خیز بریتانیا برای تبدیل شدن به مرکز تأمین مالی اسلامی در غرب
کد خبر: 3940053
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲

خیز بریتانیا برای تبدیل شدن به مرکز تأمین مالی اسلامی در غرب

به رسمیت شناختن خدمات مالی اسلامی از سوی بانک مرکزی بریتانیا باعث شده که این کشور بیش از پیش خود را به عنوان مرکز تأمین مالی اسلامی در غرب مطرح کند.

به گزارش ایکنا به نقل از Weekly Blitz، بانک مرکزی بریتانیا که با نام بانک انگلستان شناخته می‌شود، سپرده‌‌گذاری براساس قوانین شریعت اسلامی را به رسمیت شناخته و قرار است آن را از سه ماهه اول سال 2021 فعال کند.

این وب‌سایت در گزارشی به این اقدام بانک انگلستان اشاره کرده و آن را اولین از نوع خود در نظام بانکداری کشورهای غربی دانسته است.

در این گزارش با اشاره به رشد استقبال از خدمات مالی مبتنی بر شریعت اسلامی آمده است: به گفته بانک انگلستان، این تسهیلات ـ که در آن سپرده‌های بانک‌های اسلامی توسط صندوق بازدهی دارایی‌های مطابق با شریعت اسلامی پشتیبانی می‌شود ـ نقش بریتانیا را به عنوان مرکز مالی بین‌المللی پیشرو در امور مالی اسلامی خارج از جهان اسلام بیشتر تقویت می‌کند، تا جایی که حتی غیرمسلمانان هم جذب این خدمات می‌شوند.

گزارش مذکور به سخنرانی یکی از مقامات بانک انگلستان اشاره کرده و نوشته است: در سخنرانی‌ای که به مناسبت هفته تأمین مالی اسلامی بریتانیا انجام شد، اندرو هاوزر(Andrew Hauser) از بانک انگلیس گفت که جنبه‌های کلیدی موجود در نظام تأمین مالی اسلامی آن را به‌ویژه برای بهبود وضعیت اقتصادی بعد از کرونا مناسب می‌کند. این جنبه‌ها مسائلی مانند در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی و زیست محیطی در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری و پذیرش راه حل‌های نوین مالی فراتر از بانکداری است.

وی با بیان اینکه بانک‌های اسلامی چالش‌های طولانی در مدیریت کارآمد نقدینگی خود دارند، اظهار کرد: تسهیلات جدید سپرده بدون بهره بانک مرکزی انگلیس برای کمک به تساوی شرایط بین بانک‌های اسلامی و سنتی طراحی شده است.

در گزارش مذکور همچنین با اشاره به استقبال کشورهای اسلامی از این تصمیم بانک انگلستان تصریح شده است: جهان اسلام از آخرین تصمیم بانک انگلستان بسیار خوشحال است زیرا در نهایت می‌تواند زمینه را برای بانکداری مطابق با شرع  فراهم کند.

این گزارش با اشاره به گزارش عرب نیوز با عنوان «آینده درخشان برای اقتصاد مالی اسلامی بریتانیا» نوشت: لندن کاملاً خود را برای ادامه رشد به عنوان یک مرکز جهانی مالی اسلامی در دهه آینده آماده می‌کند اما علی‌رغم چالش‌های کوتاه مدت، مارتینا مکفرسون(Martina Macpherson) از معاونان ارشد شرکت Moody’s ESG، به عرب نیوز گفت: انتظار دارد صنعت مالی اسلامی جهانی در نهایت همچنان شاهد رشد صعودی باشد.

در حال حاضر پایتخت بریتانیا میزبان بیش از 20 بانک بین‌المللی است که در امور مالی اسلامی فعالیت می‌کند و پنج بانک کاملاً مطابق با شریعت است. لندن همچنین میزبان بیش از 20 شرکت حقوقی است که خدمات حقوقی مربوط به امور مالی اسلامی را برای بازارهای جهانی و داخلی ارائه می‌دهند.

جمعیت مسلمانان بریتانیا در کمک به تأسیس لندن به عنوان مرکز اصلی خدمات مالی اسلامی در غرب نقش مهمی داشته است. طبق سرشماری سال 2011، حدود 4.5 درصد از جمعیت بریتانیا مسلمان هستند و بیش از یک میلیون از 2.8 میلیون مسلمان این کشور در لندن زندگی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha