پاسخ قرآن به مشرکانی که این کتاب را زمینی می‌دانند + فیلم
کد خبر: 3966139
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 6

پاسخ قرآن به مشرکانی که این کتاب را زمینی می‌دانند + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عظمت و گرانقدری ماه رمضان از نزول قرآن است، پاسخ قرآن به افرادی که مدعی زمینی بودن قرآن هستند را تشریح کرد.

پاسخ قرآن به مشرکانی که این کتاب را زمینی می‌دانند + فیلمبه گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

در ششمین بخش از این مجموعه، همیز به بیان پاسخ قرآن به افرادی که این کتاب را بیان شده از زبان انسان و متعلق به 1400 سال پیش می‌دانند پرداخت و گفت: خداوند در آیه 85 سوره بقره می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است، پس هر كس از شما اين ماه را درک كند بايد آن را روزه بدارد و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‌خواهد و براى شما دشوارى نمى‏‌خواهد تا شماره [مقرر] را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد و باشد كه شكرگزارى كنيد».

خداوند ماه رمضان را با نزول قرآن گرانقدر کرده است. گرانقدری این ماه به دلیل نزول قرآن است. بحثی را دشمنان قرآن مطرح می‌کنند که معمولاً جوانان ما در پاسخ آن باید کمی تأمل کنند. گاهی می‌گویند قرآن متعلق به 1400 سال پیش است و اکنون جامعه جهانی با روش‌های جدید موفقیت‌های بیشتری در جهان کسب کرده‌است.

پاسخ این شبهه را در قالب داستان مطرح می‌کنم. در زمان نزول قرآن مشرکین مکه به شدت با حضرت محمد(ص) مبارزه می‌کردند. این مبارزه به این دلیل بود که ایشان گفته‌اند « قُولُوا: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، تُفْلِحُوا» و  این بت‌ها خدا نیستند. پیامبر(ص) نیز در واکنش لباس سفید می‌پوشیدند، عطر می‌زدند، موهایشان را تا کنار گوششان کوتاه می‌کردند، کنار کعبه می‌رفتند و قرآن می‌خواندند.

این کار حضرت رسول(ص) به حدی جذاب بود که تمام کسانی که برای تجارت به آنجا می‌رفتند شیفته ایشان می‌شدند. این مسئله به حدی پیش رفته بود که مشرکان به مردم گفته بودند حق ندارید به سمت پیامبر بروید؛ ولی یکی از مشرکان بزرگ به اسم مغیره، وقتی صدای قرآن خواندن پیامبر(ص) را می‌شنود از خود بی‌خود شده و ناخودآگاه می‌نشیند و گوش می‌دهد.

این اتفاق را به ابوسفیان خبر می‌دهند، مشرکان سراسیمه به سراغ مغیره می‌روند و می‌بینند او مسحور شده و با لذت در حال تماشای قرائت قرآن پیامبر(ص) است. مشرکان دور او جمع می‌شوند و می‌پرسند چه شده؟ مغیره می‌گوید خیلی زیبا بود و خیلی لذت بردم. مشرکان از این اتفاق نگران می‌شوند که اگر این فرد ایمان بیاورد ما چه کنیم. مغیره می‌گوید تا سه روز به من مهلت بدهید تا بگویم نظر من چه است.

روز موعود همه جلوی خانه مغیره می‌روند و او می‌گوید: او مردی بود که مرا سحر کرد. قرآن در پاسخ این مسئله به پیامبر(ص) آیات سوره مدثر را نازل کرده و می‌فرماید: «ذَرْنِي وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيدًا؛‌ مرا با آنكه [او را] تنها آفريدم واگذار؛ به او مال فراوان داده‌ام؛ 11 پسر به او داده‌ام؛ تمام وسایل خوشگذرانی را برای او فراهم کرده‌ام؛ می‌خواهد بیشتر به دست بیاورد؟ او به آیات ما عناد ورزید؛ او را عذاب خواهیم کرد؛ فکر کرد و نتیجه‌گیری کرد؛ مرگ بر او باد که چنین نتیجه‌گیری کرد؛ نگاه کرد و رو ترش کرد و پشت کرد و استکبار ورزید؛ و گفت اين [قرآن] جز سحرى كه [به برخى] آموخته‏ اند نيست؛ اين غير از سخن بشر نيست!؟ او را در سقر جهنم می‌اندازیم و ... .

هر کسی که بگوید قرآن قول بشر است خداوند دو بار می‌گوید مرگ بر او باد. قرآن قول خدای حی و قیوم است. این را به بچه‌هایتان بگویید که در سوره مدثر خداوند پاسخ می‌دهد که هرگز قرآن متعلق به 1400 سال قبل و قول بشر نیست بلکه تا آخرالزمان است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha