نگرانی از کمبود کاغذ جدی است
کد خبر: 3965752
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
معاون فرهنگی ارشاد:

نگرانی از کمبود کاغذ جدی است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره کمبود کاغذ گفت: ما با وجود نگرانی از بابت کمبود کاغذ، سعی می‌کنیم با تشویق واردکنندگان به استفاده از ارز نیمایی این بازار را مدیریت و نیاز نشر و مطبوعات را برآورده کنیم.

نگرانی از کمبود کاغذ جدی استبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد؛ محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد درباره مشکلات بازار کاغذ و چگونگی تخصیص ارز دولتی به کاغذ و پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح پیگیری‌های این وزارتخانه پرداخت.

جوادی درباره اقدامات وزارت ارشاد در رابطه با کمبود و گرانی کاغذ گفت: در سال ۱۳۹۸ که اوج تحریم‌ها بود، دولت جمهوری اسلامی با تخصیص ارز دولتی برای کاغذ تحریر و مطبوعات نیاز‌های نشر کشور و مطبوعات را به صورت حداقلی تأمین کرد. همین موضوع موجب ثبات نسبی در قیمت کاغذ در بازار آزاد هم بود. حتی با وجود عدم تخصیص ارز در سال ۹۹ باز از موجودی کاغذ‌های سال ۹۸ بازار کاغذ تا نیمه دوم سال ۹۹ از ثبات نسبی برخوردار بود. اما با توجه به اینکه دولت در سال ۹۹ تصمیم گرفت به دلیل کمبود ارز، تخصیص ارز دولتی به کالا‌های مصرفی را به کم‌تر از نصف تقلیل دهد، کاغذ هم از شمول ارز دولتی خارج و از گروه کالایی اول بیرون رفت.

وی افزود: این موضع علاوه بر مشکلاتی که برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ایجاد می‌کرد، درباره ترخیص کاغذ‌های وارادتی با ارز دولتی ۹۸ هم که در بهار سال ۹۹ وارد کشور شدند، مشکلات زیادی ایجاد کرد. پیگیری‌های متوالی وزیر ارشاد مشکل ترخیص کاغذ‌های قبلی را حل کرد به طوریکه بخشی از همان کاغذ‌ها در حال حاضر در دست توزیع است.

جوادی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک دشواری موضوع و نگرانی از کمبود کاغذ برای نشر و مطبوعات در نیمه دوم ۹۹ و در ۱۴۰۰، در چندین مرحله موضوع را به مسئولان مربوطه منتقل و دلایل نگرانی خود را بازگو کرد. این نامه‌نگاری‌ها به معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهوری و بالاخره به شخص رییس جمهوری صورت گرفت. موضوع اصلی این نامه‌ها انتقال دغدغه‌های صنوف نشر و مطبوعات و درخواست تأمین ارز در حداقل مقدار ممکن بود. 

وی تصریح کرد: پی‌نوشت بسیار همدلانه رئیس جمهوری در ذیل نامه اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مایه دلگرمی شد. ایشان تأکید کردند که درباره درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام صورت گیرد تا نگرانی از کمبود کاغذ در سال ۱۴۰۰ مرتفع شود.

معاون فرهنگی وزیر در ادامه بیان کرد: متأسفانه تغییر وزرای صمت و استناد مدیران مربوط در آن وزارتخانه به مصوبه قبلی که کاغذ را از گروه کالایی مشمول ارز دولتی خارج کرده است، موجب بی‌نتیجه ماندن اقدامات ما شد. پیگیری‌های متعدد برای یافتن راه حلی برای اجرای دستور ریاست جمهوری به این انجامید که موضوع تغییر گروه کالایی کاغذ در ستاد اقتصادی دولت مطرح و تصویب شود تا راه برای تأمین ارز باقیمانده ۹۸ یا تامین ارز جدید برای سال ۱۴۰۰ فراهم شود.

وی افزود: من در جریان پیگیری‌های کتبی و شفاهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم، اما هنوز موضوع حل نشده است و ظاهراً قرار است در ستاد اقتصادی دولت درباره آن تصمیم گیری شود. به نظر من ستاد اقتصادی دولت باید هر چه زودتر در این خصوص مساعدت کند تا در بازار کاغذ که در اوج تحریم‌ها در قیاس با کالا‌های مشابه که از ارز دولتی استفاده می‌کردند، ثبات نسبی داشت و نیاز‌های نشر و مطبوعات را در حداقل تأمین کرد، دچار آشفتگی نشود. 

جوادی ادامه داد: این وزارتخانه البته با درک شرائط دشوار دولت، به صورت واقع‌بینانه و صرفاً در حد نیاز واقعی نشر و مطبوعات برای سال جاری درخواست تخصیص ارز در حد ۵۰ درصد سال ۹۸ را ارائه داد که با وجود دستور ریاست جمهوری که اتفاقاً در آن هم از بابت کمبود کاغذ اظهار نگرانی کرده و خواستار حل مسئله شده‌، اقدام جدی انجام نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد وزیر و مدیران صمت و نیز اعضای ستاد اقتصادی دولت باید هر چه زودتر شرائط قانونی استفاده از ارز باقیمانده ۹۸ را فراهم کنند تا بانک مرکزی اعتبار مربوطه را تأمین و تخصیص دهد. البته ما با وجود نگرانی از بابت کمبود کاغذ که جدی است، سعی می‌کنیم تا علاوه بر پیگیری تأمین ارز سال جاری برای کاغذ، با تشویق واردکنندگان به استفاده از ارز نیمایی این بازار را مدیریت کرده، نیاز نشر و مطبوعات را بر آورده کنیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد یادآور شد: ما بدون آنکه بخواهیم در این مسیر کمبود را به گردن این و آن بیندازیم، سعی کردیم در یک روال قانونی و با درک شرایط اقتصادی و اجتماعی، درخواست خود را مبنی بر تأمین ارز کاغذ پیگیری کنیم.

انتهای پیام
captcha