تمرین حسن خلق در مراقبه‌های رمضان + فیلم
کد خبر: 3965456
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
درس گفتار «بهار بندگی» / 4

تمرین حسن خلق در مراقبه‌های رمضان + فیلم

رئیس مرکز مطالعات راهبردی «امت واحده» لبنان با بیان اینکه بهترین اعمال ماه رمضان بنا به توصیه‌های رسول اکرم(ص) تمرین حسن خلق، صله ارحام و یتیم‌نوازی است، تصریح کرد: ماه رمضان باید برای ما فرصتی باشد تا در آن اخلاق و رفتار خود را نیکو کنیم. آن هم از طریق یک برنامه مراقبتی واقعی تا انسان بتواند حالی بهتر پیدا کند.

روز دهم // از وظایف بندگان خدا در ماه مبارک تمرین حسن خلق، صله ارحام و یتیم نوازی است/آماده

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام سیدفادی السید، رئیس مرکز مطالعات اندیشه‌ای و راهبردی «امت واحده» لبنان در چهارمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «بهار بندگی» که به‌ صورت ویدئویی تهیه شده است، بهترین اعمال ماه مبارک رمضان و فضائل این ماه را بر اساس فرمایش رسول اکرم(ص) که در خطبه آخرین جمعه ماه شعبان بیان شده را تبیین کرد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام سیدفادی السید در دهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

«بسم الله الرحمن الرحیم والحمدلله رب العالمین الصلاة والسلام علی سید الانبیاء والمرسلین حبیب الهنا وطبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه وعلی اهل بیته الطیبین الطاهرین.

فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به ساحت مقدس امام زمان(عج)، مراجع عظام و علمای فرهیخته و امت عربی و اسلامی تبریک می‌گویم و از خداوند متعال می‌خواهم که این ماه، ماه خیر و برکت برای مسلمانان باشد و به برکت این ماه، بیماری کرونا را از سر همه مخلوقات عالم رفع کند و به حق محمد و آل محمد(ص)، مسلمانان را بر دشمنان دین پیروز گرداند.

حضرت رسول اکرم(ص) در خطبه استقبال از ماه مبارک رمضان(خطبه شعبانیه) آورده است: «به فقرا و مساكين خود صدقه دهيد، بزرگان خود را احترام و به کودکان خود مهربانى كنيد و با خويشان خود ارتباط برقرار كنيد».

دوستان در این خطبه، رسول اکرم(ص) رویکردی یکپارچه را برای بُعد اجتماعی و به خصوص بُعد اخلاقی ماه رحمت بنیان گذاشت و در ادامه می‌فرماید: «ای مردم! هر کس از شما خُلق خود را در این ماه نیکو سازد، از صراط در روزی که قدم‌ها بر آن می‌لغزد، عبور خواهد کرد».

دوستان، ماه رمضان باید برای ما فرصتی باشد تا در آن اخلاق و رفتار خود را نیکو کنیم. آن هم از طریق یک برنامه مراقبتی واقعی تا انسان بتواند حالی بهتر پیدا کند؛ همان گونه که این حدیث از امام صادق(ع) روایت شده است که وقتی از او درباره حسن خلق پرسیدند، فرمودند: «رفتارت را ملاطفت‌آمیز و سخنت را پاکیزه کرده، با خوشرویی برادرت را ملاقات کن».

در روایتی هم امیرالمؤمنین علی(ع) در توصیف ابعاد اخلاق بزرگ پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «او بخشنده‌ترين، پرحوصله‌ترين، راستگوترين و پايبندترين مردم به عهد و پيمان، نرم‌خوترين و خوش مصاحبت‌ترين مردم بود. هر كس بدون سابقه قبلى او را می‌ديد، هيبتش او را مى‌گرفت و هر كس با او معاشرت مى‌نمود و او را مى‌شناخت، دوستدارش مى‌شد».

از جمله اموری که می‌توان در ماه رمضان از آن بهره برد تأکید بر صله ارحام است و مصادیق صله رحم، احترام، ملاقات و پیگیری اوضاع روحی و مادی آنهاست و اینکه به آنها برای رفع مشکلاتشان کمک کرد و منظور در اینجا نزدیکان است.

کم‌ترین مصداق صله رحم، سلام دادن است. رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «کم‌ترین صله رحم مادی سقّا بودن و آب دادن به تشنگان است» و روایت است از امام جعفر صادق(ع) که فرمودند: «حتى اگر شده با نوشاندن جرعه‌اى آب، با خويشاوندت صله رحم كن».

با این آداب و سلوک عملی که توسط اهل بیت(علیهم السلام) برای ما در این ماه مبارک ترسیم شده است، خواسته قرآن کریم را برآورده می‌کنیم تا برترین امت شویم همان گونه که خداوند در قرآن کریم آیه 110 سوره آل عمران) می‌فرماید: «شما (مسلمانان حقیقی) نیکوترین امتی هستید که پدیدار گشته‌اید (برای اصلاح بشر، که مردم را) به نیکوکاری امر می‌کنید و از بدکاری باز می‌دارید و ایمان به خدا دارید».

بدین طریق ما باید الگویی برای نزدیک کردن دل‌های غیرمسلمانان به خود و نشان دادن عظمت دین به آنها باشیم با ویژگی‌هایی که آنها از این ماه مبارک و احکام و فضائل آن و شیوه روبه‌رو شدن مسلمانان با ماه مبارک رمضان را می‌بینند.

 این ماه می‌تواند در تحکیم پیوندهای جامعه میان مسلمانان و غیرمسلمانان مؤثر باشد، آن هم از طریق رسیدگی به ایتام در ماه مبارک همان گونه که در خطبه شعبانیه حضرت محمد(ص) نیز آمده است که «بر یتیمان مردم دلسوزی کنید چنانکه (دوست دارید) بر یتیمان شما دلسوزی شود و هرکس در این ماه، یتیم بی‌سرپرستی را گرامی دارد، خدا او را در قیامت عزیز گرداند».

خداوند به بندگان خود به اندازه‌ای که بندگانش به یتیمان نگاه می‌اندازند، نگاه می‌کند و این موضوع از مهم‌ترین معیارهای سلامت جامعه و تدین آن یا فسق و انحراف آن است؛ باید به حال یتیمان توجه شود، اموالشان محفوظ بماند و باید درباره هر گونه تعرض به حقوقشان مراقب بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha