برنامه حفظ جدید در فصل امتحانات تعدیل شود نه تعطیل
کد خبر: 3941943
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

برنامه حفظ جدید در فصل امتحانات تعدیل شود نه تعطیل

یکی از حافظان کل قرآن در پاسخ به این سؤال که همزمان با روزهای امتحانات، برنامه حفظ متوقف شود یا خیر؟ گفت: طی بروز اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی یا رویدادهای پیش‌بینی‌شده چون روزهای امتحانات، برنامه حفظ جدید خود را کمی منعطف‌تر و با حجم کمتری دنبال کنید.

به گزارش ایکنا، سعیده الوان، حافظ کل و مدرس دانشگاه، در جدیدترین پست خود در صفحه آکادمی حفظ قرآن به پرسش قریب به اتفاق حافظان قرآنی که مشغول تحصیل در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مدارس هستند مبنی بر اینکه آیا همزمان با امتحانات دانشگاه به دلیل فرصت اندک، برنامه حفظ را متوقف کنیم؟ پاسخ داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل حافظان در رابطه با عمل به برنامه، اتفاقات مهم یا اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی یا آغاز فصل امتحانات است که موجب دوری از فضای حفظ و مرور می‌شود، افزود: برخی حافظان برنامه حفظ جدید را تعطیل کرده و فقط به دنبال مرور محفوظات می‌روند.

الوان با تأکید بر اینکه نباید برنامه حفظ جدید را تعطیل، بلکه بهتر است آن را تعدیل کرد، گفت: به عبارت دیگر یعنی حجم حفظمان را کم کنیم و مرور هم طبق برنامه حفظ، اما در فواصل طولانی‌تر پیش برویم و تعداد صفحات مرور را کمتر و در بازه زمانی بیشتری انجام دهیم.

این حافظ کل قرآن درباره چرایی عدم تعطیل محفوظات جدید با هر برنامه غیر قابل پیش‌بینی یا بروز هر اتفاق و برنامه دیگر، تصریح کرد: طی برنامه‌ریزی مغز با حفظ و مرور انس گرفته، اما هنوز تبدیل به عادت نشده است و این تعطیلی به دلایل گوناگون موجب تنبلی مغز می‌شود. بنابر این باید سعی کنیم تا برنامه حفظ به عنوان عادت تلقی شود و در همه حال و هر زمان متعهد به انجام آن باشیم، مانند نمازهای یومیه که در هر شرایطی موظف به خواندن آن هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در مسیر حفظ قرآن و برنامه‌ریزی آن تعطیلی وجود ندارد، بیان کرد: با هر رویدادی سعی می‌کنیم که برنامه حفظ جدید را کم و منعطف کنیم نه اینکه به طور کلی تعطیل کنیم.

یادآور می‌شود، حافظان قرآن برای مطرح کردن سؤالات خود و دریافت راهنمایی برای حفظ به صفحه آکادمی حفظ قرآن در اینستاگرام به نشانی tahfiz.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha