برگزاری وبینار «قدس محور وحدت مسلمین» در پاکستان
کد خبر: 3969692
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲

برگزاری وبینار «قدس محور وحدت مسلمین» در پاکستان

شرکت‌کنندگان در وبینار «قدس محور وحدت مسلمین» بر لزوم وحدت مسلمانان برای مقابله با توطئه استکبار و صهیونیسم جهانی که هدفش تسلط بر همه جهان اسلام و نه تنها قدس شریف است، تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در اسلام آباد،  همزمان با فرارسیدن روز جهانی قدس، وبینار مجازی «قدس محور وحدت مسلمین» چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت از سوی رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد با همکاری مؤسسه امت واحده و جمعیت علمای پاکستان برگزار ‌شد.

در این وبینار سید محمد علی حسینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، احسان خزاعی، رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از چهره‌ها و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی برجسته وابسته به احزاب مختلف سیاسی و دینی پاکستان به سخنرانی پرداخته و ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین، جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را محکوم و بر ادامه راه شهدای مقاومت تأکید کردند.

روز قدس نمایش همبستگی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین است

سید محمد علی حسینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان طی سخنانی در این مراسم گفت: روز جهانی قدس رویدادی است که به ابتکار و اعلان حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار  جمهوری اسلامی ایران به منظور حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین و همچنین مخالفت آشکار با اقدامات تجاوزگرانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در آخرین جمعه ماه رمضان، گرامی داشته می‌شود.

 سفیر ایران افزود: هدف از این اقدام، زنده نگه داشتن قضیه مهم و حیاتی فلسطین و روی آوردن دل‌های مسلمین جهان و توجه یکپارچه آنان به سمت قدس شریف و مسجدالاقصی، اولین قبله مسلمانان و سومین مکان مقدس اسلامی پس از مکه معظمه و مدینه منوره بوده است.

وی فاجعه غصب کشور فلسطین و تشکیل غده سرطانی در میان جنایات بشری در دوران معاصر را منحصر به فرد دانست و گفت: غصب یک کشور و آواره کردن مردم از سرزمین، خانه و کاشانه و سرزمین اجدادی از طریق فجیع‌ترین قتل‌ها صورت گرفته است. عامل اصلی این فجایع، شبکه شیطانی صهیونیسم بین‌الملل و دولت‌های غربی تحت نفوذ آنان بوده است که قدم به قدم با فراهم کردن انواع امکانات نظامی و غیر نظامی این غده ی سرطانی را تقویت کرده‌اند.

سفیر کشورمان در ادامه افزود: ننگ سازش و توافقات که با عناوینی مانند معامله قرن و توافق ابراهیم موسوم گشته، به حدی است که برخی از دولت‌ها برای نشان دادن پایبندی خود به آن، در تلاشند تا آن را به محتوای برنامه درسی و کتاب‌های درسی دانش آموزان و دانش پژوهان خود اضافه کنند و بر خلاف این تلاش‌های ذلت بار و منافقانه، آنچه از روند روبه رشد مقاومت و ایستادگی ملت مظلوم و قهرمان فلسطین و همچنین وعده‌های تخلف ناپذیر الهی و قرآنی قابل درک و دریافت است، پیروزی قطعی و حتمی مردم صبور، شریف، اصیل و نجیب فلسطین و شکست و اضمحلال دشمنان آنان است.

وحدت اسلامی به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: مسئله وحدت اسلامی همواره یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پیامبر(ص)و ائمه معصومین و نیز از اولویت‌های رهبران دینی و زعمای اسلام بوده است؛ چرا که همواره دشمنان اسلام با استفاده از حربه‌های تفرقه‌آمیز در صدد شکاف بین مسلمانان و در نهایت براندازی نظام اسلامی بوده‌اند.

خزاعی گفت: در روزگاری كه شياطين بذر نفاق، اختلاف و تفرقه می‌پاشند تا در سرزمين مقدس اسلام، درخت عداوت و كينه بپرورانند، وحدت اسلامی به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است تا جایی که با سرنوشت مسلمانان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی جهان گره خورده است.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه افزود: بی شک مهم‌ترین مساله حال حاضر جهان اسلام موضوع فلسطین است و کشورهای اسلامی در قبال این موضوع مهم و حیاتی و ظلمی که به مردم فلسطین وارد می شود، مسئولیت دارند.

