رویکرد مرحوم فولادگر به نهج‌البلاغه کاربردی و مبتنی بر سبک زندگی بود
کد خبر: 3962662
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

رویکرد مرحوم فولادگر به نهج‌البلاغه کاربردی و مبتنی بر سبک زندگی بود

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان گفت: آوردن نهج‌البلاغه به زندگی روزمره یا نگاه کاربردی و مبتنی بر سبک زندگی و تبیین آن به زبان ساده و روان، رویکردی است که مرحوم فولادگر به نهج‌البلاغه داشت.

فولادگر

حجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص رویکرد مرحوم استاد محمد فولادگر به تفسیر نهج‌البلاغه، اظهار کرد: آوردن نهج‌البلاغه به زندگی روزمره یا نگاه کاربردی و مبتنی بر سبک زندگی و تبیین آن به زبان ساده و روان، رویکردی است که مرحوم فولادگر به نهج‌البلاغه داشت. بعد از انقلاب، این نگاه به نهج‌البلاغه رواج یافت و در چند سال اخیر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز در مجموعه چند جلدی پیام امام، نهج‌البلاغه را به زبان ساده و جذاب شرح داده است، ولی مرحوم فولادگر از قبل قائل به چنین رویکردی بود، چون عمر با برکتی داشت و نزدیک به 80 سال با نهج‌البلاغه مأنوس بود. علاوه بر این، ایشان چند جلد کتاب در قالب بحث‌های موضوعی مربوط به نهج‌البلاغه تألیف کرد و این کتاب را مورد بازپژوهی قرار داد.


بیشتر بخوانید: 


وی افزود: مطالب نهج‌البلاغه بیشتر به دوران حکومت علی(ع) مربوط می‌شود و طبیعتاً جمهوری اسلامی که نظامی نوپا است و به‌عنوان یک حکومت دینی و اسلامی شناخته می‌شود، پیوند نزدیکی با این کتاب باید داشته باشد. علاوه بر این، فهم قواعد ادبیات عرب به‌منظور فهم درست کلام امیرالمؤمنین(ع)، مسیری بود که مرحوم فولادگر در شرح و تفسیر نهج‌البلاغه طی کرد.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان درباره جایگاه علمی و اخلاقی مرحوم فولادگر، گفت: ایشان به‌ لحاظ دانشگاهی، مدرک کارشناسی ارشد ادبیات عرب داشت و به‌ لحاظ حوزوی نیز تا سطح قابل توجهی پیش رفته بود و با بزرگانی مثل مرحوم آیت‌الله طیب و آیت‌الله مدرس ارتباط داشت که نشان می‌دهد به‌لحاظ علمی، موقعیت خوبی دارا بود. اینکه کسی بتواند در محضر نهج‌البلاغه باشد و آن را درک کند، توانمندی ویژه‌ای می‌خواهد و پیچیدگی‌هایی دارد که ایشان این توانمندی را داشت و برای آن تلاش زیادی انجام داد، چنانکه تبیین نهج‌البلاغه برای عموم از سوی ایشان 20 سال طول کشید و این غیر از مطالعات موضوعی بود که مرحوم فولادگر راجع به نهج‌البلاغه انجام داد.

حجت‌الاسلام الهی‌دوست اضافه کرد: همین که مرحوم فولادگر توانسته بود عده‌ای از فرهیختگانی را که به مباحث دینی خصوصاً قرآن و نهج‌البلاغه علاقه داشتند، دور خود جمع کند، نشان‌دهنده جاذبه‌های علمی و اخلاقی ایشان است. ویژگی برجسته دیگری که در ایشان وجود داشت، پشتکار زیاد بود. مرحوم فولادگر به پیشه آهنگری اشتغال داشت و با وجود این کار سنگین، در اوقات فراغت خود به‌جای استراحت و رفع خستگی، به مطالعه علوم دینی می‌پرداخت و این خودش همت بلندی می‌خواهد که کسی با وجود یک شغل پرزحمت، معارف دینی را که آن هم به وقت و حوصله گسترده‌ای نیاز دارد، دنبال کند.

وی ادامه داد: اگرچه در سال‌های اخیر، ایشان از کار بازنشسته شده بود، ولی از همان جوانی پیشه آهنگری و مطالعه علوم دینی را به‌ موازات هم پیش می‌برد. فرزندانی هم که تربیت کرد، همه افراد فرهیخته و موفقی هستند، ضمن اینکه در دانشگاه معارف و دارالقرآن نیز استاد شناخته شده‌ای بود و شاگردان زیادی چه در دانشگاه و چه در جلسات تدریس خصوصی تربیت کرد. ایشان با تربیت افراد علاقه‌مند به نهج‌البلاغه، در نشر معارف این کتاب در حد خودش مؤثر واقع شد و سابقه‌ای هشتاد ساله در انس با نهج‌البلاغه داشت که خودش یک توفیق برای ایشان محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha