از تجمع ضد صهیونیستی در استانبول تا احتمال آتش بس در جمعه
کد خبر: 3972650
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
آخرین اخبار از جنگ غزه/

از تجمع ضد صهیونیستی در استانبول تا احتمال آتش بس در جمعه

مردم استانبول ترکیه در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و فلسطین، تجمع بزرگی برپا کردند و در آن شعارهایی در محکومیت جنایت اخیر صهیونیست‌ها در جنگ غزه سر دادند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی، روز چهارشنبه ۲۹ اردیهشت، شهر استانبول ترکیه شاهد تجمعی اعتراضی در محکومیت حملات اسرائیل به مسجد الاقصی، بیت المقدس و نوار غزه در فلسطین بود و سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز در این تجمع حضور داشت.
 
این تجمع به دعوت جمعیت «برادری» که  بسیاری از سازمان‌های جامعه مدنی را تحت پوشش خود دارد، در میدان «سلطان بایلی» استانبول با حضور اعضای این جمعیت و شماری از شهروندان ترکیه برگزار و در آن تجاوزات اسرائیل علیه فلسطینیان بی‌دفاع محکوم شد.
 
تجمع کنندگان با برافراشتن پرچم‌های ترکیه و فلسطین و سر دادن شعارها و فریادهای الله اکبر، برای برادران فلسطینی خود در این مراسم دعا کردند.
 
سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در سخنرانی خود در این تجمع با اشاره به یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی در روز  28 ماه مبارک رمضان و حمله به نمازگزاران گفت: اگر این حملات در یک کلیسا یا کنیسه صورت می‌گرفت، همه دنیا برخاسته و اعتراض می‌کردند.
 
وی افزود: اسرائیل می‌خواهد قدس و مسجدالاقصی را از ذهن مسلمانان پاک کند اما برادران ما در غزه آن را نپذیرفته و با موشک پاسخ صهیونیست‌ها را داده‌‌اند. قدس خط قرمز ما است و همه می‌دانند که ما نمی‌توانیم بیت‌المقدس را به هیچ چیزی بفروشیم.
 
ابو زهری با بیان این که نوار غزه به مدت 15 سال مورد محاصره اسرائیل قرار گرفته است، گفت: برادران شما در غزه جان خود را فدا می‌کنند تا از قدس و فلسطین محافظت کنند، ما نیز با جان و جسم و خون و هرچه داریم این دفاع را ادامه خواهیم داد.
 
سخنگوی حماس با تأکید بر اهمیت کمک‌هایی که برای بازسازی منازل آوارگان فلسطینی و حمایت از یتیمان انجام می‌شود، از همه مردم ترکیه ادامه حمایت‌ها از فلسطینیان را خواستار شد.
 
حمله به دفاتر ۳۳ رسانه‌ در غزه
 
رئیس دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه گفت: دفاتر ۳۳ مؤسسه رسانه‌ای هدف حملات رژیم صهیونیستی به غزه قرار گرفته است.
 
سلامه معروف روز پنجشنبه افزود: نزدیک به ۱۰ روزنامه نگار و خبرنگار در حملات رژیم صهیونیستی به غزه زخمی شدند که سه تن از آن‌ها در شمال این باریکه هدف مستقیم رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.
 
وی ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به مقر و دفاتر مؤسسات رسانه‌ای گفت: کشتن خبرنگاران از سیاست‌های دائمی رژیم اشغالگر بوده که تلاش دارد تا شاهدان عینی جنایت خود را از صحنه محو کنند و رسانه‌ها را از نقل جنایت‌های خود بازدارند.
 
تجمع مردم استانبول در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین/ گزارش خبری

رئیس دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه خواستار دو اقدام ضروری در حال حاضر از سوی جامعه جهانی شد؛ نخست لغو عضویت رژیم اشغالگر از همه سازمان‌ها، نهادها و اتحادیه‌های بین‌المللی و دوم تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بین‎المللی برای اطلاع از اقداماتی است که این رژیم علیه اصحاب رسانه در غزه انجام داده است.
 
معروف ضمن قدردانی از موضع‌گیری صریح سازمان گزارشگران بدون مرز که تصمیم گرفته علیه رژیم صهیونیستی شکایت کند، گفت این اقدام نیاز به حمایت دارد و باید از چنین اقداماتی حمایت کرد و ما از این اقدام استقبال می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که هر کاری برای موفقیت این گام سازمان گزارشگران بدون مرز انجام دهیم.
 
نشست اضطراری سازمان ملل

نشست اضطراری  ۱۹۳ کشور جهان در سازمان ملل با موضوع تنش در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی امروز پنج شنبه 30 اردیبهشت برگزار می‌شود.
 
درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه (20 اردیبهشت ماه) و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.
 
حماس: احتمال توافق آتش‌بس طی یکی دو روز آینده وجود دارد
 
«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین، از احتمال دست‌یابی به توافق آتش بس و توقف درگیری‌های غزه، طی یکی دو روز آینده خبر داد و به شبکه المیادین گفت: «پیش‌بینی می‌کنم که طی یک یا دو روز آینده به توافقی درباره آتش بس دست یابیم».
 
