رقابت شانه‌به‌شانه نمایندگان استان‌ها به شب پنجم مسابقات قرآن رسید
کد خبر: 3940206
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۲
گزارش ایکنا از مرحله پایانی چهل‌وسومین دوره رقابت‌های سراسری قرآن /

رقابت شانه‌به‌شانه نمایندگان استان‌ها به شب پنجم مسابقات قرآن رسید

پنجمین شب از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در محل استقرار داوران و همزمان با پخش زنده رادیویی و تلویزیونی آن پیگیری شد و قاریان و حافظان استان تهران شب حساس و هیجان‌انگیزی را رقم زدند.

رقابت شانه‌به‌شانه نمایندگان استان‌ها به شب پنجم مسابقات قرآن رسیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین شب از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، برخلاف روزهای قبل چند ساعت زودتر آغاز شد تا شرکت‌کنندگان رشته اذان نیز رقابت خود را برگزار کنند.

برگزاری رقابت‌های رشته اذان

پخش اجرای ضبط شده ۳۲ مؤذن برتر کشور از استان‌های مختلف در برابر تیم داوری چهار نفره از ساعت ۱۳:۳۰ آغاز شد و تا زمان اذان مغرب ادامه داشت. در رشته اذان سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد نماینده‌‌ای نداشتند و چهار استان تهران، گیلان، مازندران هر کدام دو نماینده داشتند. سایر استان‌ها با یک‌ مؤذن به این دوره از مسابقات آمدند.

بخش دوم رقابت‌ها در شب پنجم مسابقات از ساعت ۱۹ پیگیری شد. در این بخش اجرای ۱۸ شرکت‌کننده از استان تهران در رشته‌‌های مختلف پخش شد تا رقابت در این دوره به اوج خود برسد.


بیشتر بخوانید و ببینید:


محمدحسن موحدی، اولین تلاوت شب پنجم مسابقات را، که آیاتی از سوره مبارکه مؤمنون بود، انجام داد. او همچنان با کسب رتبه اول سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در سال ۱۳۸۹، رتبه دوم شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس در سال ۹۷ و نیز سخنگوی «پویش تغییر به نفع ترویج» شناخته می‌شود. این پویش در چند سال گذشته شکل گرفت تا تغییرات بنیادینی در مسابقات قرآن کشور ایجاد کند و تا حدودی هم به اهداف خود رسید. موحدی که جای کسب رتبه برتر مسابقات سراسری قرآن را در کارنامه خود کم می‌بیند، به دنبال آزمون دیگری دوره چهل‌وسوم مسابقات قرآن و رسیدن به موفقیت است.

دومین‌ اجرای نماینده استان تهران در رشته دعاخوانی به پخش مناجات‌خوانی مجید عنان‌پور اختصاص یافت. وی بخش‌هایی از مناجات المحبین را اجرا کرد که حاوی مفاهیمی از جمله محبت خداوند، لوازم و آثار محبت به خداوند و بندگی و لطف و عنایت خداوند متعال است. مجید عنان‌پور، ۳۴ ساله فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد و مدرس دانشگاه نیز هست.

در ادامه رقابت‌های شب پنجم، تلاوت ترتیل حسین رفیعی‌پور پخش شد. این قاری ممتاز 36 ساله، کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دارد. وی در سال ۹۶ از استان گیلان در مسابقات حضور یافت و در رشته ترتیل رتبه اول استان را به دست آورد. حسین‌پور، امسال نیز در مرحله استانی در استان تهران رتبه برتر را به دست آورد.

در ادامه گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی نور استان تهران، اولین اجرای خود که هم‌خوانی قرآن بود، انجام داد. در مسابقات سراسری، گروه‌های تواشیح دو اجرا انجام می‌دهند. مسابقات تواشیح امسال، حاشیه‌هایی به همراه داشت و با کم‌محلی گروه‌های تواشیح کشور مواجه شد. به طوری که در مرحله مقدماتی مسابقات این رشته تنها ۱۲ گروه از هفت استان ثبت نام کردند در حالی که در سال‌های قبل‌ این رقم بسیار بیشتر بود. (آشنایی با گروه تواشیح نور استان تهران).

محسن قاسمی

محسن قاسمی، قاری ۳۲ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان شب پنجم مسابقات بود. او «آقای رتبه» در مسابقات قرآن استان تهران است که کم از‌ مسابقات کشوری ندارد. قاسمی کلکسیونی از رتبه‌های استانی را در کارنامه دارد و در یک‌ مورد از این‌ کلکسیون باید به کسب رتبه اول سه دوره اخیر مسابقات قرآن استان تهران اشاره کرد. او آیاتی از سوره مبارکه نحل را تلاوت کرد.

جواد دلفانی، حافظ کل قرآن، ۲۶ ساله و مهندس عمران، اولین‌ حافظ کل شب پنجم مسابقات بود.‌ او متولد کرمانشاه است و از معدود حفاظی هست که به اختلاف قرائات مسلط بوده و روایت‌های مختلف قرآن را حفظ کرده است. این مهم را از طریق جلسات استاد فقید ابراهیم پورفرزیب(مولایی)، که در سنین نوجوانی به آن رفت و آمد داشت، آموخته است. دلفانی سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت را هم در کارنامه دارد، اما موفق به کسب رتبه‌ای در آن رقابت نشد. او در سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که بسیاری آن را بعد از مسابقات اوقاف، معتبرترین رقابت کشور می‌دانند، رتبه اول حفظ کل را به دست‌ آورد. وی اجرای مسلطی داشت و به هر سه سؤال استاد راهنمای حفاظ پاسخ داد. در ادامه اجرای مجتبی قدبیگی در رشته ترتیل پخش شد. قدبیگی ۳۹ ساله و کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث است.

سومین قاری شب پنجم، وحید خزائی بود که آیاتی از سوره مبارکه حج را تلاوت کرد. وحید خزائی ۲۹ سال دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. بهترین عملکرد خزائی در مسابقات قرآن تا به امروز کسب رتبه‌ اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در پنجمین دوره و در سال ۹۳ بوده است. مسابقاتی که دوسالانه به همت جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

در ادامه مسابقات امشب، اجرای حمیدرضا نصیری در رشته قرائت تحقیق پخش شد. قاری ۳۹ساله‌ای که مهندس نرم‌افزار است و رتبه اول مسابقات قرآن نیروهای مسلح را در کارنامه دارد. علی مستشاری یکی دیگر از شرکت‌کنندگان شب پنجم مسابقات بود که در رشته حفظ کل قرآن کریم به سه سؤال استاد راهنمای حفاظ پاسخ داد. در ادامه نیز محمدرضا عباسیان در رشته ترتیل اجرای خود را انجام داد.‌ این شرکت‌کننده سال گذشته در اصفهان که محل برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن بود در رشته ترتیل رتبه عالی را کسب کرد و در جایگاه چهارم برترین‌ مرتلان کشور قرار گرفت. امیر باقری یکی‌ دیگر از شرکت‌کنندگان شب پنجم بود. باقری در مرحله استانی مسابقات قرآن که اواخر مرداد امسال برگزار شد، بعد از محسن قاسمی و محمدحسن موحدی و بالاتر از قاریانی همچون حبیب صداقت و حمیدرضا نصیری در جایگاه سوم قرار گرفت. باقری طلاساز است.

محمدحسین بهزادفر از دیگر شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم در شب پنجم بود. وی یک‌ ماه قبل در سی و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم رتبه‌ نخست را به دست آورد. او سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دبی را نیز در کارنامه دارد. بهزادفر اجرایی مطلوب و بدون تذکر انجام داد.

حبیب صداقت که در کنار تلاوت به ابتهال‌‌خوانی نیز شهره است، قاری دیگر شب پنجم مسابقات سراسری قرآن کریم بود. او البته به قاری مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ نیز معروف است. وی ۳۳ سال دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات است. پس از صداقت، ترتیل مهدی محمدبیگی پخش شد تا در ادامه نوبت به هادی موحد‌امین قاری ممتاز کشورمان برسد.

هادی موحدامین، دو سال قبل در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن که در اراک برگزار شد به رتبه سوم رسید. سال گذشته نیز رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کریم را به دست آورد. او همچنین رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و اول کشور کرواسی را در کارنامه دارد. بسیاری از شرکت‌کنندگان هادی موحد امین و حمیدرضا مقدسی را بخت‌های اصلی کسب رتبه برتر مسابقات چهل و سوم می‌دانند.

محمدرسول تکبیری، آخرین نماینده استان تهران در رشته حفظ کل قرآن کریم در شب پنجم بود. وی به واسطه حضور در فینال مسابقات سراسری قرآن در سال‌های اخیر به مسابقات بین‌المللی متعددی اعزام شده است که از جمله آنها می‌توان به مسابقات اردن، الجزایر و سودان اشاره کرد. تکبیری دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث است و به هر سؤال داوران به درستی پاسخ داد.

مسعود نوری، قاری دیگر شب پنجم ‌بود، وی دانشجوی دکترای رشته برق است. پس از او دومین اجرای گروه هم‌خوانی نور و در انتها هم تلاوت مجتبی محمدبیگی، قاری شرکت‌کننده در این‌ دوره از مسابقات پخش شد تا به این ترتیب شب هیجانی قاریان تهرانی به پایان برسد و همه منتظر اعلام‌ نتایج عملکرد کامل تیم تهران در روز بعد باشند (در این شب عملکرد بخشی از نمایندگان استان تهران در جدول مسابقات لحاظ شد).

رقابت شانه‌به‌شانه نمایندگان استان‌ها به شب پنجم مسابقات قرآن رسید

تحلیل داوران / دعاخوانی یا مداحی

در پنجمین شب از مسابقات سراسری قرآن کریم، زمان زیادی به داوران برای تحلیل تلاوت‌ها و نکات فنی اختصاص داده نشد و تنها حیدر کسمایی، داور بخش وقف و ابتدا، به بیان یک‌سری نکات پرداخت.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات به شیوه فعلی سبک‌ جدیدی است که کمتر شاهد آن بوده‌ایم، گفت: قبلا مسابقات مجازی برگزار شده است، اما به این صورت که تلاوت‌ها ضبط شود و به صورت زنده داوری شود، نبوده است. این سبک برگزاری مزیت‌ها و کاستی‌هایی دارد. حضور نداشتن متسابق در سالن یکی از معایب آن است ‌و مزیت اصلی آن هم کاهش هزینه‌ها هست.

کسمایی به بیان نکته‌ای در مورد اجرای دعاخوانان پرداخت و افزود: اجرای دعاخوانان هنوز کاستی‌هایی دارد. یکی از این کاستی‌ها توجه به مداحی است، بسیاری از شرکت‌کنندگان در اجرای خود به مداحی بیشتر از دعاخوانی توجه دارند. هچنین تلفظ‌ها در دعاخوان‌ها ایراد دارد و دقت کم است.

غلامرضا شاه‌میوه یکی دیگر از داوران این دوره از مسابقات نیز در صحبت‌های کوتاهی در مورد دلایل گفت‌وگوی داوران با یکدیگر در زمان داوری‌ها، گفت: فلسفه اینکه چند داور در هر بخش گذاشته شده است برای این است که اگر داوران در موضوعات، دارای ابهام هستند، به هم کمک کنند. این تعامل و گفت‌وگو برای همین است تا یک‌ تعادل برقرار شود.

رقابت شانه به شانه قاریان و حافظان

در شب پنجم، نوبت اجرا و مدیریت سن مسابقات، به هادی ربیعی رسید. او در خلال اجرای خود از مرحوم آیت‌الله یزدی نیز یاد کرد و به ترجمه‌ای که از قرآن انجام داده است، اشاره‌ای داشت.

حضور قاریان و حافظانی با تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی و بعضاً موفق در کسب رتبه از رقابت‌های خارجی باعث شد تا بسیاری از دنبال‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن نفر برتر قرائت و حتی حفظ کل را از شب پنجم رقابت‌ها جستجو کنند.

با پایان یافتن اجرای نمایندگان استان تهران و اجرای نمایندگان خراسان رضوی در شب‌های قبل‌تر شاید تا حدودی نمای کلی برگزیدگان مسابقات مشخص شده باشد، چرا که در بین سایر استان‌ها به جز یک یا دو مورد قاری یا حافظ مطرحی که رده‌بندی نهایی را دستخوش تغییر کند، وجود ندارد و اغلب مدعیان کسب رتبه تاکنون اجرا داشته‌اند.

پس از ضبط تلویزیونی مسابقات در آبان‌ماه تعدادی از شرکت‌کنندگان استان تهران به فاصله نسبتاً زیاد میکروفون با شرکت‌کننده به عنوان یک‌ نقص اشاره کردند‌. در تصاویر تلویزیونی این فاصله در چند اجرای پخش شده، مشهود بود.

شرکت‌کنندگان استان تهران در کنار برخی شرکت‌کنندگان خراسان رضوی و دیگر استان‌ها بسیار تلاش کردند تا مرحله فینال به این دوره از مسابقات اضافه شود و حتی طی نامه‌ای به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار دو مرحله‌ای شدن مسابقات بودند که پاسخ منفی به آنها داده شد.

چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن ‌ کریم طی دو روز آینده در نوبت‌های صبح، بعدازظهر و شب برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر نیز شامگاه جمعه ۲۱ آذرماه خواهد بود.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha