دستاوردهای بی‌نظیر انقلاب اسلامی ایران زیر سایه تحریم‌های ظالمانه‌
کد خبر: 3950034
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
استاد دانشگاه لندن در وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی انقلاب اسلامی:

دستاوردهای بی‌نظیر انقلاب اسلامی ایران زیر سایه تحریم‌های ظالمانه‌

علی رمضان الاوسی گفت:‌ ظلم و جور و تحریم‌های استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی موجب شد که ملت ایران صبر، مقاومت و پایداری در برابر توطئه‌ها را بیاموزد و این مقاومت بی‌نظیر، شایستگی این انقلاب و این ملت را ثابت کرد که توانسته در برابر دنیا بایستد و مردم ایران را در رأس ملت‌های شجاع و جسور دنیا قرار دهد.

دستاوردهای بی‌نظیر انقلاب اسلامی ایران زیر سایه تحریم‌های ظالمانه‌

به گزارش ایکنا، دکتر علی رمضان الاوسی، استاد دانشگاه لندن و مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق است که به‌طور ویژه ناظر مسائل سیاسی خاورمیانه به شمار می‌رود و علاوه بر پژوهش‌‌های دینی و فرهنگی که هر چند مدت یک بار نتایجش منتشر می‌شود به مطالعات تخصصی در حوزه آمریکا و صهیونیسم نیز می‌پردازد.

وی همواره پرچم تقریب بین مذاهب اسلامی را بر افراشته و چندین بار دبیری کنفرانس‌های تقریب بین شیعه و سنی به وی واگذار شده است.

علی رمضان الاوسی در پنل دوم وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید» که به همت پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و با همکاری خبرگزاری ایکنا و دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع)، امروز، ۱۵ بهمن‌‌ماه در حال برگزاری است، طی سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: به شما مؤمنان و ملت بزرگ و استوار ایران فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گوییم، انقلابی که به نسل‌ها، مقاومت، صبر و ثبات و به دنیا حاکمیت و استقلال را آموخت. از این فرصت استفاده کرده و می‌خواهم دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به‌رغم همه چالش‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که این کشور از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده است، برشمارم.


بیشتر بخوانید:


وی افزود:‌ به واقع ظلم و جور و تحریم‌های استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی موجب شد که ملت ایران صبر، مقاومت و پایداری در برابر توطئه‌ها را بیاموزد و این مقاومت بی‌نظیر شایستگی این انقلاب و این ملت را ثابت کرد که توانسته در برابر دنیا بایستد و مردم ایران را در رأس ملت‌های شجاع و جسور دنیا قرار دهد.

الاوسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به ما آموخت که چگونه می‌توان به خوداکتفایی و استعداد جوانان و ظرفیت‌های بومی و ملی خود ایمان داشت و این ارزش را ایرانی‌ها در سایه مشکلات و تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها کسب کردند. جمهوری اسلامی توانست مشکلات را به خدمت گرفته و تهدید تحریم‌ها را به فرصت سرمایه‌گذاری و پیشرفت‌های منحصر به فرد مبدل کند.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه حساسیت ظریف ایران نسبت به موضوع تهاجم فرهنگی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است، گفت: تهاجم فرهنگی می‌خواهد فرزندان و نسل‌های ما را با هر آنچه از سمت غرب می‌آید، متأثر کند و از همین روست که باید این مسائل را به دید نقادانه بنگریم و همین حساسیت ایران بود که نفوذ سیاست‌های غربی در بین این امت اسلامی را دشوار ساخت و اخلاقیات غربی نتوانست بر ملت ایران مسلط شود و این امر با درایت و دقت فرزندان انقلاب و ملت ایران انجام شده که جلوی نفوذ غربی‌ها را گرفت.

وی با اشاره به چهارمین دستاورد انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی به ما درس‌هایی را درباره دموکراسی واقعی آموخت. در ایران از مقام رهبری گرفته تا مجلس نمایندگان ملت و مجلس خبرگان و شوراهای استانی و روستایی همگی از طریق برگزاری انتخابات برگزیده می‌شوند یعنی تا دورترین نقاط و روستاهای ایران هم از دموکراسی واقعی برخوردارند، چیزی که همسایگان عرب از آن محرومند؛ کشورهایی که حکام آن دنباله‌رو زیاده‌خواهی‌های کشورهای اشغالگر منطقه هستند.

استاد دانشگاه لندن تصریح کرد: جمهوری اسلامی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خود را طی چند ماه آینده پیش رو دارد و این افتخاری بزرگ و نشانه ثبات عظیم این کشور به لطف اصول و مبادی است که امام خمینی(ره) در این انقلاب پایه‌گذاری کردند.

وی با اشاره به اینکه نکته پنجم درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، پدیده انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: رئیس جمهور در ایران از طریق برگزاری انتخابات تغییر می‌کند، این‌ها از شاهکارهای انقلاب اسلامی است به خصوص که شاهدیم آمریکا قدرتمندترین کشور دنیا که ادعای دموکراسی می‌کند، در حال حاضر با بحران دموکراسی به‌سر می‌برد. ترامپ راضی به تحویل قدرت نبود و در برابر نتایج صندوق‌های انتخابات آمریکا تسلیم نشد و در نتیجه نظامیان و مردم آمریکا به دلیل وجود شبح جنگ داخلی در این کشور مترقب اوضاع هستند، نیروهای امنیتی هم برای مقابله با این بحران در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

الاوسی با بیان اینکه آنچه که در کنگره اتفاق افتاد(حمله طرفداران ترامپ به مقر کنگره در واشنگتن دی سی) یک تراژدی بود که شکست دموکراسی آمریکا را ثابت کرد؛ گفت: نکته دیگر درباره دستاوردهای انقلاب بزرگ ایران این است که ایران خود را از وابستگی به شرق و غرب نجات داد در زمینه صنعت، تولید و علم، ایران سیاست روابط برابر و دوسویه با دیگر کشورها را برقرار کرد و هرگز در تعامل با کشورهای کوچک و بزرگ تسلیم نشد بلکه همواره بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با دیگر کشورها رابطه برقرار کرده است.

وی نکته دیگر درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را مربوط به تولیدات پیشرفته این کشور و توسعه صنایع، علم پزشکی، دارو، زراعت و همچنین ارتقای چشمگیر صنایع دفاعی ایران دانست و گفت: همه این امور موجب شده که دنیا روی جمهوری اسلامی ایران حساب دیگری کند به گونه‌ای که نمی‌تواند دست به حماقتی علیه این کشور چه با جنگ و چه با غیر جنگ بزند و اگر بخواهد درباره آن فکر هم بکند باید هزار بار به آن فکر کند زیرا پاسخ ملت ایران کوبنده و محکم خواهد بود.

استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن تصریح کرد: در حال حاضر به دانشگاه‌های ایران نگاه کنید، قبل از انقلاب اسلامی ایران سالانه یکصد هزار دانشجو داشت اما امروز سالانه چهار میلیون دانشجو در دانشگاه‌های این کشور مشغول تحصیل هستند، یعنی شمار دانشجویان به نسبت قبل انقلاب 40 برابر شده است، یعنی ایران در زمینه شایستگی‌های علمی به سطوح بالایی رسیده است و امروز دنیا به توانمندی دانشگاه‌های ایران و پیشرفت آن اذعان دارد و این افتخاری برای انقلاب اسلامی است.

وی افزود: ایران هم اکنون با گذشت چهار دهه از عمر خود با افقی وسیع با دنیا در زمینه‌های مختلف رابطه دارد و نه تنها جنبش و پویایی خود در داخل و در سطح منطقه را کاهش نداده بلکه با دنیا هم در مبادله تجربیات و همکاری مشترک تعامل دارد که این مسائل ایران را در مسیر پیشرفت و ثبات بیش‌تر قرار داده است.

الاوسی دستاورد دیگر انقلاب اسلامی را وجود نظام مؤسسات در جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این یک نظام ممتاز است که در آن تشکیلات بر اساس حکم قانون اساسی و نه حکم رئیس آن فعالیت می‌کنند و این مسئله نیز بر ثبات و امنیت بیشتر ایران تأثیرگذار بوده است. حضور همیشه در صحنه مردم ایران و ایمان مردم به نظام جمهوری اسلامی که یک نظام مدنی است و همچنین درایت و فرزانگی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران که در خط امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود و همچنین مسائلی نظیر عدم نقض قانون اساسی در ایران و ایجاد نظام نهادی در آن همگی در ثبات ایران و افزایش صبر در برابر چالش‌ها نقش بسزایی داشته است.

