لالایی حضرت زهرا(س) برای امام حسن(ع)؛ احقاق حق و ابطال باطل کن + فیلم
کد خبر: 3966671
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 12

لالایی حضرت زهرا(س) برای امام حسن(ع)؛ احقاق حق و ابطال باطل کن + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه لالایی حضرت زهرا(س) برای امام حسن(ع) جنبه تربیتی داشته است، گفت: ایشان از کودکی در گوش فرزند خود چنین زمزمه می‌کردند؛ احقاق حق و ابطال باطل کن.

به گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

همیز در بخش دوازدهم این مجموعه ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) توصیفی از مادرانه‌های حضرت زهرا(س) برای فرزندشان کرد و گفت: وجود امام حسن(ع) در زندگی حضرت زهرا(س) نقش خاصی داشت. وقتی که حضرت زهرا(س) مادر می‌شوند و به وجود مقدس امام حسن مجتبی (ع) زینت پیدا می‌کنند، پیامبر(ص) اسم این کودک را انتخاب می‌کنند.

لالایی‌هایی که حضرت زهرا(س) برای فرزندشان می‌خواندند خیلی جالب است. باید از ایشان درس بگیریم؛ ایشان برای فرزندشان می‌خواندند: «أَشْبِهْ أَبَاکَ یَا حَسَنُ وَ اخْلَعْ عَنِ الْحَقِّ الرَّسَنَ‏».

قرآن انسان را ارزشمند معرفی می‌کند نه موجودی که فقط آمده بخورد و بخوابد. به قول امیرمؤمنان(ع) برخی هَمِشان علف شیرین است و نمی‌خواهند هیچ اتفاق سختی برای آنها بیفتد. اما حضرت زهرا(س) از همان ابتدا در گوش امام حسن(ع) می‌گویند زندگی دنیا احقاق حق و ابطال باطل است. ما نیامده‌ایم مثل حیوانات بخوریم و بعد از دنیا برویم، آمده‌ایم با قدرتمان طناب را از گردن حق باز کنیم. می‌فرماید: همانند پدرت باش ای حسن، طناب را از گردن حق باز کن.

خیلی زیباست که ما در لالایی‌هایمان برای بچه‌ها تحول ایجاد کنیم. لالایی‌هایی که اکنون مرسوم شده هیچ محتوایی برای فرهنگ ندارد.

وجود با کرامت امام حسن مجتبی(ع) وقتی به دنیا می‌آیند، خانه حضرت علی(ع) پر برکت می‌شود و حتی در تاریخ داریم که وقتی حضرت زهرا(س) می‌خوابیدند بچه را روی قلبشان می‌خواباندند. آزمایشی انجام شده است و وقتی بچه‌ها به دنیا می‌آیند به اتاق شیرخوارگاه می‌برند و قطره‌هایی می‌دهند که بچه‌ها همدیگر را بیدار نکنند. اما محققی صدای قلب مادر را به صورت اکو برای نوزادان پخش کرده است. بعد مشخص شده همه بچه‌ها خوابیدند چون بچه 9 ماه با صدای قلب مادرشان انس گرفته‌اند. حضرت زهرا(س) هزار و 400 سال پیش برای فرزندشان وقت می‌‌گذاشتند و فرزندشان را روی قلبشان می‌خواباندند.

حضرت زهرا(س) چهار فرزند پشت سر هم به دنیا آوردند و حضرت علی(ع) نیز به دلیل جنگ‌های پی در پی کمتر در منزل بودند، به همین دلیل حضرت زهرا(س) به پدرشان گفتند که من وقت کم می‌آورم؛ حضرت جبرئیل نازل شدند و تسبیحات حضرت زهرا(س) را به پیامبر(ص) آموختند.

تسبیحات حضرت زهرا(س) فرصت تنظیم شده و مدیریت شده را به مادر عطا می‌کند. مادرانی که این تسبیحات را می‌خوانند می‌گفتند وقت ما منظم شده و به همه کارهایمان می‌رسیم و از تنظیم برنامه‌هایمان لذت می‌بریم.

امام حسن(ع) بسیار زیبا بودند، حتی می‌گفتند وقتی ایشان بزرگ شده بودند و در خیابان می‌آمدند بچه‌ها صف می‌کشیدند و ایشان را تماشا می‌کردند. ان‌شاء‌الله بتوانیم از سخنان زیبای امام حسن(ع) در پاسخ به شبهات قضا و قدری استفاده کنیم و با تولد امام حسن(ع) عقلمان را بارور کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha