تلاش برای بازسازی مسجد معروف حیدرآباد هند تا پیش از ماه رمضان
کد خبر: 3954172
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷

تلاش برای بازسازی مسجد معروف حیدرآباد هند تا پیش از ماه رمضان

مسئولان مسجد تاریخی «مکه مسجد» در حیدرآباد هند می‌گویند در تلاشند تا کار بازسازی این مسجد را تا پیش از ماه رمضان امسال به پایان برسانند.

به گزارش ایکنا به نقل از سیاست، کار بازسازی «مکه مسجد» در حیدرآباد در ایالت تلنگانه هند به کندی پیش می‌رود و به گفته مسئولان دست‌اندرکار با همه تلاش‌هایی که در حال انجام شدن است بعید به نظر می‌رسد که کار بازسازی این مسجد تا ماه رمضان به پایان برسد.
 
 بازسازی مکه مسجد تحت نظارت اداره باستان‌شناسی ایالت در جریان است و با این حال مقامات مسئول نمی‌توانند بگویند که کار قبل از ماه رمضان به پایان می‌رسد یا خیر.
 
یکی از مقامات که خواست نامش فاش نشود، گفت که 16 مقبره سالن اصلی این مسجد نیاز به تعمیر دارند و این در حالی است که پیمانکار قبلی تعمیر تنها شش مقبره را به پایان رسانده بود.
 
به گفته این مقام دست‌اندرکار، پیمانکار فعلی فقط سه مقبره را به اتمام رسانده است و تعمیر هفت آرامگاه باقی مانده به سه تا چهار ماه دیگر نیاز دارد. وی تأکید کرد که با این شرایط مشخص است که کار قبل از ماه رمضان به پایان نمی‌رسد.

سرینیواس سورگی، پیمانکار اهل بمبئی علاقه زیادی به بازسازی مسجد نشان داده بود و به همین دلیل  در سال 2017 به او 18 ماه وقت داده شد تا مکه مسجد را مرمت کند اما به خاطر عدم همکاری از سوی اداره باستان‌شناسی به تأخیر انداخت و به همین دلیل فقط شصت درصد کار به پایان رسید.
 
اگرچه چندی پیش با اتمام بخشی از کارهای بازسازی درهای مکه مسجد به روی نمازگزاران باز شد اما آنچه اکنون در مورد آن صحبت می‌شود، بازسازی کامل مسجد است که هنوز به اتمام نرسیده است.
 
حدود دو ماه پیش بعد از اتمام کارهای مرمت و بازسازی در اصلی این مسجد تاریخی، مسجد به روی مردم و نمازگزاران بازگشایی شد.
 
درهای این مسجد هر روز از نماز صبح تا نماز عشاء برای ورود افراد باز است اما مسئولان در تلاش هستند تا کارهای مرمت مسجد به طور کامل به پایان برسد و مسجد با تمام ظرفیت خود برای استقبال از نمازگزاران آماده شود.

مکه مسجد در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی در زمان حکومت سلسله قطب‌شاهی در هند به دستور محمدقلی قطب شاه، پنجمین پادشاه این سلسله ساخته شد. این مسجد که از آثار برجسته معماری اسلامی در هند به شمار می‌آید، گنجایش 20 هزار نمازگزار را دارد.

انتهای پیام
captcha