الاوسی با بیان اینکه دیگر دستاورد انقلاب اسلامی ایران این است که پدیده‌ای بزرگ و وسیع در ایران به نام شهادت در راه دفاع از حق مسجل شد، تصریح کرد: شهادت، ایران را در مسیر درست مقاومت در برابر ظلم و سرسپردگی قرار داده است. حقیقتاً ایران ملت شهادت است، ملت شهدای آزاده که در برابر تروریسم جهانی دفاع و جان‌فشانی کردند.

وی گفت: با کمک و لطف ایران بود که داعش در عراق، شام و دیگر مناطق شکست خورد و رشادت‌های فرماندهان پیروزی بر تروریسم و دانشمندان ایران که در زمینه پیشرفت علم و تکنولوژی فعال هستند، همگی تصویری از تصاویر مقاومت و پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

الاوسی افزود: از سوی دیگر مواضع جمهوری اسلامی ایران و فداکاری‌های آن در دفاع از حقوق بشر که اشغالگران با زیاده‌خواهی‌های خود آن‌ها را سلب کرده‌اند، ایران را در رأس محور مقاومت علیه تحقیر و سرسپردگی قرار داده است و این محور بحمد الله روز به روز پیشرفت و ارتقا پیدا کرده و افتخار مستضعفان همه دنیا شده که با شجاعت، عزت و غرور در مقابله با تمام چالش‌های اشغالگران صحبت می‌کنند.

استاد دانشگاه لندن افزود: انقلاب اسلامی مبارک و پیروزمند ایران در مسیر خود پیش می‌رود تا پرچم را به دست امام زمان(عج) دهد، به گونه‌ای که امروز جهان در انتظار منجی بشریت است تا دنیا را از ظلم و جور نجات دهد به خصوص در شرایط کنونی بیشتر نیاز به این منجی احساس می‌شود که متأسفانه ویروس منحوس کرونا جهان را در برگرفته و قصور و نقش کشورها در ایجاد این ویروس نادیده گرفته نمی‌شود و از همین رو جهان مستضعف منتظر است و چشم دوخته تا ببیند چگونه مستضعفین در خاک خود پیروز می‌شوند و عقل استکباری و معادلات و ارزش‌های ویرانگر آن شکست می‌خورد زیرا استکبار فقط به فکر سلطه‌گری، به زانو درآوردن ملت‌ها و چپاول ثروت‌هایشان است و امروز انقلاب اسلامی ایران چهار دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته و وارد دهه پنجم شده است.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه خداوند در سوره مائده آیه 3 می‌فرماید: «امروز، کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند؛ بنابر این، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم»، گفت:‌ امروز تمام ترفندهای استکبار در آزار و اذیت رساندن به ایران شکست خورده است و قدرت‌های استکباری نتوانستند شعور و آگاهی جمعی وسیع و گسترده این امت را کم کند این امت اسلامی توانست در برابر زیاده‌خواهی‌ها و دام‌های اشغالگران بایستد. اشغالگران میلیاردها دلار علیه ملت‌های مسلمان هزینه کردند تا آنها را به سمت خود بکشاند، اما شکست خوردند و ان‌شاءالله با سرنگونی تمدن مادی‌گرایی، شکست بزرگ را هم خواهد خورد. خداوند در سوره قصص آیه 5 می‌فرماید: «ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم».

استاد دانشگاه لندن و مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق در پایان گفت: به ملت قهرمان ایران و امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم این‌ها مژده‌هایی است که ما از مقاومت، ثبات و پیروزی‌ها به بشریت می‌دهیم.

گفتنی است،‌ آئین افتتاحیه وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید»، با سخنرانی آیت‌الله رضا رمضانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز شد و در ادامه برخی چهره‌های برجسته دانشگاهی داخلی، و نیز پژوهشگرانی از کشورهای لبنان، مالزی، پاکستان و عراق به ایراد سخن پرداختند.

پنل نخست این وبینار از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار شد و پنل دوم، از ساعت ۱۳ آغاز شده است. بر این اساس و با عنایت به لزوم رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، این رویداد صرفاً با حضور تعداد محدودی از حضار برگزار شد و سایر علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می توانند به لینک پخش زنده این گفت‌وگوها به آدرس  http://webinar.ri-khomeini.ac.ir/ch/his مراجعه کنند.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی
انتهای پیام
captcha