خزاعی جمعه‌ آخر ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس در دنیای اسلام و در میان ملت‌های آزاده، روزی مهم و حساس برشمرد و این روز را بهانه‌ و فرصتی برای روح‌های علاقه‌مند به مسأله‌ فلسطین دانست.

 ابوالخیر زبیر، رئیس جمعیت علمای اسلامی و رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان در این وبینار گفت: با توجه به اهمیت بیت‌المقدس به‌عنوان نخستین قبله مسلمین و مقام و جایگاه با اهمیت آن، بنابراین اشغال و یا تخریب آن جای تاسف زیاد دارد؛ یهودیان صرفا بیت المقدس و فلسطین هدفشان نیست، بلکه هدف آن‌ها تسخیر کل جهان اسلام است. طرح صهیونیست‌ها برای افتراق مسلمانان هست تا متحد نشوند. آن‌ها می‌دانند اگر روزی مسلمانان متحد شوند، توسعه طلبی آن‌ها نقش برآب خواهد شد، لذا باید متحد شویم.

علامه راجا ناصر عباس جعفری، دبیر کل مجلس وحدت مسلمین نیز گفت: دشمنان اسلام آگاه هستند که اگر امت مسلمان متحد شد، اهداف آنان کامل نخواهد شد و لذا نمی‌گذارند امت مسلمان متحد شود.

وی گفت: روز قدس روز مقاومت با ظلم و طاغوت جهان است؛ سردار قاسم سلیمانی نیز همین اهداف امام راحل را دنبال کرد و برای اتحاد و وحدت امت اسلام و همچنین برای دفاع از قدس شریف و فلسطین جان خود را فدا کرد.

مسئله قدس مسئله بقای اسلام و بشر است

علامه امین شهیدی، رئیس موسسه امت واحده پاکستان گفت: همانطوری که مسئله پیامبر اکرم (ص) مسئله عرب و غیر عرب نیست، مسئله فلسطین و قدس نیز مسئله عرب و  غیر عرب نیست، بلکه مسئله امت مسلمان است.

وی گفت: مسئله فلسطین و قدس مسئله اتحاد و وحدت امت اسلامی است و این مسئله مسلمانان جهان را در مقابله با طاغوت و استکبار جهانی متحد می‌کند.

وی افزود: اسرائیل دنبال تفرقه و اختلاف بین مسلمانان جهان است؛ همچنین اسرائیل می‌خواهد با تفرقه و اختلاف امت اسلامی را نابود کند، بنابراین مسلمانان جهان باید اختلافات فرعی خود را کنار گذاشته و در مقابل طاغوت زمان متحد شوند.

علامه گفت: اگر فلسطین از دست برود سایر کشورهای اسلامی هم از دست خواهند رفت و اگر فلسطین بماند سایر کشورهای اسلامی هم خواهند ماند.

عبدالباسط مجاهد، محقق و استاد دانشگاه علامه اقبال در این نشست گفت: امام(ره) با استناد به آیه «واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا» بر اتحاد امت اسلامی تأکید و هرگونه اختلافات دینی را منع کردند.

وی افزود: اگر کشورهای اسلامی مانند ایران، ترکیه و پاکستان با هم متحد شوند می‌توانند برای آزادی و استقلال قدس اقدام کنند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام علامه عارف حسین واحدی، دبیر کل شورای علمای شیعه پاکستان؛ سید ثاقب اکبر، رئیس موسسه البصیره ؛ علامه مفتی گلزار نعیمی، رئیس جامعه نعیمیه و جماعت اهل حرم پاکستان؛ صاحبزاده صفدر شاه گیلانی، دبیر کل مرکزی جمعیت علمای پاکستان، علامه حیدر علوی روحانی و عالم دینی برجسته اهل سنت و طاهر رشید تنولی، معاون مرکزی جمعیت علمای پاکستان به سخنرانی پرداختند.

یادآوری می‌شود؛  مردم روزه‌دار پاکستان امسال نیز همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان (مصادف با روز جهانی قدس) در شهرهای مهم این کشور از جمله اسلام‌آباد در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان استکباری این رژیم، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی راهپیمایی خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha