مرکز بین‌المللی نجوم آغاز ماه رمضان را 24 فروردین اعلام کرد
کد خبر: 3962269
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳

مرکز بین‌المللی نجوم آغاز ماه رمضان را 24 فروردین اعلام کرد

بر اساس محاسبات مرکز بین‌المللی نجوم ماه مبارک رمضان در بیشتر کشورهای اسلامی سه‌شنبه، سیزدهم آوریل برابر 24 فروردین آغاز خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز، ابراهیم الجروان، عضو اتحادیه عربی علوم نجوم و فضا گفت که پیش‌بینی می‌شود که حلول ماه مبارک رمضان امسال بر اساس محاسبات نجومی در بیشتر کشورها روز سه‌شنبه سیزدهم آوریل و عید فطر و اول ماه شوال هم روز پنجشنبه، 13 ماه می، برابر با 23 اردیبهشت باشد؛ بنابراین ماه رمضان امسال 30 روزه خواهد بود.

بر اساس مرکز بین‌المللی نجوم در بیشتر کشورها، استهلال ماه مبارک رمضان دوشنبه، 29 شعبان 1442 برابر با 12 آوریل انجام خواهد شد در حالی که ماه شعبان هم روز دوشنبه 15 مارس 2021 آغاز شده است.

کشورهایی که روز دوشنبه 29 شعبان هلال ماه مبارک رمضان را مشاهده خواهند کرد شامل اندونزی، مالزی، برونئی، ایران، عمان، امارات، عربستان سعودی، اردن، سوریه، لیبی، الجزایر، مراکش، موریتانی و بیشتر کشورهای اسلامی غیر عربی در آفریقا هستند.

این در حالی است که در عراق، مصر، ترکیه و تونس، ماه شعبان روز یکشنبه، چهاردهم مارس آغاز شده و استهلال ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه یازدهم آوریل خواهد بود.

در مورد کشورهایی که استهلال ماه مبارک در روز یکشنبه انجام خواهد شد ماه در آن روز قبل از غروب خورشید غروب خواهد کرد و دیدن هلال ماه پس از غروب خورشید در روز یکشنبه غیرممکن است و از همین رو در این کشورها، ماه شعبان 30 روزه خواهد بود و ماه رمضان در روز سه‌شنبه 13 آوریل آغاز خواهد شد.

مرکز بین‌المللی نجوم افزود: در مورد کشورهایی که استهلال ماه مبارک رمضان در روز دوشنبه، دوازدهم آوریل انجام می‌شود که شامل بیشتر کشورهای اسلامی است، مشاهده هلال ماه با چشم غیرمسلح در هر نقطه از جهان اسلام غیرممکن است و تنها با استفاده از تلسکوپ و با دشواری زیادی در بخش‌هایی از سودان، لیبی، الجزائر، مراکش و موریتانی امکان مشاهده هلال ماه مبارک وجود دارد و همچنین در آن روز مشاهده هلال ماه در بخش‌هایی از قاره آمریکا ممکن است و دیدن هلال ماه با استفاده فناوری تصویر برداری نجومی با دشواری زیاد می‌تواند ممکن باشد.

از آنجایی که امکان مشاهده هلال ماه مبارک در بخش‌هایی از جهان اسلام برای روز دوشنبه وجود دارد انتظار می‌رود که روز سه‌شنبه، سیزدهم آوریل آغاز ماه مبارک رمضان در بیشتر کشورهای اسلامی باشد.

اما در مورد کشورهایی که فقط بر اساس مشاهده هلال ماه مبارک با چشم غیرمسلح و در داخل آن کشورها آغاز ماه مبارک را اعلام می‌کنند و در شرق یا مرکز جهان اسلام واقع هستند، انتظار می‌رود که در آنجا، ماه مبارک رمضان  روز چهارشنبه، چهاردهم آوریل آغاز شود.

بر اساس محاسبات نجومی، مشاهده هلال ماه مبارک در روز دوشنبه در جاکارتا، ابوظبی، مکه مکرمه، امان و قاهره نه با چشم غیرمسلح و نه با تلسکوپ غیرممکن است در حالی که مشاهده هلال ماه مبارک از رباط و خارطوم فقط با استفاده از تلسکوپ و آن هم با دشواری زیاد ممکن است.

مرکز بین‌المللی نجوم همچنین اعلام کرد علاقه‌‌مندان برای آشنایی با نتایج رصد هلال ماه رمضان می‌توانند به وب‌سایت پروژه اسلامی رصد ماه‌های جدید مرکز بین‌المللی نجوم مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha