روز قدس از شب معراج آغاز و با نهضت امام خمینی(ره) ادامه یافت
کد خبر: 3969598
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
در وبینار لبنان تأکید شد؛

روز قدس از شب معراج آغاز و با نهضت امام خمینی(ره) ادامه یافت

شرکت‌کنندگان در وبینار قدس که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد، قدس را مناره علمى، فرهنگى و مذهبى جهان اسلام توصیف و تأکید کردند که روز قدس از شب معراج آغاز و با نهضت امام خمينى(ره) ادامه يافت .

به گزارش ایکنا، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به مناسبت روز جهانی قدس، وبیناری با عنوان «قدس در رويارويی با یهودی و صهیونیستی‌سازی آن» و با حضور شخصيت‌های سياسی و دينی كشورهاى منطقه  برگزار کرد.

روز قدس روز تثبیت فرهنگ مقابله با سازش است

‎در اين نشست وبیناری، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی كشورمان در لبنان ضمن خير مقدم به سخنرانان و مخاطبان در فضاى مجازى و تشكر از آنان به دلیل بزرگداشت روز جهانی قدس، گفت: قدس سرزمين صلح، انبيا، مسيحيان و مسلمانان و نخستين قبله ماست كه از همان آغاز، تلاش برای تغيير هويت آن تاكنون صورت گرفته و توطئه‌های مختلفی برای تغيير چهره اسلامی اين مكان مقدس طراحی شده است.

‎وی افزود: جهان بار ديگر شاهد تجديد پيمان و ميثاق با روز قدسی است كه امام خمينی(ره) در همان نخستين سال پس از پيروزی انقلاب اسلامی با هدف بيداری وجدان امت اسلامی، آن را در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان اعلام کرد. روز قدس فرهنگ مقابله با سازش با رژيم صهيونيستی است و اين همان جوهره اصلی مسئله قدس به شمار می‌رود.

‎خامه‌یار سپس به مسئله يهودی‌سازی كه نتيجه طبيعی سازشكاری است اشاره کرد و افزود:  يهودی‌سازی، به رژيم اشغالگر اعتماد به نفس بيشتری می‌بخشد تا سرزمين‌های ما را غصب کرده و ساكنان اصلی آن را از خانه و كاشانه خود بيرون براند و با گذشت چند دهه، اين سرزمين صبغه اشغالگران را  به خود می‌گيرد و تمام اسناد تاريخی، نقشه‌ها و هويت اصلی اين سرزمين به دست فراموشی سپرده می‌شود.

‎وی با ابراز تأسف نسبت به نفوذ اين گونه مفاهيم جعلی به فرهنگ اسلامى، گفت:  نوك پيكان اين طرح استعماری، فرهنگ ملت‌ها و كشورهای منطقه را هدف قرار داده است و يكی از نشانه‌های بُعد فرهنگی استعمار، همان تخريب آثار تاريخی اين منطقه در سوريه، عراق و ديگر كشورها و غارت كردن موزه‌هاست و اين به معنای نابود كردن يك تمدن در طول مرزهای جغرافيای جهان اسلام به شمار می‌رود؛ لذا بايد برای پر كردن اين خلأ فرهنگی برابر روند سازش و به ويژه سازش فرهنگی، ايستاد.

‎خامه يار در پايان، اعلام روز جهانی قدس را در بطن فرهنگ مقاومت و مقابله با سازش فرهنگی با اشغالگر برشمرده و گفت: حضور ما امروز بر اين امر تأكيد می‌كند كه قدس رها نشده تا سازشكاران و خيانتكاران بخواهند با آن برابر خواسته خود، رفتار كنند. قدس همچنان با ساكنان فلسطينی‌اش كه نماد مبارزه حق با باطل هستند، فلسطينی باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: روز قدس امسال نسبت به سال‌های گذشته بسيار متفاوت‌تر خواهد بود، چرا كه روحيه معنوی بيشتری به آزادگان جهان بخشيده كه آرزوی نماز خواندن در كنار نخستين قبله را دارند تا بتوانند هويت اسلامی خود را بازيابند.

برای دفاع از تمدن و هویت خود با اشغالگران مبارزه می‌کنیم

در ادامه كشيش مانوئل مسلم، عضو شورای اسلامی مسيحی حمايت از مقدسات فلسطین، ضمن آرزوی موفقيت و پيروزی برای شركت كنندگان و تشكر از برگزاركنندگان اين وبينار، گفت: قدس نماينده كل فلسطين و ملت آن است. خاك فلسطين و تمام شهرهای فلسطين، همان محله‌ها و خيابان‌های قدس است. قدس محور ثابتی است كه ملت فلسطين حول آن می‌چرخد، هر كجا كه باشيم و به هر سمتی كه رو كنيم، قدس ما را به يكديگر پيوند می‌دهد و گام‌های ما به سوی آن برداشته می‌شود.

‎وی افزود: قدس، موجودی زنده است كه با انسان، زمين و دين ارتباط دارد. قدس انسان را به زمين و دين را با مقدسات مرتبط می‌سازد، اهالی قدس، چه مسيحی و چه مسلمان، فلسطينی هستند و فلسطينی بودن آنها به دليل وجود قدس است.

‎كشيش مسلم گفت: قدس، انجيل را بخشی از تمدن يك مسلمان قرارداده و به دليل وجود مسجد الاقصی، قرآن بخشی از تمدن مسيحيت به شمار می‌رود؛ لذا قدس تمدنی واحد برای ملتی واحد و سرنوشتی واحد است و مسيحيان و مسلمانان با يكديگر برادر خونی هستند.

‎عضو شورای اسلامی مسيحی حمايت از مقدسات فلسطین در خصوص پایبندی به مسئله فلسطين گفت: كسانی كه پایبند مسئله فلسطين هستند در حقيقت به بُعد قومی، انسانی و دينی آن پایبند هستند و كسانی كه به آن خيانت كرده‌اند، نسبت به امانتداری قدس خيانت كرده‌اند. كسانی كه قدس ندارند، سرزمين و مسجد الاقصی ندارند.

او با بیان اینکه نزاع ميان فلسطينيان و صهيونيست‌ها، نزاعی قوميتی است، گفت: اينجانب به عنوان يك كشيش مسيحی برای دفاع از مسجدالاقصی كه متعلق به مسلمانان است، مبارزه می‌كنم؛ هر سنگی كه از مسجدالاقصی جابجا شود، گويی سنگی از سنگ‌های كليسای قيامت قدس جابجا شده است.

کشش مسلم گفت: همان‌هایی كه مانع ورود نمازگزاران به اقصی شده‌اند، همان‌ها مانع ورود نمازگزاران به كليسای قيامت شده‌اند. كسانی كه حرمت مسجدالاقصی را شكسته‌اند و خانه مسلمانان را ويران كرده‌اند، همان‌ها، خانه‌های مسيحيان را ويران كرده‌اند و كسی كه مسلمانی را به قتل برساند در حقيقت يك مسيحی را نيز به قتل رسانده است.

‎وی سپس افزود: به همين دليل است كه در دفاع از قدس قاطعانه عمل می‌کنیم، چرا كه از هويت و تاريخ خود دفاع كرده‌ايم؛ ما برای صلح می‌جنگيم، برای تمدن و هويت خود می‌جنگيم؛ اما صهيونيست‌ها تمدن و هويتی ندارند كه به خاطر آن قدس را اشغال و آن را در اختيار گرفته‌اند، چرا كه آنها افرادی هستند كه از گوشه و كنار جهان جمع شده‌اند و تاريخچه‌ای از خود ندارند و قدس از آنِ آنها نيز نیست.

 رژيم صهيونيستی در حال حاضر بر لبه آتشفشانی قرار گرفته و قصد دارد ما را به جنگی مذهبی و دينی و سخت بكشاند؛  لذا اگر آنها از قدس بيرون بياندازيم، آينده‌ای نخواهند داشت و منتهی به خروج كامل آنها از فلسطين خواهد شد.

‎كشيش مانوئل مسلم در پايان ضمن قرائت سروده‌هايش در توصيف قدس،خاطر نشان كرد: در مسائل سياسی ما در كنار مسلمانان و تصميم‌های سياسی آنها خواهيم بود. هر چه كه به آنها برسد به ما نيز خواهد رسيد و هر چه به ما خواهد رسيد به آنها نيز خواهد رسيد.

اشغال قدس اشغالگری امنیتی، فرهنگی و اقتصادی توسط صهیونیسم جهانی است

‎سپس حسین امیر عبد اللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و دبير كل كنفرانس بين المللی حمايت از انتفاضه فلسطين، در سخنان خود،  قدس را به عنوان مسئله اول جهان اسلام معرفی كرده و گفت: كسانی كه مسئله فلسطين را دنبال می‌كنند به خوبی می‌دانند كه امام خمينی(ره) بود كه مسئله ياری قدس و آزادی فلسطين را احيا کرد و در دو دهه گذشته امام خامنه‌ای اين نقش را با قدرت ادامه دادند.

‎وی افزود: آمريكایی‌ها، دموكرات‌ها و جمهوری‌خواهان، پيام‌هايی به جمهوری اسلامی ايران ارسال کردند كه اگر اسرائيل را به رسميت بشناسيد، مشكلی برای ادامه برنامه هسته‌ای خود نخواهيد داشت، ايران نيز با صراحت اعلام كرد كه رژيم قاتل كودكان و زنان را به رسميت نخواهد شناخت و تنها يك دولت به نام فلسطين به مركزيت قدس شريف را به رسميت می‌شناسد.

‎امير عبداللهيان در ادامه گفت: امام خمينی(ره) اشغال سرزمين فلسطين و برپايی رژيم جعلی و دروغين را نه تنها اشغال يك كشور در منطقه می‌دانست، بلكه آن را اشغال امنيتی،فرهنگی و اقتصادی از سوی صهيونيسم جهانی عنوان می‌کرد؛ هدف از تأسيس اين رژيم از بين بردن اسلام است و اگر كشورها وجود اين غده سرطانی را بپذيرند در نتيجه باعث از بين رفتن امنيت و عقب ماندگی در منطقه خواهند شد.

‎دبير كل كنفرانس بين‌المللی حمايت از انتفاضه فلسطين، در ادامه گفت: به لطف حمايت‌های كامل امام خامنه‌ای از فرماندهانی مانند سردار حاج قاسم سليمانی، جهت دفاع از مقاومت فلسطين، شمارش معكوس برای از بين رفتن اسرائيل آغاز شده است و به لطف جانفشانی اين فرماندهان و ديگر شهدا، در آينده‌ای نزديك ديگر اين رژيم جايی بر روی نقشه جهان نخواهد داشت.

‎دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در پايان به برپايی مراسم روز قدس در شرايط استثنايی كنونی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و در زمان بحران، انتفاضه رمضان در قدس در واكنش به جنايت‌های صهيونيست‌ها آغاز شده است و پاسخ كوبنده‌ای در تمام اراضی فلسطينی به آنها داده شده و می‌شود و روز جهانی قدس امسال در شرايط‍ی آغاز شد كه صهيونيست‌ها ضربه شديدی ‌از مقاومت دريافت كرده‌اند.

امیر عبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ايران حمايت قاطع خود را از مقاومت فلسطين و قدس ادامه خواهد داد و به لطف خداوند و خون شهدای مقاومت و خون شهيد سليمانی به زودی در قدس نماز خواهيم خواند.

ایران تنها حامی فلسطین مظلوم است

‎در ادامه شیخ ماهر حمود، دبيركل اتحاديه جهانی علمای مقاومت، با متفاوت خواندن روز جهانی قدس امسال، نسبت به سال‌های گذشته، گفت: انتفاضه باب العامود و انتفاضه قدس آغاز شده و اهالی بيت المقدس در اين انتفاضه پيروز شدند و توانستند وارد مسجد الاقصی شوند.

‎وی افزود: از 42 سال گذشته تاكنون، روز قدس همچنان احيا می‌شود و در حال توسعه و گسترش است و رژيم صهيونيستی در حال عقب‌نشينی معنوی و گاهی نيز نظامی است. ما شاهد شكست روز افزون دشمن صهيونيستی در فلسطين هستيم همان گونه كه در سال 2000 و پس از آن سال 2006 آنها در لبنان شكست سنگينی را متحمل شده و به بيرون رانده شدند.

‎دبيركل اتحاديه جهانی علمای مقاومت سپس گفت: روز قدس، يك طرح سياسی، رسانه‌ای و واقعی است، چرا كه حمايت واقعی از مقاومت و فلسطين از سوی تهران همچنان ادامه دارد و روی اين كره خاكی به جز ايران هيچ كشور ديگری به فلسطين كمك نمی‌كند. پيش از اين در دهه هفتاد، از سوی برخی كشورهای عربی حمايت هايی صورت می گرفت اما در حال حاضر ايران در اين امر تنها باقی مانده است.

‎وی گفت: فلسطينی‌ها بار ديگر تاريخ ساز خواهند شد. ما از اهالی قدس، غزه و فلسطين درس می‌آموزيم. از جوانی كه سلاح بر دوش می‌گذارد و به مقاومت برمی‌خيزد؛ فلسطينی‌ها با خون و تلاش خود، از فلسطين و قدس بدون هرگونه چشمداشتی دفاع می‌كنند. امروز غزه با اندك ساكنان خود، مورد محاصره قرار گرفته، اما با قدرت تمام در برابر صهيونيست‌ها ايستاده است و اين نشانه لطف خداوند است.

‎شيخ ماهر حمود در پايان گفت: مقاومت به راه خود ادامه خواهد داد و هيچ گاه در پی سازشكاران نخواهد رفت، بيداری و صلابت نزد جوانان فلسطينی وجود دارد و مانع از تسليم آنها در برابر دشمن می‌شود. مقاومت قدرتمند و راسخ به مسير خود ادامه خواهد داد و تمام اين امور زير پرچم روز قدس استمرار خواهد يافت.

صهیونیست‌ها درصدد خلق دین جدیدی منتسب به حضرت ابراهیم(ع) هستند

‎ اسامه حمدان، عضو كادر رهبری حماس در لبنان نیز ضمن درود به امام خمينی(ره) بنيان‌گذار روز قدس و درود به قدس و اهالی آن، گفت: ديگران به ابعاد سياسی قدس بسيار پرداخته‌اند، اما در اينجا به ابعاد فكری و فرهنگی اين روز خواهم پرداخت كه رسالت روز جهانی قدس را نيز به همراه دارد. بايد گفت نزاع با صهيونيست‌ها امری روشن و واضح است، بُعد فرهنگی در اين نزاع، تلاش برای تغيير چهره مقدس اين شهر و ارتباطش با اسلام و مسيحيت است. توافقنامه‌اى كه اخيرا آن را به حضرت ابراهيم(ع) نسبت داده‌اند، نشانگر آن است كه در حال خلق دين جديدی منتسب به حضرت ابراهيم(ع) هستند.

‎وی افزود: رابطه ما با قدس يك رابطه معنوی و روحی است. امت اسلام ممكن است شكست بخورد، اما بار ديگر روی پای خود خواهد ايستاد و از مقدسات خود دفاع خواهد كرد و تسليم فشارها نخواهد شد. قدس اضافه بر بعد فرهنگی و فكری، بُعد ايمانی نيز دارد و به هيچ عنوان چنين امتی شكست نخواهد خورد.

‎عضو شورای رهبری حماس گفت: همين قرار گرفتن اين روز در ماه مبارك رمضان دليل بر بُعد دينی قدس بوده و آن را تقويت خواهد كرد. نقشه صهيونيست‌ها، تجزيه امت اسلامی است و آنها قصد دارند تا با اين عمل ما را تضعيف كنند و در نتيجه نقشه خود را عملی سازند. مقابله با چنين طرحی نيازمند وحدت و داشتن برنامه‌ای مانند روز قدس دارد. مسئله قدس مورد اجماع تمام مسلمانان است.

‎وی سپس خاطر نشان كرد: پيام ديگر فرهنگی و فكری قدس، شكستن تابوی عادت كردن مردم به وضعيت موجود است، قدس ايستگاهی است كه هر چند وقت يكبار اين مسئله را به مردم ياد آور می‌شود كه بايد در مقابل با سازشكاری بايستيم. آنها می‌خواهند نشان دهند كه اين رژيم ماندنی است، اما روز قدس يادآوری می‌كند كه يك پنجم مردم جهان در برابر اين رژيم ايستاده‌اند و می‌گويند كه قدس از آنِ ماست.

‎اسامه حمدان در پايان گفت: حمايت از قدس و فلسطين در روز قدس احيا می‌شود، دشمن در حال تغيير حقايق است و می‌خواهد مقدسات ما را از بين ببرد. مقاومت اهالی قدس می‌تواند مانع اين امر شود. قدس حق ماست و بايد وحدت ميان امت ايجاد شود و حرف آخر را مقاومت خواهد زد

شهید سلیمانی شهید راه قدس است

‎سپس منیر شفیق، انديشمند و نويسنده فلسطينی در سخنان خود ضمن تشكر از رايزن فرهنگی به جهت برگزاری اين نشست مجازی، گفت: منازعه بر سر قدس از سوی صهيونيست‌ها مورد حمايت قرار می‌گيرد و بايد گفت به غير از مسئله يهودی‌سازی و اهانت به مقدسات مسجد الاقصی، درگيری ميان جوانان قدس با شهرك‌نشين‌ها آغاز شده و لذا بايد گفت كه انتفاضه قدس آغاز شده است.

‎اين انديشمند فلسطينی گفت: در نهايت اين اهالی قدس هستند كه با قاطعيت پيروز ميدان خواهند بود و این، نشان دهنده شجاعت اين جوانان است. قدس، كرانه باختری و غزه در حال آماده شدن برای انتفاضه‌ای گسترده هستند تا بتوانند حصار شهرك‌های يهودی را از بين ببرند و معادلات موجود را بر هم زنند. رسانه‌های كشورهای عربی، تصويری غير واقعی از قدس ارائه و دشمن را قوی نشان می‌دهند.

‎وی در پايان گفت: نبايد فراموش كنيم كه پيش از اين، انتفاضه اهالی قدس چه پيروزی‌هايی را به ارمغان آورد و در نهايت همان اهالی قدس هستند كه پيروز ميدان خواهند بود و به مروز زمان اين تغييرات را نشان خواهند داد.

اعلام روز جهانی قدس بر اساس مسیر انقلاب ایران علیه ظلم و استبداد بود

‎محمود قماطی، وزیر سابق لبنانی با اشاره به ارائه پيشنهاد روز قدس از سوی امام خمينی(ره) گفت: قدس هسته مركزی مسئله فلسطين و تمدن تمام اديان در منطقه شرق به شمار می‌رود. شرق خاستگاه اديان آسمانی بوده و اهميت قدس به عنوان هسته مركزی تمدن و ملت فلسطين به شمار می‌رود و اعلام روز قدس از سوی امام خمينی(ره) بدين معناست كه قدس نماينده تمدن، دين و ملت فلسطين است.

‎ محمود القماطی سپس با اشاره به حمايت مقاومت لبنان از مسئله فلسطين و قدس و تغيير در معادلات منطقه گفت: در حال حاضر مقاومت لبنان در كل محاسبات موجود در جهان و منطقه حضور جدی دارد و مسئله اصلی ما نيز همان مسئله فلسطين است و ما نيز در مسير امام خمينی(ره) گام بر می‌داريم. پيروزی‌های بدست آمده از سوی مقاومت لبنان رعب و وحشت را در دل دشمن صهيونيستی انداخته و محور مقاومت در حال پيشرفت و توسعه روز افزون قرار دارد.

‎وی در پايان گفت: مقاومت فلسطين در داخل توانست به پيروزی‌های چشمگيری دست يابد، و اين نزاع تنها با از بين رفتن اسرائيل و محو آن از صفحه روزگار پايان خواهد يافت. لذا نبايد قدس در دست صهيونيست‌ها بيافتد، چرا كه در اين صورت مسئله فلسطين نيز پايان خواهد يافت. قدس همچنان پايتخت فلسطين آزاد شده باقی خواهد ماند و مقاومت راه خود را تا اخراج اشغالگران از سرزمين‌های اشغالی ادامه خواهد داد و عقربه قطب‌نمای ما همواره قدس را نشان خواهد داد.

با حضور در روز قدس توطئه اشغالگران را خنثی کنیم

‎یاسین حمود ،مدیر كل مؤسسه بين‌المللی «القدس» از لبنان در این وبینار گفت: قدس مناره علمی و فرهنگی جهان است و صهيونيست‌ها با اشغال و يهودی كردن و محو آثار تاريخی آن و با جعل اسناد، قصد دارند تا به دروغ مالكيت خود را بر آن اثبات كنند.

‎وی افزود: اهالی قدس در برابر اهانت به مقدسات و تخريب آثار تاريخی اين شهر، ساكت ننشسته و به مقاومت خود ادامه خواهند داد و به عقب راندن دشمن در حركت اخير اهالی قدس در باب العامود يكی از نشانه‌های همين مقاومت است.

‎ياسين حمود در پايان گفت: بايد با موضع‌گيری مناسب و اقدام‌های لازم و حضور در روز قدس مانع اقدام‌های دشمن شويم و توطئه‌های آنان را خنثی كنيم.

امام خمینی(ره) نهال قدس را در وجدان انسان‌ها کاشت

‎خلیل الشاوی الحلبی، استاد دانشگاه حلب از سوريه، در سخنان خود ضمن تشكر از رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بابت برگزاری اين نشست، و درود به روح مطهر امام خمينی(ره)، گفت: روز قدس از شب معراج آغاز و پس از آن با پيروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه فجر بار ديگر اين روز احيا شد. امام خمينی(ره) تلاش كرد تا مانع به حاشيه راندن اين روز شود. قدس درخت مستضعفين است و امام بود كه نهال اين درخت را در وجدان انسان‌ها كاشت. روز قدس روز عدالت و انسانيت و روز آزادگان و مسلمانان و مسيحيان است.

‎وی افزود: قدس نخستين قبله مسلمانان و سومين حرم الهی و هجرتگاه حضرت ابراهيم(ع) و مهد مسيح و آغاز معراج پيامبر اكرم(ص)است.

استاد لبنانی: قدس جوهره مسئله مهم جهان اسلام است

‎كَمیل حبیب، رئيس دانشكده حقوق و علوم سياسی و مديريت دانشگاه لبنان به عنوان سخنران پایانی این وبینار گفت: قدس، پايگاه معراج و اسراء و جهت قطب نمای عربيت ماست. قدس تنها يك آرزو نبوده، بلكه جوهره اصلی جهان اسلام است و انسان‌های بسياری با قلم و خون خود در راه قدس جانفشانی كرده‌اند. جنايتكاران با ايجاد پلی از اجساد انسان‌های بی گناهی كه به قتل رسانده‌اند در پی رسيدن به اهداف خود هستند.

‎وی افزود: ساكنان اصلی فلسطين همان عرب‌ها هستند و امت اسلام در كنار آنها خواهند ايستاد. اشغالگران با تانك وارد فلسطين شدند، اما با ذلت و خواری از آن خارج خواهند شد؛ زيرا سيد مقاومت از ما می‌خواهد در جايی حضور داشته باشيم كه لازم است حاضر باشيم. لذا بايد مراقب باشيم كه كار به جايی نرسد كه روزی اسرائيل عضو اتحاديه عرب شود.

انتهای پیام
captcha