سنت ابتلای الهی؛ عامل شکوفایی استعدادهای کمالی انسان
کد خبر: 3945134
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة بیان کرد:

سنت ابتلای الهی؛ عامل شکوفایی استعدادهای کمالی انسان

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه ابتلا و امتحان سنت دائمی خدای تعالی و موجب شکوفا شدن استعداد‌های کمالی انسان است،‌ گفت: انقلاب اسلامی راهی نو را به جهان نشان داد؛ راه استقلال و ایستادگی بر پای خود که البته مورد پسند سلطه‌جویان نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز در محفل قرآنی المصطفی که به همت اداره کل قرآن و حدیث به منظور نکوداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برپاشده بود، اظهار کرد: صبر، ایثار و مجاهدت در راه حق، کمالاتی است که در پرتو ابتلائات و امتحانات الهی آشکار می‌شود.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه تصریح کرد: سنت گریزناپذیر الهی آن است که انسان‌ها دائماً در معرض آزمایش رویارویی جریان حق و باطل قرار گیرند و این سنت تا قیامت ادامه خواهد یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، انقلاب اسلامی را گشاینده راهی جدید در برابر جامعه بشری معاصر توصیف کرد و افزود: قرن‌هاست که بشریت مبتلا به گرفتاری‌های بزرگی بوده و روابط ناعادلانه در جهان سیطره یافته است. در چند سده اخیر، عده‌ای با اتکا به قدرت و ثروت، بر دنیا حکومت کرده و کشور‌های زیادی در بند استعماری این قدرت‌ها بوده‌اند و هر تلاشی برای کسب استقلال، با سخت‌ترین پاسخ‌ها روبه‌رو شده است. برخی از نسل‌های آن دوران که هنوز نیز زنده هستند، قربانی قدرت‌هایی شدند که امروز مدعی حقوق بشر و حمایت از آزادی‌اند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی راهی نو را به جهان نشان داد؛ راه استقلال و ایستادگی بر پای خود که البته مورد پسند سلطه‌جویان نیست و از ابتدا تا امروز برای ایجاد مانع در برابر آن می‌کوشند که آخرین حلقه آن، ایجاد و حمایت از جریان‌های تکفیری و تندرو در منطقه بود که گمان می‌کردند با این توطئه می‌توانند ده‌ها سال منطقه ما را درگیر نمایند و از این فرصت برای تضعیف، وابسته نمودن و فرسوده کردن ظرفیت‌های دنیای اسلام بهره ببرند.

رئیس جامعةالمصطفی که در محفل قرآنی المصطفی به مناسبت گرامیداشت شهدای جبهه مقاومت سخن می‌گفت، با اشاره به ایام سوگواری شهادت بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا‌(س) اظهارکرد: حضرت فاطمه زهرا‌(س) الگو و اسوه حقیقی دفاع از حریم ولایت هستند. ایام سوگواری آن حضرت، با حادثه ارتحال حکیم متفکر، حضرت آیت‌الله مصباح یزدی متقارن شد که مرزبان فرهنگی معارف انقلاب اسلامی بود و همه عمر پربرکت خود را بدون ذره‌ای مماشات، در این راه صرف نمود و ملامت و هجمه‌ها، هرگز موجب عقب‌نشینی ایشان در این مسیر نشد.

وی ادامه داد: این شخصیت ارزشمند با آثار علمی درخشان خود و تربیت شاگردان فراوان در عرصه‌های مختلف علمی، خدمت بزرگی به جامعه، حوزه‌های علمیه و نیز اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی انجام داد که لازم است در فرصتی دیگر به صورت جامع به آن‌ها پرداخته شود.

وی ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت فرماندهان والامقام مقاومت اسلامی، شهید سرافراز سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان ایشان و نیز چهلم شهادت دانشمند ایثارگر، شهید دکتر فخری‌زاده، به آیه ۲۳ سوره احزاب اشاره کرد و افزود: در سوره احزاب، به حادثه جنگ خندق اشاره شده و آیه ۲۳ این سوره نیز در میان آیات مرتبط با این موضوع است که به سختی‌ها و آزمایش بزرگی که در ماجرای جنگ احزاب برای مؤمنان پیش آمد، پرداخته است. جنگ احزاب ویژگی‌های منحصر به فردی دارد مانند آنکه در این جنگ، دشمنان اسلام، همه ظرفیت و امکانات خود را بسیج نمودند تا به گمان خویش، کار اسلام و مسلمانان را تمام نمایند. از هر سو دشمن مدینه را محاصره کرده بود و به ظاهر، راه نجاتی وجود نداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی جنگ خندق را امتحان بزرگ مؤمنان و وسیله‌ای برای غربالگری مسلمانان خواند و گفت: قرآن کریم به این موضوع اشاره دارد که وضعیت به گونه‌ای بود که عده‌ای از مسلمانان گمان برده بودند که راهی وجود ندارد و منافقان و بیماردلانی که در امتحانات، باطن خود را نشان می‌دهند، می‌گفتند خدا و رسولش ما را فریب داده‌اند! در حالی که عهد و پیمان میان خدا و مؤمنان ناگسستنی است، ولی در برابر کسانی که در ابتلائات الهی دچار تزلزل شدند، مؤمنانی نیز هستند که در مسیر خود ثابت‌قدم می‌مانند و آماده‌اند جان خود را در این راه فدا نمایند و هیچ تزلزلی در آنان دیده نمی‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: در حادثه جنگ احزاب، توطئه بزرگ دشمنان با ایستادگی چنین مردانی شکست خورد و از دل این حادثه، مسیر گسترش اسلام رقم خود و در پی آن، دشمن دیگر هرگز نتوانست به قلب پایگاه اسلام نزدیک شود. استقامت و پایداری تنها راه پیروزی است و مردان بزرگی مانند شهید سلیمانی، ابومهدی المهندس، دکتر فخری‌زاده و دیگر شهیدان جبهه مقاومت به ما آموخته‌اند که این، وعده تخلف‌ناپذیر الهی است.

شهادت؛ مزد بندگی خالصانه سردار

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر کریمی قدوسی، معاون فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة نیز طی سخنانی در این محفل قرآنی، اظهار کرد: خون پاک شهید سلیمانی که به دست ایادی خبیث آمریکا در خاک عراق به زمین ریخته شد، ضامن و نگهبان مکتب ماندگار ایشان خواهد بود. جایگاه معنوی و اجتماعی سردار سلیمانی حاصل ارتباط عمیق این شهید با معبود خود است و توکل خالصانه‌ای که ایشان در همه امور به خداوند داشت و در زمان جنگ تحمیلی و مقابله با داعش این توکل به خداوند را به کرات در شهید سلیمانی می‌توان دید.

سنت ابتلای الهی؛ عامل شکوفایی استعدادهای کمالی انسان

وی یادآور شد: سردار سلیمانی فردی بود که رضایت خداوند برایش یک اصل و رکن محسوب می‌شد و با وجود محبوبیتی که داشت هیچ‌گاه دچار غرور و نخوت دنیوی، پست و مقام نشد و بیت‌المال حراست و حفاظت را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار می‌داد.

معاون جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: حضرت می‌فرمایند؛ «إن الله إذا أحب عبدا قال لجبرائیل إنی أحب فلانا فأحبوه و یوضع له القبول فی الأرض»؛ پروردگار زمانی که بنده‌ای را دوست بدارد، خطاب به جبرئیل می‌فرماید: که من فلانی را دوست دارم، بنابر این شما نیز او را دوست داشته باشید؛ و بدین ترتیب او در زمین مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام کریمی اضافه کرد: سپهبد سلیمانی در کنار اینکه رزمنده و جنگنده‌ای متبحر و قهار بود، اما خصایص انسانی ولایی داشت که همین ویژگی‌های انسانی و ایمان و باور به پروردگار و غرق شدن در فنای الهی باعث شد خداوند بهترین جایگاه را برایش مقدر کند. حضور سردار سلیمانی در جنگ با داعش و کسب پیروزی‌های متعدد در جبهه مقاومت و ایجاد اتحاد و انسجام در بین گروه‌ها، اقوام و مذاهب عراق و سوریه برای مقابله با داعش و هم‌پیمانانش موجب هراس و وحشت دشمنان شد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی(ص) در بخش پایانی از سخنان خود به رحلت آیت‌الله مصباح یزدی اشاره و بیان کرد: ایشان سرمایه‌ای محکم و صاحب سبک برای تلفیق علوم جدید با علوم انسانی بودند.

انتهای پیام
captcha