تشکری: سینما آسیب دید ادبیات رشد کرد
کد خبر: 3955239
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
سینما و کرونا؛ تهدید یا فرصت؟/ 3

تشکری: سینما آسیب دید ادبیات رشد کرد

یک نویسنده گفت: همه هنرها بابت شیوع کرونا آسیب‌های فراوانی دیدند، اما در این میان هنر هفتم بیشترین ضرر را متحمل شد.

سعید تشکری، نویسنده، رمان‌نویس و کارگردان در گفت‌‌وگو با ایکنا وضعیت سینما در سالی که گذشت را چنین توصیف کرد: سالی که گذشت برای کلیت هنر مطلوب نبود چون همه بخش‌های هنر با بحرانی روبرو شدند که تا به حال نمونه آن را تجربه نکرده بودم. هرچند در این میان سینما بیشترین آسیب را متحمل شد.

وی افزود: راه‌هایی چون اکران آنلاین برای رفع این معضل در نظر گرفته شد اما این روش نیز نتوانست آسیب فراوانی که به سینما وارد شد را جبران کند.

کارگردان فیلم «رؤیت» ادامه داد: بهترین مثال برای توصیف وضعیت بغرنج موجود، جشنواره فیلم فجر است. آسیب‌های وارده به جشنواره به ‌اندازه‌ای بود که بازخوردهای آن را روی اهدای جوایز هم شاهد بودیم. منظور اینکه اهمیتی که سیمرغ‌ داشت به ‌واسطه افول حاکم بر جشنواره نادیده گرفته شد.

کارگردان تئاتر «یوسف می‌آید» با نامساعد خواندن وضعیت موسیقی تصریح کرد: شرایط موسیقی هم همانند سینما خوب نبوده است، هرچند هنرمندان این حوزه نیز سعی نکرده بودند راهکارهای جدیدی را امتحان کنند و می‌خواستند با همان روش گذشته ادامه مسیر دهند، البته کنسرت‌های آنلاین نیز، نظیر اکران‌های آنلاین برگزار شد، اما به نظرم به‌هیچ‌وجه جواب لازم را ندارد.

تشکری تأکید کرد: عملکرد تلویزیون هم چندان مطلوب نظر نبود. در برنامه «دورهمی» به‌عنوان یکی از پربیننده‌ترین آثار تلویزیون با تصاویر آرشیوی می‌خواست به ‌نوعی فضا را متفاوت کند، اما به نظرم این حربه موفقیت لازم را به دست نیاورد.


بیشتر بخوانید:


نویسنده رمان «ولادت» با بیان اینکه در حوزه ادبیات وضعیت مساعدتر است، بیان کرد: مشکلاتی که در عرصه هنر به وجود آمده در ادبیات دیده نشد چرا که در شرایط کرونایی رمان‌هایی چاپ شد که از کیفیت بالایی بهره می‌برد.

تشکری در پاسخ به این سؤال که در شرایطی که تولید وجود دارد، اما اکران نیست وضعیت برای یک یا دو سال آینده در سینما چگونه خواهد بود؟ گفت: تولید فیلم امروزه بیشتر از طریق دولت انجام می‌شود برای همین نگرانی بابت بازگشت سرمایه وجود ندارد، اما مشکل اینجاست چون تولیدات اینگونه تنها با دستور ساخته می‌شود و انگیزه‌‌ای پشت آن نیست، تولیدات مربوطه، کارهای درخور توجهی نمی‌شود. در همین رابطه چندی پیش فیلمنامه سریالی درباره محرم به من پیشنهاد شد، اما کار ارجاع شده به اندازه‌ای تعجیل داشت که ترجیح دادم آن را کار نکنم.

انتهای پیام
captcha