به گزارش ایکنا به نقل از جامعه ایمانی مشعر، حسین هوشیار، ذاکر و پژوهشگر حوزه هیئت امروز، 27 اسفندماه در بیست و یکمین نشست از سلسله نشستهای هیئتپژوهی که با موضوع «بررسی ابعاد مختلف استفاده از ابزارآلات موسیقی در هیئت» در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد، با بیان اینکه حدود استفاده از ابزارآلات موسیقی را در شرع مشخص کرده است، اظهار کرد: سازههای کوبهای همانند طبل، سنج و دمام از قدیم مورد استفاده قرار گرفته و در حد عرف به میزانی که موجب وهن نباشد مورد قبول است چراکه موسیقی و ستایشگری لازم و ملزوم هستند و قرار است در قالب هنر یک پیام به مخاطب انتقال شود اما زمانی که ما از آلات ضربی به آلاتی که خود آهنگساز هستند حرکت کردیم با مشکل روبرو شدیم.
وی با تأکید بر اینکه موضوع اصلی ما موسیقی آوازی است، عنوان کرد: برای این موسیقی در هیئت دو تأثیر کوتاه و بلندمدت را میتوان درنظر گرفت. در تأثیر کوتاهمدت، مخاطب احساس خوشآیندی دریافت میکند و به یک حس زیباشناسی ساده انگارانه میرسد که گذراست و اگر ساماندهی مورد نیاز را در این زمینه رقم نزنیم، توقع ما از هیئت پائین میآید و هیئت از یک محل تغذیه به یک محل تخلیه تبدیل میشود.
ذاکر و پژوهشگر حوزه هیئت تأثیر بلندمدت موسیقی در حوزه هیئت را بسیار خطرناک خواند و گفت: از کارافتادن و مختل شدن کارکرد هیئت موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این نوآوری میتواند موجب انحرافات بعدی در آینده شود.
وی ادامه داد: متأسفانه امروزه برخی از هیئتها نیز به یک استودیو تبدیل شدهاند. کسی از یک استودیو توقع کولهبار معنوی ندارد؛ در حالی که اسم و کارکرد هیئت چیز دیگری است و به ما میراث و تعریف دیگری رسیده است. ما پرچم هیئت را هنگام ورود میبوسیم و هیئت را حرم اهل بیت(ع) میدانیم.
هوشیار تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی نیز در آخرین دیدار خود با مداحان فرمودند که هیئت باید هیئت بماند و یکی از نگرانیهای رهبری به نظر بنده این است که کارکرد هیئت با ورود موسیقی بسیار مورد تهدید است.
وی اظهار کرد: نسلهایی که اهل نفس و اشک هستند از پیش ما خواهند رفت و نسلهای جدیدی میآیند که نگاه آنها به هیئت بسیار متفاوت شده و در حقیقت این افراد از هیئتی که ما به بهانه گسترش رسانهها ساختهایم الگو میگیرند.
مداح اهل بیت(ع) اصالت هیئت را یک خط قرمز دانست و عنوان کرد: ما باید این اصالت را حفظ کنیم؛ چراکه با این اصالت است که میتوانیم قدرت خود را تقویت کنیم، در دهههای گذشته هم جذابیتها و دعوتهای مختلف وجود داشت اما مخاطب، منبر و هیئت را انتخاب میکرد.
وی با بیان اینکه برخی به بهانه جذب مخاطب ارزش گهرناب هیئت را از بین میبرند، مطرح کرد: هر چند ما در فضای مجازی و رسانه کار میکنیم، اما آنچه که هستیم را به نمایش میگذاریم، امروزه افرادی با افراطهای خود از جمله قمهزنیها، برهنهشدنها و بالا و پایین پریدنهای غیر متعارف موجب وهن شدهاند و برخی دیگر هم یک فضای فانتزی از هیئت به نمایش میگذارند که هر دو این گروه یک لبه قیچی هستند.
هوشیار با اشاره به اینکه هیئت راه خود را همانند یک آب زلال پیدا میکند، گفت: ما نباید نگران مخاطب خود باشیم همانطور که گذشتگان این میراث را به ما دادند ما نیز باید این میراث را با حفظ اصالت آن به نسل بعد منتقل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه اثرات بلندمدت موسیقی در هیئت بسیار مخرب است، اظهار کرد: میان آنچه هستیم و آنچه باید باشیم فاصله داریم، اما قرار نیست با هر روشی این فاصله را پر کنیم.
هوشیار از حضور برخی از مداحان در استودیو یاد کرد و گفت: محصولی ویژه در شرایطی ویژه برای مخاطبی ویژه با هدفی ویژه تولید میشود اما نباید از ابزار موسیقی در متن هیئت استفاده شود؛ چراکه موجب وهن آن میشود و کارکرد هیئت را تغییر میدهد.
وی گفت: وای بر ما اگر حضور مستمع در هیئت کارکرد دیگری به خود بگیرد؛ متأسفانه گاهی برخی افراد برای تولیدات رسانه از مستمع بهعنوان یک بازیگر استفاده میکنند؛ درحالیکه مستمع به دنبال توشه و حاجت خود است و حتی گاهی گریه، صدا و نشستن مستمع هم از پیش تعیین شده است.
این پژوهشگر عرصه هیئت، با تأکید بر اینکه در هیئت امام حسین(ع) کجفهمی از نفهمی خطرناکتر است، مطرح کرد: ما باید احترام به مستمع و اصالت مخاطب را برگردانیم.
وی ادامه داد: رسانهها در حوزه هیئت به تکلیف خود عمل نکردند؛ چراکه این مجموعهها میتوانند به سراغ افرادی بروند که با وفاداری به اصالتها و میراث گذشتگان نوآوری میکنند و جذاب هستند و از آنها الگوسازی کنند.
هوشیار کمبود یک نهاد نظارتی بر عملکرد ستایشگران را یک خلا مهم دانست و مطرح کرد: در حوزه ستایشگری باید یک کمیته انضباطی وجود داشته باشد تا این کمیته به افرادی که به خواب رفتهاند تذکر دهد یا اینکه با نفوذیهای این عرصه به صورت سلبی برخورد کنند.
انتهای پیام