ابراز نگرانی دیدبان حقوق بشر درباره سرنوشت شاهزاده اماراتی
کد خبر: 3955207
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹

ابراز نگرانی دیدبان حقوق بشر درباره سرنوشت شاهزاده اماراتی

پس از انتشار ویدئویی از وضعیت نامناسب دختر حاکم دبی در اسارت، دیدبان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به سرنوشت وی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، پس از اینکه امارات متحده عربی روز جمعه اعلام کرد شیخه لطیفه، یکی از دختران حاکم دبی در خانه تحت مراقبت قرار گرفته، نگرانی‌ها درباره سرنوشت وی افزایش یافت و دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد از این کشور خواستار اثبات زنده بودن وی شد.

شبکه بی بی سی روز سه‌شنبه در یک برنامه خبری، تحقیقی به نام پانوراما ویدیویی را منتشر کرد که گفته می‌شود مربوط به لطیفه است و در آن وی می‌گوید که برخلاف میل خود در یک ویلای محصور نگهداری می‌شود.

سفارت امارات در لندن در بیانیه‌ای گفت: خانواده وی تأیید كرده‌اند كه از وی در منزل مراقبت می‌شود و خانواده و پزشكان مجرب به او کمک می‌كنند.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه امارات متحده عربی به رویترز ارسال شد، گفته شده: او همچنان رو به بهبود است و ما امیدواریم که در زمان مناسب به زندگی عمومی بازگردد. همچنین در این بیانیه ادعا شده که مطالب رسانه‌ها منعکس‌کننده موقعیت واقعی لطیفه نیست.

سرنوشت لطیفه 35 ساله و رابطه تیره وی با پدرش شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، بار دیگر توجهات را به امور خانواده وی معطوف کرده و یک کارزار بین‌المللی برای آزادی دخترش به راه انداخته است.

در اوایل روز جمعه در ژنو، لیز تروسل، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که این نهاد نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت این شاهزاده با توجه به شواهد ویدئویی نگران‌کننده‌ای که در این هفته منتشر شده، مطرح کرده است.

وی در یک نشست آنلاین گفت: ما در مورد وضعیت فعلی شیخه لطیفه، اطلاعات و توضیحات بیشتری را درخواست کردیم. وی افزود: با توجه به نگرانی‌های جدی در مورد شیخه لطیفه، ما درخواست کرده‌ایم که پاسخ حکومت امارات به عنوان یک اولویت مطرح شود. ما خواستار اثبات زنده بودن وی شدیم. 

شیخه لطیفه بن محمد آل مکتوم در سال 2018 پس از انتشار ویدیویی که وی در آن از تلاش خود برای فرار از دبی سخن می‌گفت، مورد توجه جهانی قرار گرفت.

مارس گذشته، یک قاضی دادگاه عالی لندن گفت که ادعاهایی را که از سوی همسر سابق حاکم دبی، شاهزاده هایا در یک پرونده قانونی انجام شده، پذیرفته است؛ از جمله اینکه حاکم دبی دستور ربودن دخترش لطیفه را صادر کرده است. اما وکلای شیخ مکتوم این ادعا را رد کردند.

لطیفه 35 ساله در ویدئویی که روز سه‌شنبه در بی بی سی منتشر شد، گفت: من یک گروگان هستم و این ویلا به زندان تبدیل شده است. همه پنجره‌ها بسته است؛ من نمی‌توانم پنجره‌ای را باز کنم. وی گفت که در حال گرفتن فیلم در حمام ویلا است؛ تنها جایی که اجازه دارد به تنهایی در آنجا باشد.
انتهای پیام
captcha