آثار تربیتی عبادات خالصانه + فیلم
کد خبر: 3969030
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
درس گفتار «زیست مسلمانی در پرتو نهج‌البلاغه»/۲

آثار تربیتی عبادات خالصانه + فیلم

عالم و مبلغ پاکستانی تصریح کرد: اگر عبادات برای رضای خدا انجام گیرد انسان را به سوی صلاح و تربیت پیش می‌برد. اگر بگوییم که عبادت برای تربیت فرض شده، حرف نادرستی نیست.

تربیت نفس / مزاری 24

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، عالم و مبلغ پاکستانی و امام جمعه کویته در دومین قسمت از سلسله درس‌گفتار «زیست مسلمانی در پرتو نهج‌البلاغه» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده است، تصریح کرد: عبادات گرچه خودشان موضوعیت دارد و خواسته پرودگار است، اما در کنار اینکه برای رضای خدا انجام می‌گیرد انسان را باید به سوی خوبی، صلاح و تربیت هم پیش ببرد.

در ادامه مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، امام جمعه کویته پاکستان از نظر می‌گذرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم انی اسئلک فیه مایرضیک و اعوذ بک ممایوذیک و اسئلک التوفیق فیه لان اطیعک و لا اعصیک یا جواد السائلین.

مسئله تربیت آنقدر مهم است که مولای متقیان(ع) در خطبه 108 نهج‌البلاغه به مردم کوفه می‌فرماید: انتم نُسَّاكاً بِلَا صَلَاحٍ. یعنی شما عبادت‌گذارانی هستید که این عبادت، شما را به سمت اصلاح و تربیت نمی‌برد.

از این مسأله فهمیده می‌شود که عبادات گرچه خودشان موضوعیت دارد و خواسته پرودگار است اما در کنار اینکه برای رضای خدا انجام می‌گیرد انسان را باید به سوی خوبی، صلاح و تربیت هم پیش ببرد. چون تربیت بسیار مهم است، اگر بگوییم که عبادت برای تربیت گذاشته شده، حرف نادرستی نیست.
در تربیت آنچه که مهم است، این است که خود را در محضر پروردگار بدانیم. لذا در نامه‌ای که حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) نوشته، مولای متقیان می‌فرمایند که خدا را فراموش نکن. خدا را در نظر بگیر.

حضرت امام خمینی(ره) نیز فرموده‌اند که عالم محضر خدا است، در محضر خدا معصیت نکنید.

اگر انسان بتواند قلب و روح خود را پاکیزه نگه دارد و خود را در محضر پرودگار ببیند، یقیناً کار تربیت برای او آسان‌تر خواهد بود. بنابراین عنصر اول تربیت می‌تواند این باشد که انسان خود را در محضر پرودگار ببیند.

خداوند توفیق پاکیزگی نفس در این ماه مبارک را به ما مرحمت بفرماید.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha