سامان‌یافتن جامعه در گرو امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 3965249
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
پژوهشگر پژوهشکده قرآن و معارف مطرح کرد؛

سامان‌یافتن جامعه در گرو امر به معروف و نهی از منکر

پژوهشگر پژوهشکده قرآن و معارف گفت: در روایات آمده‌است اقامه همه واجبات، برطرف شدن ظلم و انتقام از دشمنان و در کل سامان یافتن کارها در گرو عمل به امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین این موضوع در همه ابعاد جامعه نقش مهمی دارد.

سامان‌یافتن جامعه در گرو امر به معروف و نهی از منکرحجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی پژوهشگر پژوهشکده قرآن و معارف در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در شرحی بر جزء چهارم قرآن کریم بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران به آن اشاره شده‌است امر به معروف و نهی از منکر است؛ در این آیه خداوند به وجود گروهی از مردم جهت دعوت به نیکی و نهی دیگران از بدی‌ها اشاره می‌کند و این گروه را رستگاران می‌داند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در بحث امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود تعریف «معروف» و «منکر» است؛ در اصطلاح به هر کاری که خوبی آن از نظر عقل و شرع شناخته شده باشد معروف گفته می‌شود، خود کلمه معروف یعنی شناخته شده اما اینجا شناخته شدن از حیث نیکویی مطرح است.

حجت‌الاسلام خراسانی ادامه داد: در مقابل معروف منکر قرار دارد که به معنای کاری است که در شرع و دین به بدی شناخته شده باشد، درباره معروف و منکر علاوه بر شرع، عقل نیز قضاوت داشته و با توجه به اینکه مسائل شرع مورد قبول عقل نیز قرار می‌گیرد پس هماهنگی بین این دو وجود دارد.

پژوهشگر حوزه دائرةالمعارف‌های قرآنی یکی از دلایل وجوب امر به معروف و نهی از منکر را تأکید بسیار آن در آیات قرآن کریم دانست و گفت: مسئله امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر قرآن کریم، در روایات نیز مورد تأکید واقع شده‌است و حتی در رابطه با این موضوع کتاب نیز نوشته شده‌است.

وی اضافه کرد: این تأکیدات نشان‌دهنده نگاه جامع‌گرایانه اسلام است، در واقع اسلام با اهمیت به همه افراد جامعه قصد دارد افراد طوری تربیت شوند که نسبت به رفتار یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشند زیرا سعادت دنیوی و اخروی آن‌ها به یکدیگر وابسته است و این وابستگی نیزمی‌تواند از دلایل اهمیت امر به معروف و نهی از منکر محسوب شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با میزان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از منظر قرآن و روایات بیان کرد: در روایات آمده که همه کارهای نیک حتی جهاد در راه خدا در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند آب دهان در برابر دریای پهناور است؛ همچنین گفته شده‌است اقامه همه واجبات، برطرف شدن ظلم و انتقام از دشمنان و در کل سامان یافتن کارها در گرو عمل به امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین این موضوع در همه ابعاد جامعه نقش مهمی دارد.

وی گفت: علاوه بر کثرت وجود این موضوع در قرآن نکته جالب توجه این است که در برخی آیات امر به معروف و نهی از منکر در کنار ایمان به خدا و حتی گاهی قبل از نماز و زکات بیان شده‌است.

حجت‌الاسلام خراسانی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دارای سه مرتبه است، بیان کرد: در مرتبه اول انسان باید نسبت به مسائل معروف و منکر، پذیرش و عدم پذیرش قلبی داشته و در درونش انجام دادن و ندادن این اعمال را قبول داشته باشد.

وی افزود: مرتبه دوم مرتبه امر به معروف و نهی از منکر دیگران به وسیله زبان است و مرتبه سوم موظف کردن افراد به عمل به معروف یا نهی از منکر به وسیله وضع قوانین است که وظیفه حاکمیت اسلامی بوده و مربوط به فرد نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha