افزایش دو و نیم برابری صادرات کالاهای چاپی/ تحریم و کرونا فعالان چاپ را زمینگیر نکرد
کد خبر: 3958455
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
صالحی در آیین پایانی بیستمین جشنواره ملی چاپ:

افزایش دو و نیم برابری صادرات کالاهای چاپی/ تحریم و کرونا فعالان چاپ را زمینگیر نکرد

وزیر ارشاد در آیین پایانی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ گفت: شرایط تحریمی و کرونایی فضای کارآفرینان و فعالان عرصه چاپ را زمینگیر نکرده بلکه آن‌ها را با توان جدید و انرژی تازه به میدان آورده است.

ارسالی*****افزایش دو و نیم برابری صادرات کالاهای چاپی/ تجریم و کرونا فعالان چاپ را زمین‌گیرد نکردبه گزارش ایکنا؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ گفت: در ایجاد انقلاب‌های بزرگ جهانی از جمله انقلاب فرهنگی رنسانس، انقلاب علمی، انقلاب سیاسی اجتماعی قرن ۱۸ تا اواخر قرن ۲۰ میلادی مانند انقلاب‌های فرانسه، آمریکا، روسیه، چین، انقلاب علمی برای ایجاد مدارس و دانشگاه‌ها، انقلاب مخابراتی و الکترونیک و انقلاب دیجیتال و فناوری نقش و جایگاه ویژه ای داشته است. در این انقلاب‌های بشری، صنعت چاپ جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته و اگر این  انقلاب‌ها نبود بخشی از توسعه اجتماعی به وجود نمی‌آمد. 
 
وی افزود: صنعت چاپ یک صنعت چندوجهی است و همین ویژگی اجزا و اضلاع آن را در بخش‌های مختلف زندگی جاری و ساری می‌کند. در واقع این صنعت از یکسو پدیده فرافرهنگی است و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، کتاب، رسانه، علم، پژوهش، تبلیغات و ... موثر است و از سوی دیگر یک پدیده فراهنری است و در حوزه‌های طراحی، گرافیک، عکس، صنایع هنری مانند سینما و ... تاثیر دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت چاپ فراصنعت است، ادامه داد: کسانی که در حوزه صنعت چاپ حضور دارند، ارزش و جایگاه ویژه‌ای دارند که تاریخ بشریت به آن‌ها مدیون است. همچنین وجوه مختلف زندگی اجتماعی بشر با این صنعت و اشتغال در ارتباط است.
 
وی با اشاره به شرایط تحریم در سال‌های اخیر گفت: این شرایط صنعت چاپ را دچار مشکلاتی در حوزه‌های مبادلات مالی، صادرات، واردات و ... کرد و شیوع ویروس کرونایی هم به ویژه در ماه‌های نخستین این مشکلات را تشدید کرد. البته شرایط سخت منبع مالی دولت مانع از این بوده و هست که بتواند در رفع خسارت‌های این حوزه برآید، اما تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده و تسهیلات به این حوزه اختصاص یافته است. در مرحله اول تسهیلات، ۳۷ میلیارد تومان به چاپخانه‌ها ارائه شده که اگر فضای دیگر کسب و کار‌های این حوزه را هم در نظر بگیریم در مجموع این رقم به بیش از ۶۵ میلیارد تومان می‌رسد.
 
صالحی با اشاره به میزان واردات و صادرات کالاهای چاپی افزود: در این زمینه در سال گذشته واردات چاپی حدود ۱۰۰ میلیون کیلو و صادرات حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار کیلو را شامل می‌شود. در سال ۹۹ نیز تا آذر میزان واردات ۳۸ میلیون کیلو و صادرات ۱۳ میلیون و ۴۸۰ هزار کیلو بود. در واقع واردات تا ماه نهم سال نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است. 
 
وی تصریح کرد: شرایط تحریمی و کرونایی فضای کارآفرینان و فعالان عرصه چاپ را زمینگیر نکرده بلکه آن‌ها را با توان جدید و انرژی تازه به میدان آورده که باید از این فضا حفاظت کنیم. این کاهش بخشی به دلیل کمبود است و بخشی از آن جابجایی واردات است که در تولید داخلی توانسته تاثیرگذار باشد و اگر بیش از سه برابر افزایش صادرات داشته باشیم، ظرفیت صادرات کشور به دیگر کشور‌ها قابل توجه خواهد بود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ به عنوان سال پایان قرن را می‌توان برای صنعت چاپ با راهبرد‌های جدی و اساسی توسط فعالان، اتحادیه ها، تشکل‌ها و ... با حمایت‌های حاکمیتی مورد توجه قرار داد. این راهبرد‌ها باید چند نکته اصلی داشته باشد. اول اینکه بتواند به تقویت و توان تولید داخلی بینجامد. دوم ما را در عرصه صادرات خارجی در فضای صادرات ارتقا دهد و سوم اینکه صنعت چاپ را به عنوان نما و نمایه‌ای از هویت ملی و هویت ایرانی اسلامی را بیش از پیش نشان دهد.
 
صالحی در پایان گفت: بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ توجه مضاعفی به زبان، زیباشناسی و حوزه مسئولیت اجتماعی نسبت به گذشته داشته است.
انتهای پیام
captcha