بخشی از پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی استان‌ها به قاریان دانش‌آموز اختصاص یافت
کد خبر: 3954649
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
سرابی:

بخشی از پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی استان‌ها به قاریان دانش‌آموز اختصاص یافت

قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از برنامه‌های تلاوت قرآن اذان‌گاهی در استان‌ها به دانش‌آموزان اختصاص یافته است،‌ گفت: هم جذابیت برنامه‌های قرآنی صدا و سیما را بالا می‌برد و هم عامل تشویق دانش‌آموزان خواهد بود.

به گزارش ایکنا، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن امروز، 29 بهمن در سومین روز از برگزاری پنجمین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های سراسر کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: با برگزاری این‌چنین برنامه‌هایی می‌توانیم زمینه‌های گسترش تعامل سازمان‌ها و نهاد‌های بیرونی با بدنه‌ آموزش و پرورش را گسترش دهیم و نهایت استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه تلاوت و حفظ قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد و عامل جلوگیری از تحریف این کتاب آسمانی است، افزود: جمعیت چند میلیاردی مسلمانان، بهترین شاهد بر عدم تحریف قرآن است و در آینده هم همینطور خواهد بود. تلاش بر این است که در شورای عالی قرآن، به قرائت قرآن در جامعه توجه و از این ظرفیت بی‌بدیل و تاثیرگذاری‌اش بر دل‌ها حداکثر استفاده شود.

قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: در حکم مقام معظم رهبری در تأسیس شورای عالی قرآن به اهمیت قرائت قرآن تاکید شده است. با توجه به اینکه قرائت قرآن تأثیر زیادی در جلب و جذب جوانان به قرآن دارد، در صدا و سیمای جمهوری‌ اسلامی، هیئتی تشکیل شده است که بر تولید و پخش برنامه‌های قرآنی نظارت دارد.

سرابی با اشاره به اینکه در شورای عالی قرآن، در سه حوزه می‌توان از ظرفیت‌های دانش‌آموزی و دارالقرآن‌ها در پر بارتر کردن برنامه‌های رسانه ملی استفاده شود، گفت: در چند ماه اخیر بخشنامه‌ای برای مراکز صدا و سیما در استان‌ها ارسال شد؛ که در آن بر استفاده از تلاوت‌های نوجوانان ممتاز همان استان، در برنامه‌ها تأکید شده است. در حال حاضر حدود بیست درصد از برنامه‌های تلاوت قرآن اذانگاهی در استان‌ها را به دانش‌آموزان اختصاص دادیم.

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: کارشناسان در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و مسئولان دارالقرآن‌ها می‌توانند با رابطان ما در مراکز صدا و سیمای استان‌ها در ارتباط باشند و دانش‌آموزان مستعد که تلاوت‌های زیبا دارند، معرفی کنند. این کار مهم هم جذابیت برنامه‌های قرآنی صدا و سیما را بالا می‌برد و هم عامل تشویق دانش‌آموزان خواهد بود. اگر مشکلی در برقراری ارتباط با مراکز صدا و سیمای استان‌ها وجود داشت؛ با اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ارتباط باشید.

سرابی با اشاره به اینکه آموزش نخبگان در حوزه قرائت و حفظ قرآن در دستور کار شورای عالی قرآن است گفت: یک دوره‌ آموزشی برای بزرگسالان و نوجوانان در نظر گرفته شده است که استعداد‌های خاص در سطح کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد که به دلیل تخصصی بودن این دوره‌ها ظرفیت گسترده‌ای ندارند. در کنار دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم؛ نشست‌های منظم و هفتگی نیز در نظر داریم. اگر شما مدیران مراکز دارالقرآن‌ها استعداد درخشانی را در منطقه‌ خود می‌شناسید که قابلیت ارتقا و فعالیت‌های ملی را دارند به ما معرفی کنید.

وی در ادامه افزود: نکته‌ای که اهتمام اهالی وزارت آموزش و پرورش را می‌طلبد اعطای مدرک به اساتید، قاریان و مدرسان قرآن است. بر اساس مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار بر این شد که به مدرسان، اساتید و قاریان قرآن مدرک معتبری اعطا شود که مزایای استخدامی و معادل علمی نیز دارد. این مدرک از سوی یک شورا متشکل از ۱۱ نفر از نمایندگان دستگاه‌های مختلف که دبیرخانه‌اش در شورای عالی قرآن است، اعطا و تمامی ارزیابی‌ها در این شورا انجام می‌شود. نماینده‌ وزارت آموزش و پرورش نیز عضو این شورا هستند. لازم است مسئولان آموزش و پرورش اعتبار منطقی و ویژ‌ه‌ای برای این مدارک قائل شوند.

سرابی در پایان گفت: از اساتید، معلمان، مدرسان و مدیران دارالقرآن‌ها دعوت می‌شود در آزمون‌های سراسری این دوره‌های ارزیابی که به صورت سالانه برگزار می‌شود شرکت کنند.
انتهای پیام
captcha