کد خبر: 3942628
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
با امضای تفاهم‌نامه مقرر شد؛

ارتقای تاب‌آوری و توزیع عادلانه کمک‌ها؛ محور همکاری بهزیستی و هلال احمر

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر با هدف ارتقای تاب‌آوری، ساماندهی مشارکت‌های داوطلبانه، توزیع عادلانه کمک‌ها در بلایا و ... به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری جمعیت هلال احمر و سازمان بهزیستی کشور امروز، دوم دی، با حضور رؤسای این دو نهاد در سازمان بهزیستی برگزار شد.

در این مراسم کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه جمعیت هشت هزار نفری کارکنان هلال احمر میزبان دو میلیون نفر در رسته‌ها و حوزه‌های مختلف است که در حوادث و بلایا بخشی از این جمعیت مردمی در کنار هلال احمر بودند، گفت: همکاری داوطلبانه سازمان بهزیستی و هلال احمر که از دیرباز وجود داشته با امضای این تفاهم نامه تداوم خواهد داشت و نیروهایی که با بهزیستی همکاری می‌کنند از جمله سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه می‌توانند داوطلب بخشی از فعالیت‌های هلال احمر در قالب گروه‌های امدادگر باشند.

وی با تأکید بر اینکه باید جامعه تاب‌آور ایجاد کنیم، اظهار کرد: جامعه تاب‌آور با حرف زدن ایجاد نمی‌شود. وظیفه جمعیت هلال احمر فراهم کردن آموزش‌های همگانی برای گروه‌های مختلف مردمی است و یکی از گروه‌‎های در معرض خطر، افراد دارای مشکلات زمینه‌ای و بیماری هستند که بخش عمده آنها زیر نظر بهزیستی‌اند. اکنون نیز جمعیت هلال احمر بر آموزش‌های همگانی به روش‌های مختلف از طریق صدا و سیما گرفته تا آموزش چهره به چهره تمرکز کرده است.

همکاری خانه‌های هلال احمر با مراکز نگهداری بهزیستی

همتی ادامه داد: جامعه تاب‌آور محدود به شهرها نیست و در روستاها این مسئله بسیار جدی است و در همان مناطقی که هلال احمر دفتر دارد، بهزیستی نیز مراکز نگهداری دارد. اکنون خانه‌های هلال در سه هزار و 600 منطقه کمتربرخوردار ایجاد شده که می‌توانند با مراکز بهزیستی ارتباط نزدیکی داشته باشند و همکاری کنند.

وی به همکاری خوب هلال احمر و بهزیستی در حوادثی مثل زلزله بم و سیل سال گذشته اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری کمک‌های مردمی و سلامت روان موضوعاتی است که دو نهاد در هر دو محور می‌توانند همکاری زیادی با هم داشته باشند. عدم ساماندهی نحوه جمع‌آوری کمک‌های مردمی مشکلات زیادی به وجود می‌آورد و در گذشته سلبریتی‌هایی ورود کردند و مراکز بهزیستی می‌توانند در جلب اعتماد مردم و ساماندهی این مسئله کمک کنند. اعتماد عمومی بزرگ‌ترین سرمایه‌ هلال احمر و بهزیستی است که کل نظام به آن افتخار می‌کنند. مسئله مهم دیگر سلامت روان است که با توجه به وجود تیم‌های تخصصی آموزش‌دیده در بهزیستی و هلال احمر امیدواریم قبل از بحران درباره ساماندهی و تعیین چهارچوب‌های همکاری در این حوزه اقدام کنیم.

توزیع عادلانه کمک‌ها

رئیس جمعیت هلال احمر مسئله مهم دیگری که می‌تواند زمینه همکاری بهزیستی و این جمعیت باشد تبادل آمار نیازمندانی است که در حوادث و بلایا خدمات دریافت می‌کنند و افزود: در بحران‌ها برخی از آسیب‌دیدگان خدمات بیشتر و برخی کمتری دریافت می‌کنند که تبادل اطلاعات این دو نهاد می‌تواند زمینه آرامش بیشتر مردم و رضایت الهی را در پی داشته باشد و ما امیدواریم با این همکاری توزیع متناسب و عادلانه‌ای بین نیازمندان انجام شود.

وی در پایان گفت: طی دو سال گذشته هلال احمر بیش از 500 میلیارد ریال به مددجویان بهزیستی کمک کرده که 17 میلیارد برای بازسازی خانه مددجویان آسیب‌دیده از سیل بوده است و امیدواریم با این تفاهم‌نامه شاهد هم‌افزایی بیشتر دو نهاد باشیم.

ارتقای تاب‌اوری و توزیع عادلانه کمک‌ها محور همکاری بهزیستی و هلال احمر

وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی، نیز همکاری نزدیک دو دستگاه را باعث ارتقای کیفیت خدمات به جامعه هدف هر دو مجموعه دانست و گفت: بهزیستی طبق برنامه ششم توسعه متولی سلامت اجتماعی است که در این حوزه‌ها ظرفیت خوبی دارد. وجود سه هزار مرکز مشاوره و روانشناسی این ظرفیت را به ما می‌دهد که در سوانح و بلایا به کمک جمعیت هلال احمر بیاییم و تیم‌های مشاوره روانی بهزیستی(محب) در کاهش آسیب‎‌های روانی در بلایا نقش‌آفرینی کنند.

وی به مشکلات موجود در حوزه توانبخشی معلولان اشاره و اظهار کرد: در این حوزه هر دو نهاد سابقه فعالیت دارند.  هلال احمر در ارتباط با تولید اندام مصنوعی سابقه خوبی دارد و می تواند به ما کمک کند و با همکاری وزارت بهداشت مشکلات موجود را کاهش دهیم. بهزیستی دو هزار و 500 مرکز توانبخشی دارد و فعالیت‌هایی را برای ارتقای وضعیت معلولان جسمی ـ حرکتی انجام می‌دهد که این هم‌افزایی می‌تواند موجب بهبود شرایط افرادی شود که نیازمند دریافت خدمات توانبخشی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی ارتقای مسئولیت اجتماعی و جلب مشارکت‌های اجتماعی را که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود مسئولیت هر دو دستگاه دانست و افزود: در سیل سال گذشته و زلزله کرمانشاه همکاری نزدیکی را بین بهزیستی و هلال احمر شاهد بودیم که نشان می‌دهد همکاری این دو دستگاه می‌تواند منشأ خیر باشد. معلولان و مددجویان بهزیستی جزء گروه‌های در اولویت ارائه خدمات در سوانح هستند. به همین دلیل به کمک GPS محل 40 هزار مرکز بهزیستی که محل نگهداری معلولان، فرزندان بهزیستی و ... مشخص شده است. در سیل سال گذشته با وقوع سیل، مراکز توانبخشی، نگهداری و شیرخوارگاه‌ها را جابه‌جا و از آسیب احتمالی برای مددجویان پیشگیری کردیم و امیدواریم این امکان برای خانه‌های معلولان نیز فراهم شود.

قبادی‌دانا به ارتباط هلال احمر با صلیب سرخ جهانی و جایگاه این نهاد در عرصه بین‌المللی نیز اشاره و اظهار کرد: جمعیت هلال احمر ظرفیت خوبی در تهیه واکسن و دارو دارد که اولویت قرار گرفتن مددجویان بهزیستی می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری باشد. در حوادث و بلایا نیز با همت مردم همه در کنار هلال احمر قرار می‌گیرند و نیاز است تاب‌آوری مردم پیش از حوادث افزایش یابد و آموزش‌های لازم به جوانان برای حضور به موقع در صحنه داده شود، زیرا تعامل مشترک در راستای ارتقای فرهنگ داوطلبی و افرایش کمی و کیفی و مشارکت در انسجام همکاری‌های مشترک می‌تواند موجب بهبود شرایط در این بخش‌ها شود.

انتهای پیام
captcha