یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی/ آوارگی ده‌ها هزار نفر در غزه
کد خبر: 3973151
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
آخرین تحولات قدس/

یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی/ آوارگی ده‌ها هزار نفر در غزه

ورود ده‌ها شهرک نشین صهیونیست به مسجدالاقصی، انتقاد سفیر تشکیلات خودگردان از بیانیه دیرهنگام شورای امنیت، شمار آوارگان حملات رژیم صهیونیستی به غزه و تأکید قطر و کویت بر تلاش برای توقف حملات اسرائیل به مسجدالاقصی از جمله تازه‌ترین اخبار مربوط به فلسطین و قدس شریف است.

به گزارش ایکنا به نقل از رسانه‌های فلسطینی، ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیست صبح امروز(دوم خردادماه) با پشتیبانی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی وارد مسجد‌الاقصی شدند.

نظامیان رژیم اشغالگر به منظور حفاظت از شهرک‌نشینان که دسته دسته وارد مسجدالاقصی شدند، نمازگزاران فلسطینی را در مصلای القبلی مسجد الاقصی در محاصره گرفتند.

در همین حال موسی ابومرزوق، یکی از مقامات ارشد حماس تأکید کرد: زمان آنکه اسرائیل تصور می‌کند مردم ما را در کرانه باختری، غزه و قدس تنها یافته گذشته است.

ابومرزوق گفت: در حال حاضر همه گزینه‌ها برای معادله روی میز است، زیرا قدس و مسجدالاقصی خط قرمز است و سران رژیم اشغالگر باید بدانند که مسجدالاقصی حامیان زیادی دارد که از آن صیانت می‌کنند.

رام الله: بیانیه شورای امنیت در حمایت از فلسطین کارآیی ندارد

ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل نیز بیانیه شورای امنیت در خصوص فلسطین را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ما بیانیه‌ای نمی‌خواهیم که به حمایت از ملت ما منجر نمی‌شود.

منصور گفت: ما برای توقف حملات علیه ملت فلسطین نیازی به بیانیه شورای امنیت نداریم؛ بیانیه‌ای که به حمایت از هموطنان ما در مسجد الاقصی، حرم قدسی و شیخ جراح و قدس و دیگر اراضی اشغالی منجر نمی‌شود.

شورای امنیت شامگاه شنبه در نخستین بیانیه‌ای که درباره حمله وحشیانه دوازده روزه رژیم صهیونیستی به غزه صادر کرد از دو طرف گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی خواست به آتش‌بس کاملا پایبند باشند.

صدور بیانیه‌های شورای امنیت به موافقت همه پانزده عضو آن نیاز دارد.

در طول مدت دوازده روز تجاوز رژیم صهیونیستی علیه غزه شورای امنیت چهار جلسه درباره فلسطین برگزار کرد؛ اما به دلیل اعتراض آمریکا نتوانست بیانیه‌ای در این خصوص صادر کند.

از بامداد جمعه گذشته آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی پس از دوازده روز درگیری اعلام شد.

حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه از سیزدهم آوریل گذشته 274 شهید از جمله 70 کودک، 40 زن و 17 فرد سالخورده بر جای گذاشت و بیش از 8900 نفر دیگر هم زخمی شدند که حال 90 نفر آنها وخیم است.

خلبان صهیونیست: بمباران‌های برج‌های مسکونی برای تخلیه فشار روانی بود

یک خلبان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی درباره دلیل بمباران عمدی برج‌های مسکونی غزه از سوی رژیم صهیونیستی گفت: به اعتقاد من تخریب برج‌ها تنها راه تخلیه ناامیدی و فشار روانی ما نسبت به آن چیزی بود که برای ما اتفاق افتاده بود، زیرا گروه‌های فلسطینی در غزه موفق شده بودند یکسره ما را آماج حملات راکتی خود بگیرند.

وی افزود: ما چون نمی‌توانستیم حملات راکتی گروه‌های فلسطینی را متوقف کنیم یا به فرماندهان این گروه‌ها آسیب بزنیم به ناچار برج‌ها را تخریب می‌کردیم.

نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی در حمله هوایی علیه غزه بیش از هفت برج مسکونی را در شهر غزه و صدها واحد مسکونی دیگر را در مناطق مختلف نوار غزه بمباران کردند که به آوارگی صدها خانواده منجر شده که از این حملات نجات یافته و بی سرپناه شده‌اند.

عدنان ابوحسنه، سخنگوی رسمی آژانس آنروا در غزه نیز حجم خرابی‌های ناشی از حملات هوایی اسرائیل به غزه را بسیار بزرگ خواند و گفت بخش‌های اساسی نظیر شبکه برق‌رسانی، آب رسانی و فاضلاب و راه‌ها و جاده‌ها و هزاران خانه در این حملات آسیب دیدند.

وی تأکید کرد نوار غزه که از 15 سال پیش در محاصره رژیم صهیونیستی است با مصائب زیادی روبه روست و عملیات نظامی اخیر هم زخم این منطقه را عمیق‌تر کرد.

او با اشاره به پناه بردن 65 هزار نفر از آوارگان حملات اخیر غزه به مقرهای آنروا در 59 مدرسه گفت: شمار زیادی از این آوارگان در حال بازگشت به خانه‌هایشان هستند، اما یک هزار نفر آنها که خانه‌هایشان کاملا تخریب شده در آنجا می‌مانند.

ابوحسنه گفت که هزاران نفر هم در این مدت در خانه‌های نزدیکانشان به سر بردند که به غیر از آن 65 هزار آواره ساکن آنروا هستند.

تاکید قطر بر تلاش برای توقف تجاوزات اسرائیل علیه غزه و مسجد الاقصی

خبرگزاری رسمی قطر هم علام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در تماس تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان بر ادامه تلاش‌ها برای توقف حملات اسرائیل به فلسطینیان و مسجد‌الاقصی تأکید کرد.

عباس در این گفت‌وگو از تلاش‌های قطر در حمایت از ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع ملی خود و همچنین حمایت‌های مالی قطر برای بازسازی غزه تقدیر کرد.

امیر قطر هم به نوبه خود بر اهمیت وحدت صفوف فلسطینیان تأکید کرد و گفت که کشورش از ملت برادر فلسطین و آرمان آنها حمایت می‌کند و با همکاری کشورهای عربی و اسلامی و دیگر کشورها برای توقف حملات اسرائیل به ملت فلسطین و مسجدالاقصی همکاری می‌کند.

امیر کویت هم در تماس تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان ضمن استقبال از آتش‌بس در غزه و توقف حملات اسرائیل گفت: ما بر موضع کویت و حمایت ثابت و نامحدود آن از آرمان عادلانه فلسطین تأکید می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha