مسجد باستانی «العیدروس» عدن در آستانه تخریب + عکس
کد خبر: 3959862
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹

مسجد باستانی «العیدروس» عدن در آستانه تخریب + عکس

مسجد «العیدروس» در یمن که یکی از آثار باستانی شهر عدن محسوب می‌شود، بر اثر عوامل فرسایشی و در سایه بحران جنگ و درگیری مورد اغفال مسئولان واقع شده و با خطر تخریب روبه‌رو است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مسجد العیدروس بر روی یک تپه کوچک در دامنه کوهی در روستای کریتر (قدیمی‌ترین روستای عدن) واقع شده و با رنگ سفید و گنبد خاص خود متمایز است. تاریخ ساخت این مسجد به بیش از 500 سال پیش باز می‌گردد و به دلیل جایگاه تاریخی آن، تصویرش بر روی برخی تمبرهای پستی دوران قدیم عدن نقش بسته است.
 
مسجد باستانی «العیدروس» عدن در آستانه تخریب
 
اخیراً سازمان‌های بین‌المللی درخواست‌های بسیاری برای نجات این اثر تاریخی در حال تخریب داشته‌اند؛ چرا که این مسجد به دلیل جنگ‌ها و درگیری‌های این شهر بسیار تخریب شده است.
 
رمسیس حسام‌الدین، از سازندگان مسجد هشدار داد که ساختمان این اثر تاریخی هرلحظه در معرض فروپاشی بر سر نمازگزاران است و در صورتی که به سرعت ترمیم نشود تخریب خواهد شد.
 
وی گفت که با سازمان‌های بین‌المللی برای بازسازی و ترمیم این مسجد تماس گرفته اما تا کنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است.
 
مسجد العیدروس یکی از مشهورترین مساجد و مدارس دینی باستانی و مهم در شهر عدن محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگران از آن بازدید می‌کنند. همچنین صوفیان یمنی و بسیاری از طلبه‌های علوم دینی از یمن و کشورهای شرق آسیا و آفریقا طی 6 قرن گذشته در این مسجد تحصیل می‌کرده‌اند.
 
یکی از ویژگی‌های این مسجد طراحی آن بر اساس معماری هندی بوده و دارای رواق‌هایی با ستون‌های فراوان است. این مسجد صحن میانی ندارد و تاریخ ساخت آن به سال 1484 میلادی (899 هجری قمری) باز می‌گردد.
 
نام این مسجد از نام ابوبکر بن عبدالله العیدروس، یکی از بزرگترین شیوخ صوفیه در یمن گرفته شده که در شهر عدن ساکن شد و اولین کار او ساخت این مسجد بود. او این مکان را برای تدریس و بحث علمی بنیان نهاد و وصیت کرد پس از مرگ پیکرش را نیز در قسمت شمالی مسجد دفن کنند.
 
مسجد باستانی «العیدروس» عدن در آستانه تخریب
 
آخرین توسعه مسجد در اواخر قرن 14 هجری انجام گرفته است و آخرین باری که تحت عملیات بازسازی قرار گرفته، سال 1413 هجری قمری بوده است.
 
والنتینا عبدالکریم مهدی، عضو شورای محلی شهر عدن با اشاره به اینکه این مسجد بیانگر هویت فرهنگی عدن است، نسبت به تخریب آثار باستانی در این شهر و خسارت‌های فراوانی که در اثر عدم رسیدگی به این آثار به بار آمده و باعث تخریب شماری از آنها طی جنگ‌های اخیر کشور یمن شده است، هشدار داد.
 
تصاویری از مسجد باستانی العیدروس عدن را در گذر زمان مشاهده می‌کنید.
انتهای پیام
captcha