شکل‌گیری جامعه قرآنی مکتب سلیمانی و درگذشت خادم قرآن
کد خبر: 3953501
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

شکل‌گیری جامعه قرآنی مکتب سلیمانی و درگذشت خادم قرآن

شکل‌گیری جامعه قرآنی مکتب سلیمانی در شهرهای بزرگ کشور، درگذشت آیت‌الله ضیاءآبادی، استاد اخلاق و خادم قرآن و پایان سی و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در رشته حفظ از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی سومین هفته بهمن‌ماه بود.

شکل‌گیری جامعه قرآنی مکتب سلیمانی و درگذشت خادم قرآن

به گزارش ایکنا، سومین هفته بهمن‌ماه با چهل و دومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همراه بود. فعالان قرآنی کشورمان نیز همچون دیگر اقشار، به گرامیداشت این روز به ویژه در صفحات مجازیشان پرداختند و خبر درگذشت یکی از اساتید اخلاق و خادم قرآن کریم برای عموم مردم به ویژه فعالان قرآنی غم و حزن به همراه آورد.

در این هفته، سی و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در بخش بانوان و در رشته حفظ کل قرآن به کار خود پایان داد تا تنها رقابت در چهار رشته از این مسابقات باقی مانده باشد.‌ پایان ثبت نام نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت پس از سه مرتبه تمدید و ثبت ۱۲۱ هزار متقاضی از دیگر خبرهای مهم هفته جاری بود. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت.

آمار بالای افرادی که قرآن را مقدس می‌دانند، اما نمی‌خوانند

در این هفته جلسه هم‌اندیشی ظرفیت‌های قرآنی امت اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی بیست نفره از علمای اهل سنت از نقاط مختلف کشور، برگزار شد. رئیس سازمان دارالقرآن در این‌ نشست با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار منتشر شده، ۹۸ درصد مردم ایران به تقدس قرآن اعتقاد دارند، اما تنها 10 درصد از مردم روزی یک صفحه قرآن را می‌خوانند، گفت: متأسفانه مردم در فضای تقدس قرآن باقی مانده‌اند، اما ارتباط ضعیفی با قرآن دارند که بخشی از این اتفاق به دلیل ملموس نبودن قرائت قرآن در زندگی مردم است. همچنین در پایان این نشست، علمای اهل سنت به ارائه نظرات و مشکلات خود در موضوعات مختلف قرآنی منطقه و شهر خود پرداختند که مقرر شد به تک تک موارد ارائه شده در اسرع وقت رسیدگی شود.

چهره‌های قرآنی در اولویت استخدام ناجا

سردار محمد بهرامی، معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ناجا با اشاره به جزئیات جذب و استخدام نخبگان قرآنی در ناجا اظهار کرد: کارکنان ناجا به جهت ماهیت مأموریت‌شان، بیشتر از سایر کارکنان نیروی‌های مسلح به مباحث قرآنی، معرفتی و بصیرتی نیاز دارند و رسالت سازمان عقیدتی ـ سیاسی ناجا این است که به جذب افراد متعهد و متخصص قرآنی کمک کند، لذا درباره استخدام نخبگان قرآنی در ناجا جلسه‌ هماهنگی با حضور سردار ایرانمنش، رئیس مرکز گزینش و استخدام ناجا و معاونان سازمان عقیدتی ـ سیاسی ناجا انجام شد. در این جلسه پیشنهاد شد تا مرکز گزینش و استخدام ناجا از سازمان عقیدتی ـ سیاسی بخواهد که افراد نخبه و متخصص قرآنی را شناسایی و جهت جذب و استخدام به مرکز گزینش ناجا معرفی کند. حضور این نخبگان در آوردگاه‌ها و مسابقات نیروی‌های مسلح و بین‌المللی سبب ارتقای منزلت اجتماعی پلیس می‌شود.

انتشار گفتاری منتشرنشده از شهیدسلیمانی درباره اهمیت قرائت و حفظ قرآن

در این هفته سخنرانی سردار قرآنی، شهید حاج قاسم سلیمانی در یک محفل قرآنی، درباره اهمیت و جایگاه قرائت و تلاوت، برای نخستین‌بار منتشر شد. این سخنان در شب ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در بیت‌‌الزهرای کرمان ایراد شده و در بخشی از آن بیان شده است: «خدا می‌داند ما در بیرون، در خارج از کشور وقتی این جوان‌های قاری را می‌آورند در یک کشوری، مثل چند وقت پیش که قراء ایرانی را به بوسنی و کشورهای مختلف اعزام کردیم، نه برای مسابقه، بلکه برای این که در مساجد بخوانند. خصوصاً این قاری‌های خردسال، ما بال در می‌آوردیم و احساس افتخار می‌کردیم. به اندازه ۲۰ سال، حالا بگویم ۱۰ سال یا ۵ سال تلاش شبانه‌روزی ما، هزینه‌کرد فرهنگی ما، این کار ارزش داشت و اثر جدی و بالایی گذاشت. لذا این کار را نباید دست کم گرفت. این کار را به عنوان یک کار انقلابی و یک وظیفه دینی باید توسعه داد.»

تجلیل کاروان قرآنی انقلاب از خانواده شهدای سلامت

کاروان قرآنی انقلاب بیستم بهمن‌ماه با برپایی مراسم و محفل قرآنی در بیمارستان بقیةالله الاعظم تهران با حضور جمعی از مدیران قرآنی و حسین صمدی‌نیا، رئیس این بیمارستان برگزار شد. در این محفل قرآنی، سعید پرویزی و قاسم رضیعی، قاریان بین‌المللی کشور به قرائت قرآن پرداختند و در ادامه، گروه تواشیح محمد رسول الله(ص) نیز با دو اجرا به برنامه جمع‌خوانی پرداخت. در پایان این برنامه از خانواده شهدای مدافع سلامت بیمارستان بقیةالله الاعظم(عج) از جمله شهیدان تقی زارع، احمد داستانی، شیرین صفوی، محمدحسین قاسمی و قدرت نقی‌زاده تقدیر شد. همچنین از خیرین و گروه‌های جهادی مدافع سلامت این بیمارستان نیز با اهدای هدایا و لوح یادبود تجلیل شد.

درگذشت استاد اخلاق و تفسیر قرآن

شامگاه روز دوشنبه بیستم بهمن ماه خبر درگذشت آیت‌الله سیدمحمدتقی ضیا آبادی از چهره‌های برجسته علم اخلاق و خادم قرآن منتشر شد. این عالم اخلاق و مفسر بزرگ شیعه در سال ۱۳۰۷ در ضیاءآباد قزوین متولد شد، در نزد اساتید بزرگی همچون آیت‌الله سید‌حسین بروجردی، آیت‌الله سده‌ اصفهانی، امام خمینی (ره) و آیت‌الله سید‌محمد‌حسین طباطبایی تحصیل کرده بود. وی از سال ۱۳۴۰ در تهران ساکن شد. آیت‌الله ضیاء‌آبادی از روحانیان و مبلغان موفق در امر وعظ و تبلیغ در تهران بود و مشتاقان زیادی داشت. در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از چهره‌های ارزشمند، مفسر بزرگ شیعه و از علمای برجسته و خطبای نامدار و دانشمند، مدیران نهادها و دستگاه‌های فعال در امور قرآنی پیام‌های تسلیتی صادر کردند.

پایان ثبت نام آزمون سراسری قرآن

ثبت نام برای حضور در نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت آخرین ساعات روز ۲۰ بهمن‌ماه پایان یافت. بر همین اساس و پس از حدود چهل روز مهلت ثبت نام، تعداد کل ثبت نام‌کنندگان در این آزمون به ۱۲۱ هزار و ۳۳۵ نفر رسید. همچنین در این مدت ۱۶۴۵ مؤسسه، اسامی قرآن‌آموزان خود را در سایت این آزمون ثبت کرده‌اند. ثبت نام برای حضور در آزمون سراسری قرآن و عترت از دهم دی‌ماه آغاز شد و در نوبت اول تا پایان این ماه ادامه داشت، با توجه به درخواست مؤسسات و قرآن‌آموزان، این مهلت سه نوبت تمدید شد. این آزمون در سه گروه امتحانی و در ۱۴ رشته برای اولین بار به صورت مجازی برگزار می‌شود.

پایان جشنواره ملی قرآن دانشجویان در رشته حفظ

سی و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در بخش حفظ بانوان که از ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شده بود، عصر ۲۱ بهمن‌ماه با برگزاری رقابت‌های رشته حفظ کل قرآن پایان یافت تا به این ترتیب، مسابقات رشته حفظ در دو گروه آقایان و بانوان به پایان برسد. مسابقات گروه بانوان از روز ۱۸ بهمن‌ماه و در رشته حفظ پنج جزء آغاز شد و در ادامه در روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بهمن‌ماه، رقابت‌ها در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم ادامه یافت. رقابت‌های بخش آقایان در این رشته نیز پیش از این و در روزهای ۱۲ تا ۱۵ بهمن‌ماه برگزار شده بود. رشته حفظ این دوره از مسابقات به صورت ویدئوکنفرانسی و ارتباط مستقیم گروه داوری با شرکت‌کنندگان برگزار شد. مسابقات رشته حفظ یک‌مرحله‌ای است و نفرات برتر نیز در روز اختتامیه که اوایل اسفندماه برگزار می‌شود، معرفی و تجلیل می‌شوند. رقابت‌های سی و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی نیز بر اساس برنامه اعلام شده از روز ۲۰ تا ۳۰ بهمن‌ماه برگزار می‌شود. در این رشته‌ها، هر کدام از شرکت‌کنندگان در رشته‌های فوق، اثر خود را پیش از این ضبط کرده و به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند. گروه داوری نیز تا پایان بهمن‌ماه به ارزیابی این آثار می‌پردازند.

همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار می‌شود

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هفته و طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایکنا از برگزاری همایش تجلیل از‌خادمان قرآن در هفته آینده خبر داد. وی با اشاره به اینکه برای انتخاب خادمان قرآن کریم به فعالیت یک‌ساله آنها نگاه نمی‌کنیم، بلکه فعالیت‌های متمادی آنها را مدنظر داریم،‌ گفت: همایش تکریم از خادمان قرآن کریم اوایل هفته پیش رو با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود. این خادمان در مجموع ۱۸ نفر هستند و از بزرگان و فعالان قرآنی در حوزه‌هایی همچون حفظ قرآن، خوشنویسی و کتابت قرآن، امور هنری، مدیریت قرآنی، قرائت قرآن، آموزش و داوری و تحقیق و پژوهش‌های قرآنی، هستند. با افزوده شدن این ۱۸ نفر به مجموع خادمان قبلی حدوداً ۲۵۰ نفر خادم قرآنی در دوره‌های گوناگون به جامعه معرفی شده‌اند که بسیاری از اینها منشأ آثار و خدمات بزرگ قرآنی تلقی می‌شوند. با اتمام آیین معرفی خادمان قرآن کریم در دو دوره ۲۴ و ۲۵ حرکت جدی خودمان را با هماهنگی انجمن خادمان قرآن کریم برای انتخاب خادمان قرآن کریم در سال ۱۴۰۰ و دوره ۲۶ آغاز خواهیم کرد. این دوره بر اساس برنامه باید در ماه مبارک رمضان انجام شود. مقدمات لازم را پیگیری می‌کنیم تا این اتفاق مبارک در رمضان سال آینده رخ دهد.

چهارمین جشنواره قرآنی فجر به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره قرآنی فجر با حضور علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و فاطمه ذوالقدر، نماینده سابق مردم تهران در مجلس روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه در دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر برگزار شد. علیرضا محجوب در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه زنان حدود ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این جشنواره را تشکیل دادند، گفت: در این دوره چهار هزار نفر متقاضی شرکت در مسابقات بودند که این استقبال، نشان از احترام و توجه به کتاب آسمانی قرآن است. با برگزاری این دوره و پس از شیوع کرونا، تصمیم دیگری برای برگزاری مسابقات تدبر در قرآن گرفتیم. همچنین در پایان این مراسم بخشی از برگزیدگان چهارمین دوره مسابقات قرآنی فجر، با اهدای جوایز و لوح یادبود تقدیر شدند.

«جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی» در سراسر کشور فعال می‌شود

جلسات همفکری و همدلی قرآنیان در شب اول هر ماه قمری، با عنوان جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی در شهرهای بزرگ همچون تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و... برگزار می‌شود. بنابر این گزارش، اولین جلسه از این جلسات، جمعه، ۲۴ بهمن‌ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در حسینیة‌الزهرا(س) پادگان ولیعصر(عج) واقع در میدان سپاه تهران به میزبانی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ برپا می‌شود. یکی از فعالان قرآنی درباره ایده شکل‌گیری این جلسات گفت: شهید قاسم سلیمانی، زمانی که می‌دیدند قرآنیان در ابتدای ماه رمضان خدمت مقام معظم رهبری می‌رسند، در یکی از دیدارها از یکی پیشکسوتان قرآنی درخواست کردند که هر ماه، چنین محفلی را در کرمان، با حضور جامعه قرآنی برگزار کنند. قرار بود این کار با حضور تعداد محدودی از قاریان انجام شود، اما با شهادت سردار این اقدام ناتمام ماند، لذا قرآنیان هر شهری تصمیم گرفته‌اند به طور خودجوش، شب اول هر ماه قمری به نیت شهید سلیمانی گرد هم بیایند تا تلاوت قرآن انجام شود و ضمن دیدار یکدیگر، از مشکلات جامعه قرآنی مطلع شوند.

پایان ثبت نام در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن

ثبت نام برای حضور در طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن، که از آن با عنوان طرح سنجش و ارزیابی نیز یاد می‌شود، از ۲۴ دی‌ماه ۹۹ آغاز شده و تا پایان روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ادامه دارد. با توجه به سابقه‌ای که طی دوره جدید فعالیت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، از تمدید نشدن مهلت ثبت نام مسابقات وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود، این زمان نیز تمدید نشود. برخی از متقاضیان حضور در این سامانه از سخت بودن مراحل ثبت نام گلایه داشتند. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد دشوار بودن ثبت نام در سامانه بیان کرد: ثبت نام نیاز به آشنایی با این فضا و حوصله کافی دارد. قبول دارم، ثبت نام در این سامانه مقداری پیچیده است، ضمن اینکه با وجود این پیچیدگی تاکنون حدود ۸۰۰ نفر ثبت نام کردند.
مهدی قره‌شیخلو، در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی برای رفع این پیچیدگی در نظر گرفته شده است؟ افزود: به ادارات اوقاف و امور خیریه در تمامی استان‌ها ابلاغ شده است تا به افرادی که توانایی حضور در این طرح را دارند، در انجام مراحل ثبت نام کمک کنند. در حال حاضر هم سه نفر در ستاد برای کمک به متقاضیان مستقر شده‌اند. نهایت امر در بحث ثبت نام این است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به کافی‌نت یا مراکزی از این دست، مراحل ثبت نام را راحت‌تر طی کنند.

انتهای پیام
captcha