تلاش مشرکین برای مخدوش کردن شخصیت حضرت خدیجه(س) + فیلم
کد خبر: 3966162
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 7

تلاش مشرکین برای مخدوش کردن شخصیت حضرت خدیجه(س) + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی‌ها و توانمندی‌های حضرت خدیجه(س) از جمله تجارت بین‌المللی ایشان، به تشریح تلاش مشرکین برای پنهان کردن شخصیت حقیقی ایشان در تاریخ پرداخت.

همیز 7

به گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

در هفتمین بخش از این مجموعه همیز به بیان بخش کوتاهی از زندگی حضرت خدیجه(س) و تلاش‌های مشرکان برای مخفی و مخدوش کردن ارزش‌ها و ویژگی‌های آن حضرت پرداخت و گفت: قرآن می‌گوید حضرت خدیجه ام المومنین هستند. وقتی تاریخ را ملاحضه می‌کنیم شخصیت حضرت خدیجه از طرف مشرکین به شدت مورد حمله قرار گرفته و سعی کرده‌اند ارزش‌های ایشان را مخفی کنند. برای مثال ایشان بازرگان بین‌المللی بودند و مال‌التجاره ایشان به یمن و مصر می‌رفته و باز می‌گشته است و دقت کنید یک خانم چه قدر باید اطلاعات اقتصادی و سیاسی داشته باشد که بتواند در بازرگانی بین‌المللی موفق باشد. در تاریخ این مسئله مغفول مانده است. اکنون می‌فهمیم زنی که چنین توانمندی اقتصادی و سیاسی داشته باشد چه قدر ارزشمند است.

از سوی دیگر برای اینکه به شخصیت ایشان خدشه وارد کنند، می‌گویند که ایشان بچه داشته است (قبل از ازدواج با حضرت رسول(ص)) در صورتی که اصلاً ایشان ازدواج نکرده بودند. اخیراً علمای قم تحقیق بسیار گسترده‌ای در سندهایی تاریخی کرده و ثابت کردند که ایشان باکره وارد خانه همسرشان می‌شوند و آن فرزند بچه خواهر ایشان بوده است و چون خواهرشان مشکل مالی داشتند ایشان بچه را تقبل کرده بود که بار مالی خانواده کاهش پیدا کند اما عرب عادت داشت فرزندخوانده را فرزند معرفی کند.

حضرت خدیجه(س) به شدت مورد محبت و تأکید حضرت محمد(ص) بود. حضرت محمد(س) وقتی نام خدیجه را می‌شنید، گل از گلشان می‌شکفت. حتی وقتی در خانه بودند راه می‌رفتند و می‌گفتند خدیجه دوستت دارم، گل سرخم با من حرف بزن.

پیامبر اشرف النبیاء است ولی چرا به خدیجه بها می‌دهد؟ چون قلب او با خدا و موحد بود. ایشان اولین کسی بود که به حضرت محمد(ص) ایمان آورد و اسرار وحی را حضرت به خدیجه می‌گفتند. اولین کسانی هم که با ایشان نماز جماعت خواندند حضرت خدیجه و حضرت علی(ع) بودند.

حتی زمانی که ایشان می‌خواستند زایمان کنند، زنان مشرک به او کمک نکردند، ولی خداوند عظیم الشأن چهار زن بهشتی را برای ایشان نازل می‌کند. در زیارت حضرت فاطمه(س) می‌خوانیم که خدایا تو شرف دادی به آن چهار زن که بیایند و در لحظه تولد حضرت زهرا(س) کنار بانو خدیجه باشند.

وجود گرانقدر ایشان در تاریخ در دشمنی‌های زن‌های بت پرستی که می‌گفتند تو پولت را خرج کردی تا شوهرت برنده شود و ما بت‌هایمان را از دست بدهیم مخفی مانده است؛  عبادات و کمالاتشان از اینکه قابلیت عرفان الهی را داشتند و آیات الهی را درک می‌کردند و مایه آرامش حضرت محمد(ص) بودند مخفی مانده است.

وقتی که ایشان وفات می‌کنند آنقدر به پیامبر(ص) فشار می‌آید که آن سال را عام الحزن می‌نامند. وقتی ایشان وفات کردند همه ناراحت شدند. ایشان در سه سالی که در شعب ابوطالب تحریم اقتصادی بودند تمام ثروتشان را خرج کردند تا بتوانند اطرافیانشان را از گرسنگی نجات دهند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha