انقلاب ایران بنیانگذار جنبش بیداری اسلامی در جهان بود
کد خبر: 3952830
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
تحلیلگر سیاسی لبنان:

انقلاب ایران بنیانگذار جنبش بیداری اسلامی در جهان بود

ناجی امهز تصریح کرد: جریان‌های اسلامی در سایه تلاش‌های ایران برای تقریب مذاهب هوشیارتر شدند و با رفتار استراتژیک عقیدتی و اخلاقی گفت‌وگوهای اسلامی ـ اسلامی که ایران آن را بنیان گذاشت، دنیا شروع به تغییر کرد و موج بیداری اسلامی به پشتوانه انقلاب ایران آغاز شد.

استکبار جهانی قادر به عوض کردن معادله قدرت ایران بر جهان نیست

به گزارش ایکنا، ناجی امهز، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان و کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، به تشریح دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ابعاد مختلف حیات بشری و سیاسی در منطقه و جهان پرداخت.

امهز در ابتدا درباره اثرات پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر گفتمان سیاسی جهان به خصوص خیزش‌های عربی و بیداری اسلامی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تأثیر بسزایی نه تنها بر شرق بلکه بر همه جهان داشته است. مطبوعات جهان در اواخر دهه هفتاد شاهد شخصی بودند که با لباس روحانیت و نام روح‌الله موسوی ظاهر شد. او برخاسته از یک جریان فکری دینی و به دور از جریان‌‌های مارکسیسم، سرمایه‌داری و همه مفاهیمی بود که در اروپا و آمریکا بعد از انقلاب فرانسه رایج شده بود.

تحلیلگر لبنانی تصریح کرد: به محض اینکه انقلاب اسلامی در ایران روی کار آمد و امام خمینی(ره) اعلام کرد که سفارت رژیم غاصب صهیونیستی به سفارت کشور فلسطین تبدیل می‌شود، جهان استکبار متوجه شد که پروژه‌هایش در حال فروپاشی است و تضییع انقلاب اسلامی در ایران غیرممکن است؛ تا جایی که این کشورها و در رأس آن آمریکا، فرانسه و انگلیس با حمایت رژیم‌هایی عربی مجبور شدند که به انقلاب اسلامی بتازند تا جلوی نفوذ و گسترش آن را بگیرند.

این كارشناس لبنانی با اشاره به ناكامی قدرت‌های بزرگ در تضعيف انقلاب اسلامی ایران طی هشت سال جنگ ایران و عراق گفت: دنیا نتوانست انقلاب اسلامی ايران را تضعيف کند و قدرت‌های بزرگ فهمیدند که این نهضت اسلامی آمده است تا بماند و ادامه یابد. این انقلاب قدرت خود را از مشروعیت گسترده مردمی معتقد به رهبری امام خامنه‌ای گرفته است. با پیشرفت انقلاب و حمایت آن از جنبش‌های مقاومت برای بازپس‌گیری مقدسات و آزادسازی سرزمین‌های عربی(سوریه و عراق) از سیطره آمریکا، ملت‌های منطقه هم از انقلاب اسلامی تأثیر مثبتی گرفتند، به خصوص جریان‌های اسلامی در سایه تلاش‌های ایران برای تقریب مذاهب و گفت‌وگوی اسلامی ـ‌ اسلامی هوشیارتر شدند و با این رفتار استراتژیک عقیدتی و اخلاقی که جمهوری اسلامی آن را بنیان گذاشت، دنیا به ویژه منطقه شروع به تغییر کرد و موج بیداری اسلامی به پشتوانه انقلاب ایران آغاز شد.

وی درباره نقش انقلاب اسلامی ایران در مقابله با گروه‌های تکفیری القاعده و داعش اظهار کرد: هدف انقلاب اسلامی ایران هیچگاه جنگ نبوده است، بلکه ایران همواره تلاش می‌کند که منطقه را ا‌من‌تر  و باثبات‌تر کند و از زمانی که رژیم اشغالگر صهیونیستی متوجه قدرت ایران شد و نابودی خود را نزدیک دید، نوانست با حمایت آمریکا و انگلیس، گروه‌های تکفیری را ایجاد کند تا جمهوری اسلامی را هدف قرار دهند و ایران خود را مجبور به رویارویی با تروریسمی دید که خطری بزرگ نه تنها برای بشریت بلکه برای اسلام بود.

امهز با تأکید بر درک ایران از اینکه تروریسم تکفیری وهابی مستقیماً به روح اسلام آسیب می‌زند، ادامه داد: دنیا متوجه شد که جمهوری اسلامی در سیاست خود در قبال تکفیری‌ها و حامیان آنها شفاف و راستین عمل می‌کند و این تکفیری‌ها هستند که صلح و ثبات جهانی را تهدید می‌کنند و با توجه به وجود خطر اندیشه‌های تکفیری، جمهوری اسلامی نه تنها با سلاح با آنها مبارزه می‌کند، بلکه با قدرت عقل و منطق خود نیز به مقابله با آنها می‌رود که این امر در شکست تکفیری‌ها چه داعش و چه القاعده نقش بسزایی داشت.

وی درباره تأثیر گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بر محور مقاومت برای رویارویی با استکبار آمریکایی و رژیم اشغالگر صهیونیستی گفت: در واقع امام راحل علاوه بر اینکه از دانش و اندیشه ژرفی برخوردار بود، شخصیت نادری داشت که در قرن بیستم بی‌نظیر بود و این تکامل شخصیت امام رضوان الله علیه بر دل و جان جوانانی که مقاومت در برابر استکبار آمریکایی و رژیم اشغالگر صهیونیستی را در سال‌های 2000 و 2006 کلید زدند، بسیار مؤثر بود.

انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ جهان بود

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران معادلات جهانی را بر هم زد، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ جهان است و جهان بعد از انقلاب ایران شاهد بنیانگذاری حکومت بر پایه حق، عدالت و احترام به حقوق بشر بوده است و به مرور با پیشرفت انقلاب اسلامی، که نوک پیکان مواجهه با استکبار جهانی شده بود، کشورهای سلطه احساس کردند که دوره استبداد آنها به سر آمده است.

کارشناس لبنانی درباره مهم‌ترین پیام انقلاب اسلامی ایران و موضع مسلمانان دنیا درباره این پیام گفت: مهم‌ترین پیام انقلاب اسلامی ایران برای جهان اسلام پیام معرفت، گفت‌وگو و جستجوی نقاط مشترک در میان مردم دنیا بوده است و ملت‌های آزاده کم‌کم بیدار شدند تا نظام سرمایه‌داری جهان را، که اساس و بنیان موجودیت ملت‌ها و اتحاد آنها را تهدید می‌کند، سرنگون کنند.

امهز درباره دلیل اصلی فشارها و تحریم‌های قدرت‌های غربی به خصوص آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران و چگونگی استفاده از اندیشه‌های امام خمینی(ره) در مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی اظهار کرد: آمریکایی که همواره از انقلاب اسلامی ایران هراس داشته است، درصدد تضعیف و شکست دادن آن به هر طریقی است، زیرا می‌داند که خاورمیانه امکان پذیرش این دو قدرت را در کنار یکدیگر ندارد و جمهوری اسلامی ایران یا آمریکا می‌تواند بماند.

این کارشناس لبنانی در پایان جایگاه انقلاب اسلامی ایران را بین‌المللی خواند و گفت: انقلاب اسلامی ایران معادله‌ای را در دنیا ایجاد کرد که تغییر آن برای هیچ کسی حتی استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا ممکن نیست و آن هم به دلیل توانمندی و اقتدار بالای ایران اسلامی است.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha