بیان کدام آیات برای جوانانی که به تفکر انتزاعی رسیده‌اند مناسب است + فیلم
کد خبر: 3965847
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 5

بیان کدام آیات برای جوانانی که به تفکر انتزاعی رسیده‌اند مناسب است + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه می‌توانیم نشست‌های درون خانواده را برای جوان‌هایی که به تفکر انتزاعی رسیده‌اند عمیق‌تر کنیم، گفت: جوانان نیاز به مبانی فکری و تحلیلی دارند و باید آیات مناسب چنین دوره‌ای برای آنها بیان شود.

به گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

در پنجمین بخش از این مجموعه، طاهره همیز به بیان آیاتی پرداخت که در قالب مسائل عقلانی و تحلیلی، مناسب آموزش و ارائه به جوانان است و گفت:

ماه مبارک رمضان هست و می‌توانیم نشست‌های درون خانواده را عمیق‌تر کنیم، به خصوص برای جوانانی که به تفکر انتزاعی رسیده‌اند و احتیاج به مبانی عقلی داشته و دوست دارند مسائل عقلانی به آنها ارائه شود. در این زمینه شما می‌توانید از آیات قرآن و چیزهایی که کمتر در جامعه ارائه شده استفاده کنید.

در سوره نحل موضوعات متعددی وجود دارد که با بیان آنها بتوانید مخاطبتان را به خداوند علاقه‌مند کنید. وقتی که جوان به خداوند علاقه‌مند شود تمام دستورات خداوند را با لذت اجرا می‌کند. خداوند در آیه 66 سوره نحل می‌فرماید: «وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِلشَّارِبِينَ؛ و در دام‌ها قطعاً براى شما عبرتى است از آنچه در [لابلاى] شكم آنهاست از ميان سرگين و خون شيرى ناب به شما مى‌نوشانيم كه براى نوشندگان گواراست».

خداوند برای ما از میان مدفوع و خون چهارپایان شیر گوارا و خالص برای نوشیدن ارائه می‌دهد. آیا این نوع خلقت تحسین برانگیز نیست؟ دقت کنید! همین که در درون شکم این حیوانات مایع نوشیدنی بسیار لذت بخشی که انواع و اقسام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها را می‌توان از آن فراهم کرد برای ما عبرت نیست که خداوند چه قدر تدارک کرده است تا در همین دنیا لذت ببرید؟

و یا در ادامه آیه می‌فرماید: «وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ و از ميوه درختان خرما و انگور باده مستى‏ بخش و خوراكى نيكو براى خود مى‌گيريد قطعا در اين[ها] براى مردمى كه تعقل مى‌كنند نشانه‏‌اى است». (آیه 67 سوره نحل)

باید این آیات را برای جوان‌هایی که به سن عقل تحلیلی رسیده‌اند بگویید. یا در ادامه آیات می‌فرماید: «وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ؛ و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [=الهام غريزى] كرد كه از پاره‌اى كوه‌ها و از برخى درختان و از آنچه داربست [و چفته ‏سازى] مى‌كنند خانه‌هايى براى خود درست كن».(ایه 68 سوره نحل). یک موجود مورد وحی الهی قرار گرفته و خدا دستور داده برو در کوه پایه خانه بساز نه در پایین که آلوده است و در ادامه می‌فرماید بخور از چیزهایی که خداوند برای تو گذاشته و خداوند از درون شکم این زنبور، عسلی به تو می‌دهد که شفا برای مردم است.

اکنون می‌گویند عسل زنبوری که از کوه پایه تهیه شده باشد حتی اگر چندین سال هم بماند هیچ نوع باکتری در آن رشد نمی‌کند و واقعاً شفاست.

این موجودی که به آن وحی می‌شود آنچه را تولید می‌کند، شفاست و خداوند آن را برای شما قرار داده؛ چه قدر خداوند در دنیا برای ما تدارک کرده که از آنچه در دنیا هست استفاده کنیم اینجاست که عقلمان  باید به ما بگوید از آن خداوند اطاعت کنیم؛ او لایق ستایش است، لایق است که برای او روزه بگیریم، نماز بخوانیم و بندگی او را کنیم اما باید حواسمان باشد شیطان ملعون مانع نشود.

تمام این بحثی که من مطرح کردم چند دقیقه بیشتر طول نکشید؛ به شما هم توصیه می‌کنیم هنگامی که خانواده دور هم جمع می‌شوند، همین چند دقیقه را برای آنها بیان کنید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha