درگذشت شاعر و اندیشمند برجسته انقلاب فلسطین
کد خبر: 3962665
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

درگذشت شاعر و اندیشمند برجسته انقلاب فلسطین

عزالدین المناصره، از شعرا و اندیشمندان برجسته انقلاب فلسطین در سن 74 سالگی بر اثر کرونا درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از معانیوز، عزالدین المناصره، شاعر و اندیشمند فلسطینی، سحرگاه امروز، 16 فروردین  در سن 74 سالگی در اثر ابتلا به کرونا در امان، پایتخت اردن درگذشت.


المناصره از شاعران انقلاب فلسطین به شمار می‌رود. وی اندیشمند، منتقد و استاد دانشگاه بود که در 11 آوریل 1946 در شهر بنی‌نعیم در الخلیل متولد شد. او در کنار محمود درویش، سمیح القاسم و توفیق زیاد، چهار ستون شعر معاصر فلسطین را تشکیل می‌دادند. وی در توسعه شعر مدرن عربی و روش‌شناسی انتقادی فرهنگی نقش مهمی داشت و او را به عنوان یکی از پیشگامان این جنبش توصیف کرده‌اند.

المناصره در سال 1968 لیسانس زبان عربی و علوم اسلامی را از دانشگاه قاهره دریافت و از آنجا فعالیت شعری خود را آغاز کرد؛ سپس به اردن رفت و به عنوان مدیر برنامه‌های فرهنگی در رادیو اردن از 1970 تا 1973 کار کرد و همچنین در همان دوره انجمن نویسندگان اردنی را با گروهی از اندیشمندان و نویسندگان اردنی تأسیس کرد.

المناصره پس از انتقال به بیروت، به صفوف «انقلاب فلسطین» پیوست، جایی که به موازات کار در زمینه فرهنگی فلسطین و مقاومت فرهنگی داوطلبانه در صفوف مقاومت نظامی فعالیت می‌کرد.

وی همچنین مدتی مدیر دانشكده علوم تربیتی آژانس امداد و آثار پناهندگان فلسطین سازمان ملل (UNRWA) بود و در سال 2005 استاد دانشگاه فیلادلفیا شد. او همچنین جوایز مختلفی را در زمینه ادبیات از جمله جایزه دولت اردن در سال 1995 و جایزه قدس در سال 2011 را دریافت کرد.

انتهای پیام
captcha