وی درباره تلاش نافرجام اسرائیل برای ترور فرمانده کل گردان‌های قسام تصریح کرد: «محمد ضیف در سلامت کامل به سر می‌برد و در حملات دشمن صهیونیستی به غزه هیچ آسیبی به او نرسیده است».
 
تجمع مردم استانبول در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین/ گزارش خبری

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج خطاب به دشمن صهیونیستی گفت: «اگر حملات خود را شدت بخشید ما نیز حملاتمان را شدت می‌بخشیم، اما اگر حملات علیه غزه را متوقف کنید ما هم حملات علیه تل آویو را متوقف می‌کنیم».
 
پس از اظهارات موسی ابومرزوق مبنی بر احتمال توقف درگیری‌ها ظرف یکی دو روز آینده، رسانه‌های اسرائیلی تأکید کردند که برآوردها از احتمال توقف درگیری‌ها از ظهر روز جمعه حکایت دارد.
 
کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین از توافق سیاسی – نظامی در اسرائیل خبر داد و اعلام کرد که آتش بس تا قبل از روز جمعه برقرار نخواهد شد و انتظار می‌رود امشب شدیدترین حملات به غزه با هدف زمینه سازی برای آتش بس صورت بگیرد.
 
سازمان ملل: بدون آتش‌بس، غزه با کمبود غذا و دارو مواجه خواهد شد
 
مدیر «برنامه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی» (آنروا) گفت بدون حصول آتش‌بس، غزه طی روزهای آینده با کمبود غذا، آب، سوخت و دارو مواجه خواهد شد.
 
«ماتیاس اشمیل» در گفت‌وگو با آکسیوس گفته کمبود آب، غذا، دارو و سوخت در غزه در حال حاضر جدی است و تداوم درگیری‌ها وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد.
 
وی گفت: «والدین به شدت بابت امنیتی کودکانشان نگران هستند. مردم اینجا می‌گویند با فرزندانشان در یک اتاق می‌خوابند تا اگر در حمله هوایی جانشان را از دست دادند همه با هم باشند. این چیزی است که از مردم می‌شنوم. آنها ترسیده و آسیب دیده‌اند.»
 
وضعیت کمبود سوخت در غزه در حال حاضر جدی است و نیروگاه‌های منطقه تنها برای ۶ ساعت در روز سوخت کافی دارند. علاوه بر این، بسیاری از مناطق غزه به دلیل تخریب زیرساخت‌ها در حملات رژیم صهیونیستی به آب پاکیزه دسترسی ندارند.
 
جنایت جدید صهیونیست ها؛ شهادت یک مادر و زخمی شدن چند کودک
 
صهیونیست‌ها در حمله صبح امروز (پنجشنبه) و در یازدهمین روز حملات به نوار غزه، یک مادر فلسطینی را به شهادت رساندند و چندین کودک را نیز مجروح کردند.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، در این حمله که منزل خانواده «الخوالده» در منطقه «السطر الغربی» در شهر خان یونس هدف گرفته شد، یک زن ۳۲ ساله فلسطینی به شهادت رسید و هشت نفر دیگر زخمی شدند.
 
تجمع مردم استانبول در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین/ گزارش خبری
 
برخی منابع فلسطینی اعلام کردند، چهار نفر از کودکان مجروح در این حمله فرزندان همین زن هستند.
 

هدف قرارگرفتن شمال و مرکز نوار غزه

بر اساس گزارش «فلسطین الیوم»، رژیم صهیونیستی بامداد امروز مناطقی در شمال و مرکز نوار غزه را نیز هدف گرفت.

بر اثر حمله جنگنده‌های صهیونیستی به منزلی مسکونی در اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه، چهار فلسطینی زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.
 
رژیم صهیونیستی همچنین تقاطع «صافی» در اردوگاه مذکور را نیز هدف گرفت که طی آن 9 نفر دیگر زخمی شدند.
 
در ادامه حملات، جنگنده‌های صهیونیستی به منزل یک خانواده در نزدیکی خیابان «الجلاء» در مرکز غزه حمله کردند که این منزل به صورت کامل تخریب شد.
 
اراضی اشغالی فلسطینی طی روزهای اخیر شاهد درگیری میان جوانان فلسطینی و نیروهای صهیونیستی و شهرک نشینان بوده است. در شهرهای عرب نشین فلسطین اشغالی نیز ناآرامی‌ها و درگیری‌های بسیاری روی داده است.
 
از هفته گذشته و در پی حملات صهیونیست ها به فلسطینی‌ها در محله شیخ جراح در شرق بیت المقدس، که به مسجد الاقصی هم کشیده شد، نیروهای مقاومت فلسطینی وارد عمل شده و اسرائیل را هدف صدها موشک و راکت خود قرار داده‌اند.
 
در حالی حملات علیه غزه ادامه دارد که رژیم صهیونیستی حملات گسترده و وحشیانه‌ای را علیه مناطق مختلف مسکونی نوار غزه صورت می‌دهد.
 
امروز پنجشنبه، حملات اسرائیل به غزه وارد یازدهمین روز خود شد و به گفته وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، تعداد قربانیان این حملات به 227 نفر، از جمله 64 کودک و 38 زن رسیده و بیش از 1620 نفر نیز زخمی شده‌اند.
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha