چشم‌انتظار رونمایی از برگزیدگان قرآنی کشور
کد خبر: 3940357
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
گزارش ایکنا از ششمین روز مسابقات سراسری قرآن /

چشم‌انتظار رونمایی از برگزیدگان قرآنی کشور

ششمین روز از چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن با پخش اجرای نمایندگان استان کردستان آغاز شد، با اجراهای نمایندگان کرمانشاه، خراسان شمالی، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان ادامه یافت و با پخش اجرای سه نماینده استان سمنان به کار خود پایان داد.

آرامش در شب قبل از اختتامیه / چشم‌انتظار رونمایی از قرآنی‌های برگزیده

به گزارش ایکنا، در نوبت اول ششمین روز مرحله پایانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش آقایان، به تاریخ ۲۰ آذرماه، که از ساعت ۱۳ آغاز شد و تا اذان مغرب به افق تهران ادامه داشت، اجرای ضبط شده نمایندگان استان‌های کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، مرکزی، چهارمحال و بختیاری  و هرمزگان پخش شد. البته با رسیدن به افق تهران، اجرای یکی از نمایندگان استان هرمزگان به نوبت شب، منتقل شد.

در نوبت بعد از ظهر، اجراهای نمایندگان کردستان شامل میلاد امانی، 24 ساله، مهندس کامپیوتر با گرایش نرم‌افزار، شرکت‌کننده در رشته قرائت تحقیق؛ عادل خدایی، 33 ساله، شرکت‌کننده در رشته حفظ کل؛ فؤاد مولودی، 28 ساله، مهندس کشاورزی، شرکت‌کننده در رشته قرائت ترتیل و جلال مرادی، 42 ساله و شرکت‌کننده در رشته حفظ 20 جزء قرآن، بود.

با گرامیداشت یاد مرحوم هوشنگ یاری، قاری بین‌المللی، اجراهای نمایندگان استان کرمانشاه با تلاوت وحید نظریان، آغاز شد. یکی از اجراهایی که بسیاری در انتظار شنیدن آن بودند. در نوبت بعد از ظهر امروز، سرعت پخش فیلم‌ها بیشتر بود، تا اجرای مسابقات با اذان مغرب به افق تهران تداخلی نداشته باشد.

سپس فیلم اجرای مهدی پریزاد، 38 ساله، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، متسابق رشته حفظ 20 جزء قرآن؛ محمدسعید ساری، 42 ساله، شرکت‌کننده رشته ترتیل، که ورزش والیبال را نیز به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد و جهانگیر سرخوندی، 36 ساله، شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن که ورزشکار باستانی است و دکتری علوم قرآن و حدیث دارد، همگی از نمایندگان استان کرمانشاه، پخش شد.

اجرای نمایندگان استان خراسان شمالی، شامل امین امینی‌فرد در رشته حفظ 20 جزء، ابوالقاسم رحیمی، در رشته قرائت ترتیل و ابوالفضل قدرتی، در رشته قرائت تحقیق نیز در نوبت پخش قرار گرفت.

اما نوبت به پخش اجرای نمایندگان استان مرکزی رسید که اولین آن اجرای ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن کریم بود، خلیلی، 29 ساله نیز در رشته ترتیل اجرایش پخش شد و سپس فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی از سوی حجت‌الاسلام سیدعباس میرجعفری اجرا شد.

اجرای نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری شامل رسول شاهسون، 30 ساله در رشته قرائت ترتیل، دارای مدرک کارشناسی ارشد عمران؛ سجاد براتی، رشته دعاخوانی و مهدی خدیوی، رشته قرائت تحقیق نیز پخش شد.

چشم‌انتظار رونمایی از برگزیدگان قرآنی کشور

با پخش اجراهای عبدالله صمدیان، در رشته حفظ 20 جزء، عبدالرحمن نیکخواه در رشته قرائت ترتیل، یوسف جعفرزاده، در رشته قرائت تحقیق از استان هرمزگان، بخش نوبت اول روز ششم مسابقات به پایان رسید.

نوبت شب ششمین روز مسابقات سراسری قرآن کریم از ساعت 13 تا ۲۳:۳۰ با اجرای داوود شهابی، نماینده استان هرمزگان در رشته حفظ کل قرآن کریم که از نوبت بعدازظهر باقی مانده بود شروع شد. این شرکت‌کننده اجرای مسلطی داشت.

در ادامه نوبت به نمایندگان استان مازندران رسید. در این بخش ابتدا سیدمحمدرضا طاهایی در رشته قرائت تحقیق به اجرا پرداخت. وی مهندس فناوری اطلاعات است. در ادامه نیز اجرای حسین همایونی در رشته حفظ ۲۰ جزء پخش شد. این شرکت‌کننده به صورت حرفه‌ای در ورزش کاراته فعالیت دارد.

اجرای گروه تواشیح اسراء در بخش هم‌خوانی قرآن، بخش دیگری از مسابقات در شب ششم بود.‌ این‌ گروه اجرای اول خود را به هم‌خوانی آیاتی از سوره مبارکه لقمان پرداخت. (بیشتر از گروه تواشیح اسراء بخوانید).

محمدرضا رضایی، شرکت‌کننده دیگر رشته حفظ کل قرآن بود که در دو سؤال ابتدایی از سوی هادی حفاظ تذکر گرفت، اما سؤال سوم را مسلط جواب داد. اجرای مجتبی آقاجان‌زاده شرکت‌کننده رشته ترتیل نیز در ادامه پخش شد. این شرکت‌کننده کارشناس حقوق و معلم آموزش و پرورش است. درصد زیادی از شرکت‌کنندگان در این دوره در امر آموزش مشغول هستند و جزء فرهنگیان کشور به شمار می‌روند.



مهدی تاج‌بر را باید یکی از پیشکسوتان این دوره از مسابقات به شمار آورد، وی شرکت‌کننده رشته دعاخوانی است و بخش‌های از مناجات شعبانیه را با صدای دلنشینی قرائت کرد.

امیرحسین زرگر را باید موفق‌ترین شرکت‌کننده استان مازندران بدانیم، به احتمال زیاد بالاترین رتبه را در بین هم استانی‌های خود دریافت کند. زرگر بسیار مسلط به سه سؤال داوران پاسخ داد، اگر در صوت و لحن نمره خوبی دریافت کند، شاید بتوانیم او را در رده‌بندی نهایی در مراتب بالا ببینیم.

دومین اجرای گروه تواشیح اسراء که یکی از شش گروه راه یافته به مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم است، آخرین اجرای نمایندگان استان مازندران نیز بود. اجرای دوم این گروه شامل اشعاری در مدح رسول اکرم(ص) بود.

در ادامه، نوبت به نمایندگان استان فارس رسید. در این بخش ابتدا اجرای سیدرضا نجیبی پخش شد. این شرکت‌کننده که کارشناسی ارشد اقتصاد دارد، آیاتی از سوره مبارکه ابراهیم را تلاوت کرد. تلاوتی که او انجام داد بعید است در ردیف قاریان برتر این دوره قرار دهد. پایان‌بخش نوبت اول اجرای شرکت‌کنندگان در شب ششم اجرای تلاوت ترتیل نماینده دیگر استان فارس بود. حسین برندک که قاری و مؤذن آستان احمدابن موسی (ع) نیز هست. او دومین شرکت‌کننده شب ششم مسابقات از استان فارس بود که ترتیل او برای تیم داوری پخش شد. کاظم مؤذنی، شرکت‌کننده رشته دعاخوانی یکی دیگر از نمایندگان استان فارس بود که بخش‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی را اجرا کرده بود.

حسام قانعی، شرکت‌کننده دیگر شب ششم مسابقات بود که در رشته ترتیل به رقابت با دیگر رقبا پرداخت. وی از مرتلان شناخته شده کشورمان است و سال گذشته در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه ممتاز را کسب کرد. این شرکت‌کننده امسال نیز اجرای قابل قبولی از خود به جا گذاشت.

آخرین‌ نماینده استان فارس محمدمهدی روحانی بود که در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه آل عمران پرداخت.

در ادامه، نوبت به نمایندگان استان گلستان رسید، کار این استان در مسابقات با اجرای حسین دهقان، شرکت‌کننده رشته حفظ ۲۰ جزء آغاز شد. شرکت‌کننده‌ای که تسلط خوبی بر محفوظات خود داشت، اما در صوت و لحن به خوبی حسن حفظ ظاهر نشد. یونس عرب‌جزی در رشته قرائت تحقیق نماینده دیگر استان گلستان بود. عرب‌جزی‌، شناخته شده‌ترین نماینده استان‌ گلستان و شاید نوبت شامگاهی روز ششم‌ مسابقات بود. او در مسابقات مختلف نیروهای مسلح حائز رتبه‌های زیادی شده است. جواد شاهینی، شرکت‌کننده دیگر استان‌ گلستان بود که در رشته حفظ کل به سوالات هادی حفاظ پاسخ داد. او در دو مورد که منجر به تذکر کوتاهی شد، در سایر بخش‌های تلاوت خود اجرای مسلطی داشت.

سیدمحمد موسوی در رشته ترتیل و نعمت‌الله نیک‌نهاد در رشته حفظ کل قرآن، دو شرکت‌کننده دیگر استان‌ گلستان بودند. نماینده رشته حفظ کل در سؤال اول چندین تذکر گرفت، اما هرچه جلوتر رفت بر اجرای خود تسلط بیشتری پیدا کرد.

محمدتقی سعدالدین اولین‌ نماینده استان سمنان بود که اجرای او در رشته حفظ کل قرآن برای تیم داوری پخش شد. او در سوال اول یک تذکر گرفت. در ادامه نیز معین منصوریان در رشته ترتیل آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد.

آخرین شرکت‌کننده شب ششم مسابقات محسن سفیدیان بود که به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت تا شب آرام چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به پایان برسد.‌ آرام از این حیث که در این شب اجراها اغلب در سطح معمول بود و اتفاق غیر منتظره‌ یا اجرایی که همه نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کند، شاهد نبودیم.

قاریان‌ چگونه از صدای خود به خوبی استفاده کنند

نصرت‌الله (عارف‌)حسینی، تنها داور شب ششم‌ مسابقات بود که فرصت صحبت در مورد تلاوت‌ها پیدا کرد. وی در صحبت‌های کوتاه خود بر افت صدای قاریان تاکید کرد و گفت: به واسطه شرایط حاکم و تعطیلی جلسات قرآن، در مجموع صداها افت کرده است و این طبیعی است. البته تلاوت در فضای بسته و خشک هم مزید بر علت شده است.

وی افزود: برخی اشکالات که در تلاوت‌ها دیده می‌شود، به دلیل تمرین کم است. نکته دیگر که قاریان باید به آن توجه کنند، این است که قبل از تلاوت حتما صدای خود را گرم‌ کنند. صدا باید سر جای خود باشد، قاری باید راحت و بدون تکلف بخواند، یعنی از صدا خوب استفاده کند.

این داور بخش صوت بیان کرد: اشکال اکثر دوستان بحث تایم تریل یا موقعیت مناسبت زبان درون دهان است. در زمان تلفظ صداهای جوفی(صداهای آ، او و ای) زبان در داخل دهان بیکار است، چرا که حرفی ادا نمی‌شود. قرارگیری زبان در موقعیت مناسب در حالت جوف بسیار مهم است. اگر‌ می‌خواهیم خروجی صدا در زمان تلفظ آ، ای و او، درست باشد باید دو نکته را مد نظر قرار دهیم، نکته اول اینکه ریشه زبان ریشه پایین باشد و نکته دیگر اینکه گودی ایجاد شده در وسط زبان به سمت جلو باشد.

نگاهی به نکات جالب شب ششم

جایگاه محل استقرار متسابقان استان مازندران، یکی از زیباترین جایگاه‌های در نظر گرفته شده این دوره بود. یک‌ صندلی بزرگ با منبت‌کاری‌های زیبا و رنگی و لعابی دلنشین که وقار خاصی به محل جلوس قاریان و حافظان داد. در شب‌های گذشته شاهد انواع مختلفی از جایگاه‌های در نظر گرفته شده برای متسابقان بودیم که یکی از عجیب‌ترین آنها میز مربعی شکل بزرگی بود که بیشتر برای برگزاری میزگردهای برنامه‌های نقد و بررسی تلویزیونی مناسب بود تا جایگاه جلوس قاری. جایگاه متسابقان در مسابقات قرآن در کیفیت اجرای آنها بسیار اثرگذار است.

چشم‌انتظار رونمایی از برگزیدگان قرآنی کشور

هر شب در حد فاصل نوبت استراحت تیم داوری، گفت‌وگوی ویژه مسابقات به مدت نیم ساعت و از حدود ساعت ۲۱ پخش می‌شود. در شب‌های گذشته مهدی قره‌شیخلو، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، عباس سلیمی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی مهمان این برنامه بودند. مهمان شب ششم حوریه عقبایی، سرپرست هیئت داوران در بخش بانوان بود. مسابقات بخش بانوان ۱۸ تا ۲۳ آبان‌ماه به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد. به نظر می‌رسد از این زمان استراحت بیشتر می‌شد، استفاده کرد. حالا که داوران در زمان اجرای شرکت‌کنندگان فرصت زیادی برای صحبت در مورد تلاوت‌ها ندارند، جا داشت بخشی از این زمان در اختیار تیم داوری قرار گیرد.

در زمان پخش اجرای اولین نماینده استان سمنان، پخش تلویزیونی مسابقات قطع شد و تا پایان اجرای نفر اول ارتباط تصویری برقرار نشد. این موضوع البته خللی در بحث داوری برای شرکت‌کننده مورد نظر ایجاد نکرد.

با اینکه در پایان اجرای شب ششم مسابقات، جدول رده‌بندی مسابقات نشان داده نشد، اما با توجه به سطح استان‌های این شب به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در جدول برترین‌ها ایجاد شود.

در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم افرادی بودند که نام آنها در بین شرکت‌کنندگان این دوره ثبت شده بود، اما اجرایی از آنها در مرحله نهایی پخش نشد.‌ دلیل آن اعلام انصراف کتبی از سوی شرکت‌کننده، پیش از پخش فیلم اجرایش بود. از این نمونه‌ها در شب‌های گذشته نیز وجود داشت و در این شب نیز شرکت‌کننده‌ای از استان فارس با وجود قرار داشتن نامش در بین شرکت‌‌کنندگان دوره چهل و سوم‌، اما اجرایی از او پخش نشد.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha