تصویب کلیات طرح حفظ 3 ساله 5 جز‌ء قرآن
کد خبر: 3945231
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن روی داد؛

تصویب کلیات طرح حفظ 3 ساله 5 جز‌ء قرآن

رئیس دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به برگزاری جلسه بیستم این ستاد طی روز گذشته گفت: کلیات طرح سه‌ساله حفظ پنج جزء قرآن کریم تصویب و مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ با همکاری تمام دستگاه‌های عضو اجرایی شود.

تصویب کلیات طرح سه ساله حفظ قرآن / حفظ پنج جز‌ء آخر قرآن در سه سال

محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری جلسه بیستم این ستاد گفت: دو موضوع در جلسه بررسی شد که یکی از آنها «طرح سه‌ساله حفظ قرآن کریم» بود. این طرح از سال 1400 با مشارکت همه دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اجرایی می‌شود.

وی افزود: پیش از این برای موضوع، بررسی‌های لازم در کمیته علمی به عمل آمده و علاوه بر آن نظرات دستگاه‌ها نیز دریافت شده بود. در طرح سه‌ساله حفظ قرآن کریم، هفت سؤال از جمله این که در طول این سه سال، چه مقدار از قرآن حفظ شود؟ این حفظ، ترتیبی باشد یا موضوعی؟ چه گروه‌هایی سنی برای کار حفظ در نظر گرفته شود؟ بحث وجود آموزش مفاهیم و صوت و لحن و ... در کنار کار حفظ وجود داشته باشد یا خیر و زمان‌بندی به چه صورت باشد؟ مطرح شده و به این سؤالات پاسخ داده شد.

تصویب کلیات طرح سه ساله حفظ قرآن / حفظ پنج جز‌ء در سه سال

وی با اشاره به اینکه در این طرح، علاوه بر بحث آموزشی، در زمینه بحث انگیزشی نیز مذاکراتی مطرح شد، اظهار کرد: جمع‌بندی همه این‌ موضوعات در جلسه ستاد مطرح شد و کلیات آن به تصویب رسید. بر همین اساس در طرح سه‌ساله حفظ قرآن کریم و در بخش ترتیبی، هر قرآن‌آموز در پایان سه‌سال، پنج جزء پایانی قرآن را حفظ می‌کند و در بحث حفظ موضوعی نیز جمعاً به مقدار سه جز از آیات موضوعی حفظ شود.

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: مقرر شد تا نظرات اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اخذ و تا پایان هفته تبدیل به یک طرح مدون مطلوب شود و از ابتدای سال 1400 شاهد اجرایی شدن طرح سه‌ساله حفظ قرآن باشیم. علاوه بر این در زمینه گفتمان‌سازی حفظ و نقش صدا و سیما و آموزش و پرورش در پیشبرد طرح هم نکات خوبی مطرح شد و این موضوعات مورد تأکید قرار گرفت.

بحرالعلوم افزود: موضوع دیگر هم اعلام هماهنگی‌ها برای پایش اقدامات دستگاه‌ها در زمینه حفظ قرآن کریم طی یک سال گذشته بود. در همین رابطه کاربرگی آماده شده است که از امروز برای دستگاه‌ها ارسال می‌شود و باید محتویات آن پاسخ داده شود و در دو هفته‌ آینده رصد دستگاه‌ها صورت خواهد گرفت تا مشخص شود چند درصد از اقداماتی که باید انجام می‌دادند، عملیاتی کرده‌اند. به دنبال آن هستیم تا پایان سال نمای روشنی از اقدامانی که دستگاه‌ها انجام داده‌اند، داشته باشیم و از طریق رسانه‌ها هم  این موارد را انعکاس دهیم.

تصویب کلیات طرح سه ساله حفظ قرآن / حفظ پنج جز‌ء در سه سال

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد کمیت تعداد حافظان در طرح سه‌ساله بیان کرد: این هم یکی از موضوعات قابل بحث بود که البته اهداف کمّی تعریف نشد و در جلسات آینده به این موضوع پرداخته می‌‌شود. 

بحرالعلوم در مورد مباحث انگیزشی و تشویقی در طرح سه‌ساله حفظ قرآن، گفت: سه بحث مطرح شد. بحث اول موارد انگیزشی همچون تحصیلات رایگان حفاظ، اعطای مدارک یک تا پنج حافظان و ... بود که در کشور وجود دارد، اما خوب اطلاع‌رسانی نشده است. بحث دوم، موارد انگیزشی پیش‌بینی شده در طرح بود. غیر از اینها قرار شد یک سری مشوق‌های مادی دیگر تعریف شود. مقرر شد دستگاه‌‌های عضو ستاد و به ویژه صداوسیما بتواند بر روی این موضوع برنامه‌سازی کند تا بتواند برای سال بعد این مباحث انگیزشی مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی در طرح سه‌ساله حفظ قرآن کریم سه بحث انگیزشی شامل مشوق‌های مصوب، مشوق‌های ابلاغی ستاد و مشوق‌هایی که طراحی خواهد شد در نظر گرفته شده است.‌

انتهای پیام
captcha