واکنش‌ها به رأی دادگاه لاهه برای رسیدگی به پرونده اراضی فلسطین اشغالی
کد خبر: 3952254
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

واکنش‌ها به رأی دادگاه لاهه برای رسیدگی به پرونده اراضی فلسطین اشغالی

رأی دادگاه کیفری بین‌المللی(لاهه) به صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده اراضی فلسطین اشغالی با استقبال مقام‌های فلسطینی مواجه شد و خشم رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از فلسطین الیوم، قضات دادگاه کیفری بین‌المللی جمعه‌ شب، 17 بهمن به صلاحیت قضایی این دادگاه جهت رسیدگی به جرایم مرتکب شده در اراضی اشغالی فلسطین سال ۱۹۶۷ رأی داد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام اعلام کردند این رأی مبالغه آمیز بوده و راه را برای انجام تحقیقات درباره جنایت‌هایی که اسرائیل مرتکب شده، باز می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به رأی این دادگاه گفت: دیوان کیفری بین‌المللی بار دیگر ثابت کرد که یک طرف سیاسی و نه یک نهاد قضایی است.

او همچنین رأی دادگاه کیفری بین‌المللی در مورد اراضی فلسطین را «سیاسی‌کاری» دانست و از آن انتقاد کرد. به باور صهیونیست‌ها دیوان لاهه به موجب این رأی می‌تواند مسئولان ارشد اسرائیلی را در برابر اقدامات قضایی قرار داده و حتی بازداشت کند.

این درحالی است که وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از این رأی اعلام کرد که اقدام دادگاه لاهه در خصوص صلاحیت رسیدگی قضایی به اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ روزی تاریخی برای مجازات رژیم صهیونیستی است.

رام الله اعلام کرد که تشکیلات خودگردان برای تحقیقات درباره جرایم صهیونیست‌ها با دادگاه کیفری بین‌المللی آماده همکاری است.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین این تصمیم دادگاه لاهه را نشانه استقلال و یکپارچگی دادگاه کیفری بین‌المللی دانست و اعلام کرد: این پیروزی قانونی نتیجه همکاری و روابط مکملی است که نهادهای رسمی، سازمان‌های حقوق بشری و کمیته‌های ملی را در چارچوب کمیته عالی برای پیگیری کار با دادگاه بین‌المللی کیفری گرد هم آورده است.

وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه از دادگاه لاهه خواست تا در اسرع وقت تحقیقات جنایی و مراحل محاکمه مقامات اشغالگر اسرائیل را به دلیل سوابق کیفری آنها علیه مردم فلسطین آغاز کند.

وی همچنین تأکید کرد که تشکیلات خودگردان بر اساس پایبندی فلسطین به تعهدات قانونی خود به عنوان یک کشور عضو دادگاه کیفری بین‌المللی، به نقش دادگاه در پایان دادن به جدی‌ترین جنایات و پاسخگویی مرتکبان و محکومیت مطلق آنان و اینکه عدالت کلید حل مسئله فلسطین است، اعتقاد و ایمان راسخ دارد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به رأی دادگاه لاهه از تلاش دادگاه کیفری بین‌المللی برای تأیید صلاحیت قضایی خود برای رسیدگی به پرونده اسرائیلی‌ها ابراز نگرانی کرده است.

دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه جمعه شب به صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده اراضی اشغالی فلسطین رأی داد.

بر اساس این گزارش، دادگاه لاهه رأیی صادر کرده که است که به موجب آن، صلاحیت رسیدگی قضائی به اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به این دادگاه واگذار می‌شود.

رسانه‌ها گزارش دادند که این اقدام زمینه را برای انجام تحقیقات احتمالی درباره این اراضی مهیا می‌کند.

انتهای پیام
captcha