شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جریان مقاومت را بارورتر کرد
کد خبر: 3946443
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
هادی طحان:

شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جریان مقاومت را بارورتر کرد

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: با شهادت حاج قاسم نه تنها خللی در جریان مقاومت ایجاد نشد بلکه این جریان بارورتر و مصمم‌تر شده و بسیاری از عدالت‌خواهان پیام حاج قاسم را دریافته‌اند.

شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جریان مقاومت را بارورتر کردبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنل چهارم از نشست بین‌المللی «امنیت زنان و خانواده در خاورمیانه؛ با تأکید بر نقش سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندسی» عصر امروز جمعه ۱۹ دی‌ماه، با سخنرانی هادی طحان، عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره موضوع مسئولیت بین‌المللی آمریکا در ترور شهید سلیمانی آغاز شد. وی با بیان اینکه همگان می‌دانستند حاج قاسم سلیمانی شخصیت تأثیرگذاری بر منطقه و کل دنیا بود، اظهار کرد: دشمن این‌گونه تصور کرده بود که با ترور حاج قاسم سلیمانی می‌تواند این شخصیت را که تربیت‌یافته مکتب امام (ره) و انقلاب، مکتب عدالتخواهی و زیر بار ظلم و ستم نرفتن و مکتب حق‌گرایی و ضدیت با استکبار است را حذف کند، اما امروز این مکاتب در سراسر جهان پیروان بی‌شماری پیدا کرده است.

طحان با تأکید بر اینکه مهمترین ویژگی حاج قاسم، شناخت عمیق نسبت به اهداف انقلاب و آرمان‌های حضرت امام (ره) بود، ادامه داد: ایشان تجسم واقعی راهبرد‌ها و اهداف انقلاب و جهان اسلام و پیاده‌کننده نظر امام (ره) در جبهه مبارزه و مقاومت اسلامی بود. مقاومت اسلامی جنبه اسلامی و نیز مردمی دارد و همانا مقاومت مورد نظر امام کاملاً اسلامی و متکی بر توان و ظرفیت مردم بوده و طرح امام (ره) در این‌باره در مقابل طرح‌های ناسیونالیسیتی و کمونیستی قرار داشت. ایده‌های این گروه‌ها هیچ عقبه اجتماعی نداشت و متکی بر دولت‌ها و نه مردم بودند در حالی که طرح و ایده امام (ره) متکی بر مردم و افرادی همچون حاج قاسم سلیمانی بود.

وی با بیان اینکه مقاومت در لبنان و یمن نیز دارای وجهه اسلامی و محبوب بودن در میان مردم است، افزود: حاج قاسم انسانی مؤمن، مجاهد، مخلص و صادق در برابر خداوند متعال بود، ایشان دارای اخلاص در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از مردم آن و مقابله با اشغالگری و صهیونیسم بود و اولویتشان مقاومت اسلامی برای تخقق اهداف انقلاب اسلامی بوده است. این مقوله را مسیر جلب رضایت خدا و سرمایه‌ای برای توفیقات و موفقیت‌ها می‌دانستند. او یک فرمانده تمام‌عیار برای سپاه اسلام و متفکری سیاسی و نظامی بود، ایشان بینش عمیقی از استراتژی‌های دنیا داشت. ظرفیت‌های ایشان و مرعوب نشدن در مقابل ابزار‌های دشمن باعث می‌شد ایشان عملیات‌های بزرگی را علیه دشمن در منطقه اجرایی کند.
طحان نظیف

‌شهادت حاج قاسم، جریان مقاومت را بارورتر کرد


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه با شهادت حاج قاسم نه تنها خللی در جریان مقاومت ایجاد نشد بلکه این جریان بارورتر و مصمم‌تر شد و بسیاری از عدالت‌خواهان پیام حاج قاسم را دریافته‌اند، گفت: امروز دوست و دشمن با گذشت یکسال از شهادت سردار سلیمانی به این مسئله اذعان دارند که حاج قاسمِ شهید بسیار خطرناک‌تر از خود حاج قاسم برای دشمن است. تأثیر خون پاک شهید در داخل ایران نیز باعث شناساندن شهید به مردم شد، مردم با هر ایده و فکر و مرام و مسلک و عقیده مذهبی و حتی سیاسی، از واقعه شهادت ایشان متأثر شدند، اما به‌عنوان افرادی وطن‌پرست و ملی‌گرا در تشییع ایشان شرکت کردند. حاج قاسم، محور وحدت ملی شد و سیل پیام‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی روانه شد و شاهد ابراز ارادت‌ها به ایشان از طیف‌های متنوع مردم بودیم.

بیشتر ببینید:
به گفته عضو حقوقدان شورای نگهبان؛ دشمن از سال‌ها قبل، مقاومت را عامل اختلاف ملی در کشور مطرح می‌کرد، و آن وقتی که شعار نه غزه، نه لبنان سر داده می‌شد، دشمن از این فرصت استفاده کرد که بگوید میان منافع ملی و جبهه مقاومت تعارض وجود دارد، در حالی که شهید سلیمانی این دو را ممزوج کرد.

وی اضافه کرد: در سطح منطقه نیز خون و شهادت حاج قاسم سلیمانی، تأثیرات زیاد و غیرقابل انکاری داشت. شهید سلیمانی در منطقه ایثارگرانه برای حفظ و تأمین امنیت زنان، کودکان و تمامی خانواده‌ها تلاش کرد و خدمات فراوانی به ملت‌ها از جمله ایران، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن و سایر ملت‌های مسلمان ارائه کرد و برای ایجاد امنیت در این کشور‌ها مخلصانه جهاد کرد. ایشان فرمانده‌ای فرا طایفه‌ای و فرامذهبی بود و همان‌قدر که برای امنیت شیعیان پای کار بود، برای اهالی سنت تلاش کرد. او نقشه آمریکا در منطقه را به هم زد، راهبرد‌های آمریکا در منطقه، تقویت رژیم صهیونیستی، پیگیری سیاست راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی و قومیتی و ... بود. یکی از اقدامات شهید سلیمانی این بود که همه مجموعه‌های مجاهد و مبارز را ذیل پرچم مقاومت جمع کرد و این مسئله به هویت آن‌ها تبدیل شد و همچنین مقاومت، محور وحدت بیشتر ایران و عراق شد.

طحان نظیف در ادامه روز‌های پایانی حیات دنیوی شهید سلیمانی را نمادی از سال‌ها مجاهدت خواند و گفت: حاج قاسم طی ۷۲ ساعت قبل از شهادت، یک روز در سوریه، یک روز در لبنان و یک روز در عراق بوده است و خود این موضوع به معنای پیوند ملت‌های منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه یک جریان ایران‌ستیز در سال‌های اخیر ایجاد شد، گفت: با شهادت حاج قاسم سلیمانی این جریان به خود دشمنان منتقل شد. شهادت ایشان همچنین همه ملت‌ها و گروه‌های آزادی‌بخش و ملت‌ها را به سمت اتحاد برای مقاومت در برابر استکبار هدایت کرد. صراطی که شهید سلیمانی ترسیم کرد، همه آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان را به طریق حق رهنمون می‌کند. امروز دریافته‌اند که دوست و دشمن واقعی چه کسی است و ملت‌ها بیش از هر زمان دیگری از استکبار متنفر شده‌اند و این به برکت خون شهید سلیمانی است و همه احساس می‌کنند که باید یک حاج قاسم دیگری باشند و این شخصیت در میان قلب‌ها تکثیر شده است.

‌مسئولیت آمریکا در ترور شهید سلیمانی


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: در سالگرد عروج سردار عزیزمان می‌بینیم که جهان به نظاره عزت او و ذلت قاتلان او نشسته است. این سنت الهی و ثمره خون پاک شهید است. امروز ترامپ با ذلت در حال ترک قدرت است، اما نکته‌ای که وجود دارد مسئولیت دولت آمریکا در این فاجعه است که به این شخص محدود نمی‌شود و همه آمران باید در برابر این تجاوز پاسخگو باشند. از منظر حقوق بین‌الملل، ترور شهید سلیمانی، ترور یک مقام عالی‌رتبه نظامی آن هم نه در میدان نبرد و نه برای مأموریت نظامی بلکه برای مأموریتی سیاسی بوده است. رفتار سردار سلیمانی همواره در راستای ضد تروریسم و با رضایت مقامات کشور‌های منطقه که در آن‌ها فعالیت می‌کرده بوده است و ترور ایشان یک جنایت است. در حوزه حقوق بین‌الملل اسناد متعددی وجود دارد که این جنایت را محکوم می‌کند.

وی افزود: درباره مغایرت اقدام آمریکا برخلاف مفاد موافقتنامه حضور خود در عراق طبق مصوبه سال ۲۰۰۸ تا نقض مبانی حقوق بشر، همه اساتید حقوق بین‌الملل و اهل فن صحبت کرده‌اند و در عین حال ادعا‌های آمریکا از این ترور، دستاویزی برای مشروعیت دادن به این اقدام بوده که هیچ جایگاهی در میان حقوقدانان و دستگاه‌های حقوقی بین‌المللی ندارد. بالأخره دولت آمریکا در مقابل ترور شهید سلیمانی مسئولیت دارد و باید این اطمینان را بدهد که این فاجعه مجدد تکرار نمی‌شود و این اطمینان فقط با خروج کامل از منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.
شهادت حاج قاسم و ابومهدی، جریان مقاومت را بارورتر کرد

‌نقش شهید سلیمانی در ایجاد وحدت در منطقه

سیدمحمد حسینی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این پنل درباره موضوع «نقش شهید سلیمانی بر ایجاد وحدت در منطقه»، طی سخنانی اظهار کرد: یکی از عوامل عقب‌ماندگی مسلمانان در طول تاریخ، موضوع نزاع و درگیری‌های بین اقوام و گروه‌های مختلف بوده و دشمن بر این اختلاف‌ها دامن می‌زند. عوامل دیگری هم نقش داشته از جمله حکام وابسته که در این اختلاف‌ها بی‌تأثیر نبوده‌اند و جهل حاکم نیز مشکل‌ساز بوده است.

حسینی با بیان اینکه «تفرقه بینداز و حکومت کن»، شعار انگلیسی‌ها بود و اگرچه اعلام نمی‌کردند، اما شعار عملیاتی آن‌ها این بوده، اظهار کرد: ظهور داعش در منطقه جنگ تمام‌عیاری بین اهل شیعه و سنت به وجود آورد و با همین هدف وارد منطقه شدند و آسیب‌هایی هم وارد کردند، اما سردار سلیمانی همه نقشه‌ها را به هم ریخت و خود نماد همدلی، هم‌افزایی و همگرایی بین مسلمانان شد. او فقط شعار نمی‌داد و با همه گروه‌ها و مذاهب و پیشوایان دینی ارتباط داشت و انسانی نوع‌دوست بود، همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) در نامه‌ای به مالک‌اشتر می‌فرماید: «دلت را از رحمت و محبت و نرمش با مردم لبریز کن، زیرا که آنان از دو دسته بیرون نیستند: یا در دین با تو برادرند و یا در آفرینش با تو برابر». بر همین اساس، حتی کسانی که غیرمسلمان و یا ایزدی بودند تحت حمایت سردار سلیمانی قرار داشتند. پس از آزادسازی مناطق و از جمله کلیساها، با فرماندهی سردار سلیمانی، خانمی مسیحی در توییتر می‌نویسد: «مریم جان! آسوده بخواب، مسیح دوباره به صلیب آویخته نمی‌شود، چون فرزندان زهرا آمده‌اند». داعش بازار برده‌فروشان راه انداخت و آسیب‌ها و لطمات فراوانی به زنان، کودکان و پیران وارد کرد، از این جهت که این‌ها نابود شدند، همه قدردان شهید سلیمانی بودند.

سیدمحمد حسینی
وی با تأکید بر اینکه اگر داعش دولت خود را بنا می‌نهاد برای کل منطقه و دنیا خطرناک بود، گفت: امنیتی که خدشه‌دار شده بود به واسطه شهید سلیمانی بازگردانده شد و نیرو‌های مقاومت توانستند در مقابل داعشی‌های قسی‌القلب بایستند. این‌ها در حالی است که هالیوود به داعش کمک می‌کرد و در فیلمبرداری‌ها به گونه‌ای عمل شد و صحنه‌هایی به دنیا نمایش دادند که همگان بترسند و از این طریق بتوانند چهره اسلام را خشن نشان دهند. از سرداران دوران دفاع مقدس تا جوانانی که اصلاً جنگ را ندیده بودند مانند شهید حججی راست قامت ایستادند تا امنیت را برای منطقه تأمین کنند، حال که داعش به کشور ما و مجلس و رژه نیرو‌های مسلح ما رسیده بود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: سردار شهید سلیمانی نه فقط فاتح دفاع مقدس و جنگ با داعش بود، بلکه به کار‌های فرهنگی برای تأمین امنیت و ایجاد وحدت هم توجه داشت و تلاش می‌کرد در حوزه فرهنگ و هنر از همه اهالی این عرصه دعوت شود تا افکار و اندیشه‌های متعالی انقلاب اسلامی را نشر دهند چراکه یکی از کار‌های داعش، ایجاد جنگ روانی و تبلیغاتی و رسانه‌ای بود و غربی‌ها هم آن‌ها را کمک می‌کردند. سردار سلیمانی شخصیتی چندبعدی و مغز متفکر و کسی بود که ژنرال‌های آمریکایی علی‌رغم خصومت ایشان را تحسین می‌کردند.

