به گزارش ایکنا؛ مهدی قرهشیخلو، مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در دومین روز از پنجمین دوره دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآنهای سراسر کشور، امروز، 28 بهمنماه گفت: آموزش و پرورش اصلیترین جایی است که ما باید برای آشنایی جوانان و نوجوانان با قرآن در آن سرمایهگذاری کنیم. خوشبختانه پس از ۴۲ سال که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی میگذرد، در همه زمینهها صاحب تجربه هستیم.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم توفیقاتی در زمینه تبلیغ و ترویج قرآن داشته باشیم، باید کسانی که این امر را انجام میدهند، خودشان با قرآن مأنوس باشند، همانطور که پیامبر عظیمالشأن اسلام(ص) که قرآن به قلب مبارک ایشان نازل شده بود، تکالیفی داشتند که مردم عادی آن تکالیف را نداشتند و به نوعی پیامبر عظیمالشأن اسلام(ص) مصداق عملی قرآن بودند و و همین امر باعث شده بود که ایشان برای رهبری جامعه در مقابل وظایفی که داشتند آماده باشند و زمانی که از یکی از همسران ایشان در مورد اخلاق پیامبر سؤال میشود، او در پاسخ میگویند حضرت پیامبر(ص) مجسمه قرآن بود.
مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: میبینیم پیامبر اسلام(ص) در مدت زمان کوتاهی که داشتند انسانهایی را تربیت میکنند که هر کدام تاریخساز هستند. بر اساس تعاریف قرآن، ما باید همواره با قرآن انس داشته باشیم و اگر خودمان از قرآن تأثیر بپذیریم و بهرهمند شویم، میتوانیم در جامعه نیز اثرگذار باشیم.
قرهشیخلو ادامه داد: خوشبختانه پس از چهل و دو سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فعالیتهای زیادی در حوزه قرآن صورت گرفته است و ما در بخشهای مختلف توانستیم در حوزههای بینالمللی و تخصصی رتبههای بینالمللی کسب کنیم که قبل از انقلاب این موضوع بسیار اندک بود یا حرفی برای گفتن نداشتیم.
وی بیان کرد: اما در حوزه عموم مردم و آموزشهای عمومی باید فعالیتهای مطلوبتری داشته باشیم و سعی کنیم فرهنگ قرآنخوانی و انس با قرآن در جامعه احیا شود و برای آن سرمایهگذاری کنیم.
مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: قرآن برای اینکه بتوانیم فرهنگ قرآن را در جامعه ترویج دهیم، ۳ مرحله را تعریف کرده است که مرحله اول قرائت ظاهری قرآن است که تمام بزرگان و ائمه معصومین(ع) در قرائت ظاهری قرآن و ارتباط با قرآن به صورت روزانه استمرار داشتند. ارتباط تصویری روزانه با قرآن ما را بسیاری از آفات حفظ میکند و باید یکی از ضروریات زندگی ما باشد مرحله دوم تلاوت قرآن با تدبر و تأمل است، زیرا نتیجه تلاوت قرآن موجب افزایش تأمل، تفکر و ایمان است و مرحله سوم که تکمیلکننده دو مرحله قبل است که فهم قرآن را تبدیل به رفتار قرآنی میکند، بنابراین باید در کلاسها و آموزشها، این نکات را برای مردم مطرح کنیم.
قرهشیخلو ادامه داد: باید برای مردم بگوییم که قرآن در زندگی آنها کاربرد دارد و قرائت روزانه قرآن و جامعه ترویج دهیم. مردم از چیزی استقبال میکنند که نسبت به آن احساس نیاز داشته باشد. باید برای به مردم بگوییم که قرآن تمام دردهای آنها را درمان میکند. شاید در برخی از موضوعات مادی مشخص نباشد، اما اگر کارها را قرآنی کنیم، مسائل به صورت زیرساختی حل میشود و بسیاری از مشکلات مادی نیز حل خواهد شد.
مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: باید در روشهای آموزش قرآن تجدید نظر کنیم تا بتوانیم مردم را نسبت به آموزشهای قرآن تشویق کنیم. همچنین باید برای اینکه فرهنگ قرآنی در جامعه به وجود میآید، بتوانیم از حمایتها و کمکهای مردمی بهرهمند شویم.
وی گفت: همچنین باید شیرینیهای قرآن را برای مردم بیان کنیم و به نوعی فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج دهیم تا بسیاری از مشکلات جامعه مرتفع شود. اگر فرهنگ قرآنی در ادارات رواج پیدا کند و در این زمینه سرمایهگذاری کنیم، بسیاری از مشکلات حل میشود.
انتهای پیام