حقیقت 63 ساله عمر امیرالمؤمنین(ع) تطبیق و آشتی زندگی با قرآن کریم است
کد خبر: 3956205
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب:

حقیقت 63 ساله عمر امیرالمؤمنین(ع) تطبیق و آشتی زندگی با قرآن کریم است

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر آشتی زندگی با قرآن کریم، گفت: حقیقت 63 ساله عمر امیرالمؤمنین(ع) هضم و فهم و تطبیق زندگی با قرآن کریم است و به‌خوبی آن را به فرزندان و نسل‌های بعد انتقال دادند.

حقیقت 63 ساله عمر امیرالمؤمنین(ع)؛ تطبیق و آشتی زندگی با قرآن کریم استحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرنگار ایکنا از قم اظهار کرد: حضرت علی(ع) دارای چنان شخصیتی است که فهم و درک آن برای همگان ممکن نیست.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) در شناساندن امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند که «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» و بدین ترتیب حضرت علی(ع) را همواره همراه حق و حق را همواره با علی(ع) معرفی کرده است.

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: حقیقت 63 ساله عمر امیرالمؤمنین(ع) هضم و فهم و تطبیق زندگی با قرآن کریم است و به‌خوبی آن را به فرزندان و نسل‌های بعد انتقال دادند؛ امیرالمؤمنین(ع) در آخرین وصیت‌نامه خود می‌فرمایند که خدا را خدا را در مورد قرآن منظور دارید تا مبادا دیگران در عمل از شما پیشی بگیرند.

حجت‌الاسلام ایمانی عنوان کرد: حاج عباس قمی در سفینه البحار نقل می‌کنند که هرگاه آیه جدیدی بر پیامبر(ص) نازل می‌شد، حضرت علی(ع) به‌سرعت به خانه می‌آمدند تا آن را به حضرت فاطمه(س) انتقال دهند اما پس از ورود مشاهده می‌کردند که ایشان آیات را زودتر فراگرفته‌اند و زمانی که علت را جویا می‌شدند، این بانوی بزرگوار می‌فرمود که حسن(ع) زودتر در مسجد آیات را آموخته و به من انتقال دادند.

ایجاد جامعه علوی نیازمند شناخت سیره و سنت حضرت علی(ع) است

وی ضمن تأکید بر ضرورت ترویج جامعه علوی افزود: ترویج سبک زندگی فاطمی و علوی در جامعه بدین معناست که زندگی را با قرآن کریم آشتی دهیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به شجاعت حضرت علی(ع) افزود: از 27 غزوه یعنی جنگ‌هایی که پیامبر(ص) در آن‌ها حضور داشتند، امیرالمؤمنین(ع) در 26 غزوه کنار پیامبر(ص) جنگیدند و تنها در یک جنگ به دستور حضرت محمد(ص) در مدینه به‌عنوان نماینده ایشان ماندند.

وی با تأکید بر اهمیتی که امیرالمؤمنین(ع) به تربیت فرزندان می‌دادند، تصریح کرد: ایشان به حفظ حقوق بیت‌المال تأکید بسیاری داشتند که به‌عنوان نمونه زمانی که یکی از دخترانشان گردنبندی از طلا بر گردن داشت، ایشان در خصوص نحوه به دست آوردن گردنبند سؤال کردند و دخترشان پاسخ داد که از بیت‌المال به‌صورت عاریه گرفته است، حضرت علی(ع) نزد مأمور بیت‌المال رفت تا مطمئن شود که عاریه مضمونه بوده است یعنی اگر مشکلی برای آن پیش آمد باید عین آن را بپردازد.

حجت‌الاسلام ایمانی بیان کرد: کتاب شریف نهج‌البلاغه یادگار و اعجاز حضرت علی(ع) و یکی از نعمت‌هایی است که امروزه در اختیار ما قرار دارد و تعبیر شده که نهج‌البلاغه از همه سخنان مخلوقات بالاتر و تنها از سخن خداوند پایین‌تر است.

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر ضرورت انس بیشتر با نهج‌البلاغه در جامعه افزود: شیعیان باید قدردان نعمت نهج‌البلاغه باشند؛ کسانیکه از مکتب نهج‌البلاغه دور هستند، زمانی که به این کتاب بزرگ متصل شوند، مشاهده می‌کنند که شیعیان چه نعمت بزرگی دارند، همان‌گونه که شیخ محمد عبده می‌گوید که هر چه بیشتر نهج‌البلاغه را خواندم، بیشتر به بزرگی این کتاب و کوچکی خود پی بردم.

حجت‌الاسلام ایمانی در پاسخ به این سؤال که آیا منش امیرالمؤمنین(ع) دست‌نیافتنی است، یادآور شد: تنها مقام ولایت دست‌نیافتنی است اما بسیاری از میزان‌ها و معیارهای ایشان را می‌توانیم در خود تا حدودی ایجاد کنیم و برای تشکیل جامعه علوی باید ابتدا با سیره و سنت امیرالمؤمنین(ع) آشنا شویم تا بتوانیم آن را در جامعه نیز پیاده کنیم.

انتهای پیام
captcha