وی اضافه کرد: در عراق طوایف گوناگونی وجود دارد و حتی بین اهل تشیع هم اختلافاتی دیده می‌شود، اینکه فردی بتواند حلقه پیوند این‌ها باشد و با مرجعیت این منطقه ارتباط خوبی داشته باشد نمونه نداشته، آن‌گونه که در زمان شهادت ایشان، آیت‌الله سیستانی در پیام تسلیتی می‌آورد: «خبر شهادت سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی قلب ما را به شدت به درد آورد».

حسینی همچنین با بیان اینکه شهید سلیمانی مصداق آیه شریفه «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ» است، اظهار کرد: ایشان به تعبیر رهبری به شفاعت رسید. طبق این آیه شریفه؛ «وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً»، مقام محمود همان شفاعت است. این توقع و انتظار از اساتید وجود دارد که این قهرمانان را به جوانان معرفی کنند. پیروزی مقاومت در منطقه و شکست داعش نشانه توکل سردار رشید اسلام شهید سلیمانی به خداوند و علم و شناخت دقیقشان نسبت به توانمندی‌ها بود و وعده نابودی داعش را هم بر همین اساس بیان کردند.
 
حیدر زیدی
سیدنسیم حیدر زیدی، مدیر جامعةالمصطفی (ص) در بخش کراچی پاکستان نیز در این بخش به موضوع «مقاومت رمز پیروزی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی بر تروریست‌ها و ایجاد امنیت» است پرداخت و بیان کرد: دستوری که قرآن می‌فرماید این است که انسان استقامت داشته باشد و این استقامت برای خدا و نه برای خود و مال و دیگران باشد و باید انگیزه انسان و هدف او خدا باشد و انسان نباید اجازه دهد که دچار وسوسه‌های شیطانی شود. در جای دیگر نیز می‌فرماید انسان نباید در فکر خود باشد بلکه به دیگران هم کمک کند و از هر کمکی دریغ نکند. چهارمین دستور قرآن برای مسلمانان و همه انسان‌ها، این است که حتماً متوجه باشد طغیانگر و ستمگر و تجاوزکار نباشد. این دستورات مربوط به زمان گذشته نبوده برای امروز و فردا‌های دیگر هم هست.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی برخوردار از همه ویژگی‌های قرآن بود و یک شخصیت قرآنی داشت، ادامه داد: شهید سلیمانی نه در این چند سال بلکه در تمام دوران حیات انقلاب اسلامی، استقامت را محور کار خود قرار داد و استراتژی آمریکا و اسرائیل که حکومت کردن بر تمام عالم و تسخیر مستضعفان بود را خنثی کرد و تمامی استراتژی‌های آن‌ها به واسطه استقامت شهید شکست خورد.

وی افزود: قاسم سلیمانی برای خدا کار می‌کرد و توجهی به شیعه و سنی و مسیحی بودن مناطق و مردمان نداشت. هدف ایشان برافراشتن پرچم اسلام بر همه عالم بود و این یکی از بزرگترین ویژگی‌های شهید بود. حتی در زندگی ایشان می‌بینیم که بدون طمع به مال کار می‌کرد و ساده‌زیست و متواضع بود و این‌ها دلیل بر اخلاص ایشان است. ایشان فقط برای ایران و ایرانیان نمی‌جنگید. خسته نمی‌شد و بعد از پیروزی در یک جبهه به جبهه دیگر می‌رفت و آمریکا چاره‌ای غیر از شهادت ایشان نداشت. شهادت ایشان هم هیمنه حکومت آمریکا را در اذهان انسان‌ها شکست چراکه این بزرگترین سرمایه برای آمریکا بود.

‌لزوم حمایت از خانواده‌های قربانی ترور


هیبت‌الله نژندی‌منش، حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در این پنل با موضوع «حمایت از خانواده‌های قربانیان تروریسم؛ تأملی بر رویکرد و عملکرد شهید سردار سلیمانی» سخنرانی و با طرح این پرسش که چه کسانی قربانی تروریسم هستند؟ اظهار کرد: قربانیان عبارتند از اشخاصی که به صورت فردی یا جمعی متحمل صدمه جسمانی، روانی، احساسی و یا خسارت اقتصادی یا محرومیت اساسی از حقوق بنیادین از طریق فعل یا ترک فعلی می‌شوند که نقض فاحش حقوق بین‌المللی بشر یا نقض شدید حقوق بین‌المللی بشردوستانه است. بر این اساس و نیز طبق حقوق داخلی، قربانیان تروریسم، عبارت از قربانی شامل اعضای خانواده و وابستگان قربانی یا کسانی می‌شود که برای کمک به قربانی در وضعیت بحرانی یا پیشگیری از بزه دیدگی مداخله کردند.
نژندی منش
نژندی‌منش ادامه داد: قربانیان تروریسم به چهار گروه تقسیم می‌شوند؛ قربانیان مستقیم تروریسم که اشخاصی حقیقی‌اند و در نتیجه اقدام تروریستی کشته شده یا متحمل صدمه شدید جسمانی یا روانی شده‌اند. گروه دوم، قربانیان ثانویه تروریسم و در واقع اشخاص حقیقی که وابستگاه یا نزدیکان قربانیان مستقیم تروریست هستند. قربانیان غیرمستقیم تروریسم، گروه سوم و افرادی هستند که متحمل صدمه شدید جسمانی یا روانی در نتیجه غیرمستقیم اقدام تروریستی شده‌اند، این مقوله شامل این چهار نوع افراد می‌شود؛ افرادی که به عنوان گروگان یا رهگذر در نتیجه استفاده از زور علیه افراد مظنون اقدام تروریستی کشته شدند، شاهدانی که متحمل آسیب شدید روانی در نتیجه شاهد بودن نسبت به واقعه خشونت‌بار تروریستی شده‌اند، افرادی که اشتباهی به عنوان تروریست در معرض زور کشنده به وسیله مقام عمومی بوده‌اند و نیز نیرو‌های امدادی که متحمل آسیب شدید جسمانی یا روانی در نتیجه مشارکت در عملیات نجات اضطراری شده‌اند.

وی افزود: قربانیان بالقوه تروریسم نیز قِسم دیگر از قربانیان تروریسم هستند که به منظور ترویج بیان جامع حقوق و تعهدات بنیادین در این خصوص، قربانیان بالقوه اعمال تروریستی آتی یک گروه مهم دیگر هستند. در این بین کسی که در مبارزه علیه گروه تروریستی است، در معرض خطر جدی قرار دارد، اگر کشته شود، قربانی اقدام تروریستی است، خانواده‌اش باید مورد حمایت قرار گیرد. دست کم، آن‌ها برای کمک به قربانیان مستقیم تروریسم یا پیشگیری از قربانی شدن مداخله می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به نیاز‌های قربانیان تروریسم مبنی بر شناسایی به عنوان قربانی، یادبود و مشارکت، مراقبت‌های ویژه روحی، دانستن حقیقت و پرداخت غرامت و دسترسی به عدالت و ترمیم، گفت: دیدیم که سردار سلیمانی به دیدن کودکان رزمندگانی می‌رفت که گروه‌های تروریستی از قبیل داعش، شهید کرده بود. هر چند یک مقام عالی‌رتبه نظامی بود، اما با کودکان همانند پدر رفتار می‌کرد. ایشان فقط یک فرمانده نظامی نبود، بلکه برای کودکان قربانیان اقدامات تروریستی همانند پدر بود. هر کودکی او را پدر خطاب می‌کرد. برای خانواده‌ها و کودکان شهدا که به وسیله داعش کشته شده بودند، نقش پدر را به خوبی ایفا می‌کرد. این کودکان پدران خود را در نبرد با گروه‌های تروریستی از دست داده بودند. آن‌ها در نبود پدرانشان نیازمند عشق و محبت پدرانه بودند.

وی با تأکید بر اینکه به طور قطع آنچه که در عراق و سوریه رخ داد تروریسم بود، اظهار کرد: داعش از منظر بین‌المللی یک گروه ترویستی است. نیرو‌های ایرانی، تحت راهبری سردار سلیمانی، برای کمک به قربانیان تروریسم و جلوگیری از قربانی شدن وارد عمل شدند، آن‌ها همچنین برای مقابله با تروریسم دعوت شدند. نیرو‌های ایرانی که شهید شدند قربانی تروریسم هستند. خانواده‌هایشان نیاز به حمایت و مساعدت دارند. سردار سلیمانی، در زمانی که در قید حیات دنیوی بود، از خانواده‌های قربانیان تروریسم اعم از ایرانی و غیر ایرانی، حمایت و به آن‌ها مساعدت می‌کرد.
انتهای پیام
captcha