کد خبر: 3970714
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
در وبینار قدس، محور وحدت و حیات اسلام تأکید شد؛
کارشناسان و پژوهشگران شرکت‌کننده در وبینار قدس، محور وحدت بر اهمیت مسئله فلسطین و لزوم توجه به این بحران اخلاقی، انسانی، اجتماعی و سیاسی تأکید کردند.

به گزارش ایکنا، در این وبینار کارشناسان و پژوهشگرانی از کشورهای اسلامی مختلف با ارائه سخنانی در زمینه ماهیت مسئله فلسطین بر اهمیت مسئله فلسطین و لزوم توجه به این بحران اخلاقی، انسانی، اجتماعی و سیاسی تأکید کردند.
قدس مسئله انسانی، ملی و دینی
 در ابتدا آیس دریاتی، مدرس و خطیب و مسئول مرکزی سازمان زنان اهل‌البیت اندونزی و نویسنده، سخنرانی خود را با این موضوع که «چرا باید از فلسطین دفاع کنیم؟» اینگونه آغاز کرد: روز قدس روز بیداری جهان و روزی است که مستضعفان در مقابل مستکبران ایستادگی و مظلومان در مقابل ظالمان مقاومت می‌کنند.
وی در ادامه افزود: برخی این اشکال را مطرح می‌کنند که چرا باید از فلسطین حمایت و دفاع کنیم درحالی‌که خود در کشورمان مشکلاتی زیاد داریم؟ در پاسخ به این سؤال چندین دلایل را برشمرد:
نخست اینکه: حمایت از فلسطین ‌یک وظیفه‌ای انسانی است؛ رژیم صهیونیستی از بدو تأسیس خود در سال 1948 میلادی جنایاتی را علیه بشر در فلسطین انجام داده است. بارها مردم بی‌گناه را قتل‌ عام کرده است، خانه‌ها و مزرعه‌های فلسطینیان را تخریب کرده است و زنان و کودکان فلسطینی را به زندان انداخته است. در این مدت حقوق بشر مردم فلسطین پایمال شده است و حتی سازمان ملل هم نتوانسته است از مردم مظلوم فلسطین حمایت کند و از جنایات رژیم صهیونیستی جلوگیری کند. لذا، ما به‌عنوان انسان وظیفه داریم از انسان دیگری حمایت و دفاع کنیم و مسئله فلسطین مسئله تمام بشر است.
وی در ادامه دومین دلیل دفاع از فلسطین را وظیفه دینی دانستند که بر عهده مسلمانان است.
از نظر او با توجه به این حدیث نبوی که «هرکسی که به امور مسلمانان اهتمام نمی‌کند از من نیست (من لم یهتم بامور المسلمین فلیس منی) و قول تعالی در قرآن که ذکر کرده است: انما المومنون اخوة (به‌درستی که مسلمانان برادر هستند) و همچنین با توجه به اینکه اکثریت مردم فلسطین مسلمان هستند و مسلمانان با همدیگر برادر هستند، لذا ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم به برادر مسلمانان فلسطینی که مورد ستمگری رژیم صهیونیستی دفاع کنیم و حمایت کنیم.
 علاوه بر این در تعالیم اهل‌البیت نیز اصلی به نام تولی و تبری وجود دارد و با توجه به این اصل ما باید ما از رژیم صهیونیستی تبری کنیم، چرا که آنان به خدا با کارهایی که انجام دادند دشمنی کردند و آنان از دشمنان خدا هستند و امام علی (ع) نیز فرموده است که: کنا للظالم خصما و لمظلوم عونا (ما باید دشمنان ظالمان باشیم و طرفداران مظلومان باشیم).
 وی دفاع از فلسطین را علاوه بر این وظیفه‌ای ملی نیز دانست چرا که در قانون اساسی اندونزی ذکر شده است که «استقلال حق همه ملت است لذا استعمارگران جهان باید از بین بروند زیرا با انسانیت و عدالت سازگار نیست و در حال حاضر رژیم صهیونیستی سرزمین فلسطین را استعمار می‌کند و این کار علیه بشر و حقوق بشر است، لذا هر شهروند اندونزی وظیفه‌ دارد به قانون اساسی خود عمل کند و با رژیم استعمارگر صهیونیستی مبارزه کند. سوکارنو نخستین رئیس‌جمهور اندوزی، نیز تأکید داشت: تا زمانی که سرزمین فلسطین را به مردم فلسطین بازنگردد، ما باید با استعمار صهیونیستی مقابله کنیم.
دریاتی در ادامه به موضوع راه‌های حمایت و دفاع از فلسطین پرداخت وی اعلان انزجار و دشمنی از رژیم صهیونیستی و اعلان دفاع و حمایت از مردم فلسطین، از طریق انجام تظاهرات و برگزاری وبینارها و همچنین تحریم محصولات رژیم صهیونیستی را حداقل روش‌هایی دانست که می‌توان به منظور مقابله با اسرائیل از آن بهره برد.
 وی سخنان خود را با مرگ بر آمریکا و اسرائیل و ابراز امید برای پیروزی فلسطین به پایان رساند.
سکوت مجامع جهانی درباره جنایت‌های صهیونیسم
 در ادامه نسرین مقیمی، مدرس رسانه، پژوهشگر حقوق بشر اسلامی و عضو ارشد جمعیت دفاع از فلسطین با تقدیم سلام و درود به حاضرین و مخاطبان و تشکر از مجمع تقریب مذاهب به خاطر توجه ویژه به مسئله فلسطین به عنوان نقطه وحدت‌آفرین جهان اسلام، روز قدس را یکی از ابتکارات پر خیر و برکت امام خمینی دانست و افزود: ازآنجایی‌که مسئله فلسطین و آرمان فلسطین و قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمانان برای مسلمانان حائز اهمیت است باید به عنوان نقطه عطف و نقطه مبارزات مردم مسلمان جهان برای آزادی قدس شریف در نظر گرفته شود.
مقیمی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که در طول این سال‌ها رژیم صهیونیستی برای حذف نام فلسطین و عادی‌سازی شرایط و یهودی‌سازی فلسطین تلاش کرده است، نظام اسلامی سعی داشته با کمک برادران و خواهران مسلمان خود در سراسر جهان با این تصمیم شوم رژیم صهیونیستی مقابله کند.
در طول این سال‌ها رژیم صهیونیستی اقداماتی همچون تخریب منازل فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی و غضب زمین‌های کشاورزی آنان، جنایت علیه کودکان و نوجوانان فلسطینی و حملات علیه نوار غزه انجام داده است و امروز نیز شاهد جنایت‌های این رژیم در قدس شریف هستیم. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی درگیر بیماری منحوس کرونا هستند که در شرایط اسفناک بهداشتی به سر می‌برند اما مجامع بین‌المللی توجهی به این جنایت‌ها ندارند، چرا که منادیان حقوق بشر تنها به اموری توجه دارند که حامیان صهیونیست به آن‌ها تکیه دارند.
 و پس از چند دهه اشغال فلسطین، برای نخستین بار سازمان دیده‌بان حقوق بشر با همسان‌سازی تخریب و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین این اقدام اسرائیل را آپارتاید اعلام کرده است.
 مقیمی در ادامه تأکید کرد: اگر ما به عنوان مسلمانان و خواهران و برادران دینی مردم فلسطین به کمک آن‌ها نشتابیم، در تاریخ عنوان کسانی که برادران و خواهران خود را تنها گذاشتند، شناخته خواهیم شد؛ اما انقلاب اسلامی با ابتکار عمل از ابتدای تشکیل خود تلاش کرده است تا این مسئله را زنده نگه دارد به برادران و خواهران خود در مقاومت فلسطین اعلام کند که تا آزادی قدس شریف در کنار آنان خواهند بود.
 این موضوع از سوی امام راحل و رهبر کنونی انقلاب نیز مورد تأیید قرار گرفته است که مسئله فلسطین مسئله انقلاب و جهان اسلام است و ایران اسلامی از هیچ تلاشی برای آزادی فلسطین و قدس شریف فروگذار نخواهد بود.
او همچنین خاطرنشان ساخت که رژیم صهیونیستی هر سال در آستانه روز قدس تدابیر شدید امنیتی علیه مردم فلسطین اتخاذ می‌کرد، اما امسال با توجه به ضعف و زبونی رژیم صهیونیستی در مقابله با تحرکات و شجاعت محور مقاومت این تدابیر افزایش یافته تا جایی که از ورود مسلمانان فلسطین به مسجدالاقصی برای اقامه نماز جماعت هم ممانعت کرده است. اگرچه مردم مسلمان فلسطین شجاعانه در مسجدالاقصی حاضر شده و با نیروهای سرکوبگر اسرائیل درگیر شده‌اند. همچنین که در آستانه انتخابات فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کردند که روز قدس را با شکوه بیشتری برپا خواهند کرد چرا که آزادی قدس و آزادی سرزمین اشغال شده خود را نزدیک‌تر از گذشته می‌بینند و این چیزی جز مجاهدت تمامی مسلمانان برای زنده نگه‌داشتن نام و یاد فلسطین نیست. وی تأکید کرد که ما در کنار مردم فلسطین برای آزادی قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمانان و به عنوان نقطه وحدت تمام مسلمانان هستیم و از اینجا از مشهد از جوار امام رضا (ع) برای شما و برای آزادی قریب‌الوقوع قدس شریف دعا خواهیم کرد.
 وی در پایان با یاد کردن از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد که سلام و درود خود را بر شهدای راه قدس و سید و سالار شهیدان مقاومت، حاج قاسم عزیز فرمانده سپاه قدس که در حفظ و زنده نگه داشتن نام و آرمان فلسطین و قدس شریف کوشش‌ها و تلاش بی‌شماری داشته‌اند، روانه داریم و در پایان توسط نظام سلطه و رژیم صهیونیستی به شقی‌ترین حالت ممکن به شهادت رسید.
 وی تأکید کرد که نام و یاد ایشان همیشه با مسئله فلسطین و آرمان قدس عجین شده و تا آزادی قدس شریف پابرجا خواهد ماند.
روز قدس، محور وحدت جهان اسلام
در ادامه این وبینار جاهده تکیه خواه، معاون پژوهش و عضو هیئت‌ علمی جهاد دانشگاهی استان کردستان سخنان خود را با عبارت: سنصلی فی القدس ان شاالله آغاز کرد و در ادامه افزود: پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها نشانگر پیروزی جنبش اسلامی در ایران است، بلکه نویدبخش گشوده شدن باب جدیدی از مبارزه فلسطینیان بر ضد اسرائیل است. تقریبا نیم سال پس از تأسیس حکومت اسلامی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مرجع عظيم تقلید، امام خمینی (قدس سره) این اعلان تاریخی مبنی بر بزرگداشت آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس را بیان کرد تا نشانگر وجهه مسلمانان جهان در همبستگی و حمایت از مردم مستضعف جهان باشد، آن‌هم درحالی‌که مظهر آن مردم فلسطين تحت رژیم صهیونیستی هستند.
وی با بیان اینکه آیت‌الله خمینی در نخستین پیام خود به مناسبت این روز فرخنده آشکار کرد که روز قدس یک روز جهانی است و بدین ترتیب این روز منحصر به قدس نیست و از دید ایشان این روز، روزی برای مقابله ملت‌های در قید ستم است، تأکید کرد: روز قدس پیام‌آور وحدت مسلمانان جهان در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی است.  
تکیه خواه افزود: امام خمینی(ره) تنها فردی است که در جهان توانست صدای ظلم و ستم مردم بی‌گناه فلسطین را به جهانیان برساند. امروز به برکت این نام‌گذاری نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در سراسر جهان در این روز راهپیمایی‌هایی در حمایت از ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین برگزار خواهد شد.
وی در ادامه با ذکر اینکه گزارش‌های خبری زیادی در گوشه و کنار جهان وجود دارد که در زمینه تظاهرات عظیم آخرین جمعه ماه رمضان در نقاط مختلف جهان طی تقریباً سه دهه گذشته صورت گرفته است تظاهرکنندگان و راهپیمایان روزه‌دار شعارهای مشابهی برای همدردی با شرایط رقت‌بار فلسطینیان و محکومیت جنایات شدید رژیم اشغالگر سر می‌دهند. وحدت و یکپارچگی مسلمانان را یکی از ضروریات کنونی جوامع اسلامی دانست. از نظر ایشان با توجه به این مقدمات مسئله فلسطین و روز قدس زمینه‌ساز وحدت و همگرایی مسلمانان سراسر جهان است، لذا مسلمانان باید حول محور مسئله فلسطین به یک وحدت رویه برسند. اتحاد و یکپارچگی مسلمانان جهان هم می‌تواند زمینه‌ساز آزادسازی فلسطین از چنگال رژیم اشغالگر صهیونیست باشد و هم سایر مسلمانان جهان که در زیر سلطه استکبار جهانی گرفتار شده‌اند، را آزاد خواهد کرد.
تکیه‌خواه با بیان اینکه روز قدس امروز بین تمام ملت‌های آزادی‌خواه جهان به رسمیت شناخته شده است که این خود موفقیتی بزرگ برای نظام مقدس انقلاب اسلامی است، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا هر یک از مسلمانان باید با احساس مسئولیت در حد توان خود از طرق مختلف به ویژه فضای مجازی حمایت خود را از فلسطین و فلسطینیان اعلام کنند.
 وی با تأکید بر اینکه مسلمانان باید خشم و انزجار خود را از رژیم اشغالگر صهیونیسم از طریق مساجد، رسانه‌های گروهی، صداوسیما، فضای مجازی و ... اعلام کنند تا دشمنان اسلام و مسلمین بدانند که بیت‌المقدس هیچ‌گاه تنها نمی‌ماند، سخنان خود را به پایان رساند.
 فلسطین یک مسئله اخلاقی، وجدانی و اجتماعی است
 هانیه ترکیان، استاد دانشگاه و از فعالان ضد صهیونیست کشور ایتالیا دیگر سخنران این وبینار سخنان خود را با نام خداوند آغاز کرد و در ادامه افزود: خداوند چراغی در درون انسان‌ها نهاده است به اسم وجدان و انسانیت هرکسی آنگاه می‌میرد که چراغ وجدانش خاموش شود. اگر کسی به خانه شما بیاید و شما را از خانه بیرون کند و همسایه شما بااینکه می‌تواند شما را یاری کند، فقط تماشا کند، آیا وجدانش زنده است؟
 وی با بیان این مقدمه، در ادامه تأکید کرد که مسئله فلسطین مسئله‌ای نیست که عده‌ای بخواهند آن را به سیاست و سیاستمداران خلاصه کنند. بلکه یک مسئله اجتماعی مردمی و انسانی است. علاوه بر این توجه به ظلم آشکاری که به فلسطین می‌شود، یک مسئله اخلاقی و وجدانی است و برای درک آن لازم نیست کسی مسلمان باشد. کافی است که انسان باشد و وجدانش خاموش نشده باشد.
ترکیان افزود: اگر در قبال اشغال منزل همسایه سکوت کردیم، اشغالگر تشویق می‌شود و در گام بعد، به سراغ خانه شما خواهد آمد. پس حساسیت در برابر ظلم، منطق ظلم را عقیم می‌کند و عدم حساسیت در برابر اشغالگری، سبب ترویج آن می‌شود و این یک قاعده است.
وی با ذکر سخنی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «امروز همه دنیای اسلام باید قضیه فلسطین را قضیه خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی می‏گشاید.» اظهار داشت که صهیونیزم ربطی به یهود یا مسیحیت ندارد، بلکه منطقی خاص است که متأسفانه امروزه در بین پیروان ادیان و غیر ادیان نفوذ کرده است و صهیونیست‌های مسیحی، مسلمان و یهودی هم پیمان صهیونیست‌ها در اشغال کشورهای مستقل هستند و به فلسطینیان نیز خیانت می‌کنند.
وی در ادامه افزود: نباید بگذاریم منطق ظلم به مردم فلسطین، یمن و بحرین از سوی برخی دولت‌های تروریست و اشغالگر گسترش یابد چراکه این یک بحران اخلاقی، وجدانی و اجتماعی است و نباید آن را به سیاست محصور کرد. اگر بتوان چراغ وجدان بشری را در مسئله حمایت از فلسطین و یمن زنده نگه داشت، ظهور منجی هم محقق خواهد شد. ایشان همچنین با برگرفتن تعبیر رهبری در معرفی فلسطین به عنوان کلید رمزآلودی که درهای ظهور را می‌گشاید. این کلید را زنده نگه‌داشتن حمایت از مظلوم، تدبیر در برابر ظلم و همچنین اجتماعی کردن حمایت از مظلومین به جای محصور کردن آن در سیاست و معرفی آن به عنوان یک بحران اخلاقی دانستند و سیاسی دانستن مسئله فلسطین را غصب ماهیت اخلاقی آن دانستند.
ترکیان در پایان با اظهار اینکه روز قدس یکی از عوامل بیداری مستضعفین دنیا در برابر مستکبرین و اعتراض به فجیع‌ترین کشتار مردم بی‌دفاع است؛ تأکید کرد که ظالم به دنبال ستم کردن است و اگر در برابر وی بیدار نباشیم، ستم همه جهان را پر خواهد کرد. میل به ستم، مرز نمی‌شناسد. ستم سفید و سیاه و مسلمان و مسیحی و یهودی و حتی بی‌دین را نمی‌شناسد و مستکبر به این امر گرایش دارد که همه چیز را به نفع خود تصرف کند. لذا نباید در برابر این ستم سکوت پیشه کرد، در غیر این صورت قربانی بعدی ما خواهیم بود.
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: