«شیخ سعید»، قاری سال‌های دور سودان + تلاوت
کد خبر: 3956952
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸

«شیخ سعید»، قاری سال‌های دور سودان + تلاوت

سعید محمد نور معروف به «شیخ سعید» از قاریان سودانی است که در مصر زندگی کرد و در کویت دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایکنا، شیخ سعید محمد نور از قاریان گذشته‌های دور در سودان است، او صوتی خوش و سراسر احساس داشت و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرد.

صوت محزون تلاوتش معروف بود و به شیوه‌ای عجیب چنان قرآن می‌خواند که اشک مستمعین سرازیر می‌شد. شیخ سعید تلاوت‌هایی ضبط شده در رادیو جده و رادیو کویت از خود به یادگار گذاشت.

این قاری سودانی در مسجد جامع «خازندار» در منطقه «شبرا» در قاهره قرآن می‌خواند و در زندگی ساده‌زیستی را اختیار کرد.

هنگامی که شیخ سعید قرآن می‌خواند، مردم مصر در جاده می‌ایستادند و وسایل نقلیه را متوقف می‌کردند و به صوت او گوش می‌دادند.

او خیلی موافق ضبط تلاوتش در استودیوها و رادیوهای عربی نبود و یک بار زمانی که برای حج به عربستان رفت، اخبار رسیدنش به این کشور به رادیو جده رسید و با تلاش مسئولان رادیو سوره مریم، طه، حدید و تکویر را در این رسانه ضبط کرد، این تلاوت با استقبال زیادی مواجه شد؛ به گونه‌ای اداره کل رادیو جده در آن زمان (وزارت رسانه کنونی عربستان) هزاران نسخه از این تلاوت را به مهمانان خانه خدا اعم از وزیران، رؤسای جمهور و رادیوهای اسلامی اهدا کرد.

ملک عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان یکی از دوستداران تلاوت‌های شیخ سعید بود و از او خواست که در عربستان بماند؛ اما این قاری سودانی به دلیل شرایط خاصی که داشت، عذرخواهی کرد و این درخواست را نپذیرفت.

شیخ سعید در جمع شیخ علی محمود و محمد رفعت از قاریان بنام مصر قرآن تلاوت کرد و صوت محمد رفعت را بسیار دوست داشت و شنیدن تلاوت‌های این قاری مصری را بر دیگر تلاوت‌ها ترجیح می‌داد.

این قاری سودانی در آغاز دهه هشتاد هجری از مصر به کویت مهاجرت کرد و رادیو قرآن کویت اقدام به ضبط تلاوت‌هایش کرد. او شیوه خاص و پرحزن و احساسی در تلاوت داشت؛ بسیاری تلاش کردند از سبکش تقلید کنند؛ ولی نتوانستند.

روح انگیز انوشی 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صلاح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۲۳:۰۹
0
0
خیلی خیلی خیلی خوب بود
ولید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۸ - ۱۲:۲۸
1
0
عالی
captcha