فرانسه رژیم صهیونیستی را «آپارتایدی» خواند
کد خبر: 3973282
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

فرانسه رژیم صهیونیستی را «آپارتایدی» خواند

وزیر خارجه فرانسه اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم اسرائیل را با عنوان «آپارتاید» توصیف کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از تویز متریکس، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه از اشغال سرزمین‌های فلسطین از سوی اسرائیل به عنوان آپارتاید یاد کرد. وی یکی از اولین مقامات ارشد فرانسه است که از این اصطلاح برای رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند.

لودریان در مورد خطر «آپارتاید طولانی‌مدت» اسرائیل در صورت عدم دستیابی فلسطینیان به یک کشور مستقل هشدار داد.

این سیاستمدار باسابقه این سخنان را در مصاحبه با رادیو RTL و روزنامه Le Figaro با اشاره به حملات اخیر اسرائیل علیه غزه بیان کرد که منجر به کشته شدن حداقل 279 فلسطینی از جمله 69 کودک شد.

لودریان با استفاده از کلمه آپارتاید که به ظلم برتری‌طلبان سفید‌پوست علیه سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی از 1948 تا 1991 اشاره دارد، گفت: این اولین بار است که به وضوح دیده می‌شود که اگر در آینده ما راه حل دیگری غیر از راه حل دو کشور داشته باشیم، شرایط مناسب برای یک آپارتاید طولانی‌مدت را خواهیم داشت.

لو دریان افزود: اگر اسرائیل به رفتار خود طبق منطق یک کشور ادامه دهد و همچنین وضعیت موجود را حفظ کند، خطر آپارتاید زیاد است. وی گفت: حتی وضع موجود نیز چنین چیزی را تولید می‌کند.

لودریان افزود که خشونت 11 روزه اسرائیل نیاز به احیای روند صلح در حال سقوط در خاورمیانه را نشان داده است. وی با ابراز خرسندی از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بار دیگر حمایت خود را از ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل تکرار کرد، گفت: هم‌اکنون ما باید قدمی برداریم.

از ماه گذشته که دادگاه اسرائیل به اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح بیت‌المقدس به نفع شهرک‌نشینان صهیونیست رای داد، تنش در سرزمین‌های فلسطینی افزایش یافت و اوضاع پس از حمله نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران داخل آن بدتر شد. این تنش به نوار غزه گسترش یافت و اسرائیل با حملات هوایی، دست کم 279 فلسطینی از جمله 69 کودک و 40 زن را شهید و بیش از 1900 فلسطینی را زخمی کرد.

انتهای پیام
captcha