تأکید مفتی سابق مصر بر ثواب اقامه نماز در مسجدالاقصی
کد خبر: 3957149
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴

تأکید مفتی سابق مصر بر ثواب اقامه نماز در مسجدالاقصی

مفتی سابق مصر در صفحه رسمی خود در فیسبوک، با ذکر آیاتی از قرآن کریم بر ثواب اقامه نماز در مسجدالاقصی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از صدی البلد، «علی جمعه» مفتی سابق مصر در صفحه رسمی خود در فیسبوک، نوشت: از جمله اماکنی که خداوند به آنها برکت و قداست عطا کرده است و انسان مؤمن باید آنها را بزرگ بدارد، مسجدالاقصی یا قدس شریف یا همان بیت‌المقدس است که مسجدالاقصای کنونی و مسجد قبةالصخره در آن قرار دارد. این همان مکانی است که یهودیان می‌خواهند معبد هیکل را بر آن بنا کنند. مسجد الاقصی نیز در این مکان واقع است که خداوند متعال در آیه 1 سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: ﴿سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ المَسْجِدِ الحَرَامِ إِلَى المَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِى بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ﴾  « پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست.»
 
جمعه افزود: مسجدالاقصی سرزمین مقدسی است که خداوند در زمان حضرت موسی(ع) به یهودیان دستور داد به آن وارد شوند. طبق فرموده خداوند متعال در آیه 21 سوره مبارکه مائده که می‌فرماید: ﴿يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَةَ الَتِى كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلاَ تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ﴾ «ای قوم، به سرزمین مقدسی که خدا سرنوشت شما کرد داخل شوید و پشت (به حکم خدا) مکنید، که زیانکار می‌شوید.»
 
مفتی سابق مصر در ادامه نوشت: مسجدالاقصی دومین مسجد پس از مسجدالحرام است که در روی زمین ساخته شده است. از التیمی نقل شده که گفت: از ابوذر شنیدم که می‌گفت: «از رسول خدا(ص) درباره اولین مسجدی که در روی زمین قرار داده شده است سوال کردم. حضرت فرمود: مسجدالحرام است. گفتم: پس از آن کدام مسجد است؟ فرمود: مسجدالاقصی. در این سرزمین مسجدی برای توست پس هرگاه خواستی نماز بخوانی در آن نماز بگزار. (صحیح بخاری و مسلم) پیامبر اکرم(ص) در جای دیگری می‌فرماید: «هرکس از مسجدالاقصی به عمره مشرف شود، خداوند تمام گناهان گذشته او را می‌آمرزد.»
 
علی جمعه به روایت دیگری از پیامبر اکرم(ص) که در کتاب‌های صحیح بخاری و مسلم ذکر شده اشاره کرد که فرموده است: «جز به قصد سفر به سه مسجد یعنی مسجد الحرام، مسجدالنبی و مسجدالاقصی، بار سفر نبندید.» زیرا پاداش نماز در این مساجد دو برابر است.
 
وی افزود: در این روایت سفر به دیگر مساجد به جز این سه مسجد، حرام اعلام نشده است بلکه زیارت مساجد دیگر از جهت گردشگری یا آموزش یا دیگر اهداف، جایز است، همچون کسی که مثلا برای زیارت مسجد اموی به دمشق یا برای زیارت مسجد جامع الازهر به قاهره سفر می‌کند. همچنین جایز است که انسان برای علم آموزی و طلب روزی و گردش و سایر کارها به مناطق دیگری غیر از این سه مسجد سفر کند.
 
مفتی سابق مصر در ادامه نیز با اشاره به روایات دیگری بر قدر و منزلت مسجدالاقصی و ثواب نماز خواندن در این مسجد تأکید کرد.
انتهای پیام
captcha