تأثیر حفظ قرآن در موفقیت قاری / توصیه‌ای برای حفظ موفق
کد خبر: 3975884
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

تأثیر حفظ قرآن در موفقیت قاری / توصیه‌ای برای حفظ موفق

بانوی حافظ قرآن با اشاره به تأثیر حفظ قرآن در موفقیت یک قاری گفت: شکی نیست که قرائت یک حافظ به دلیل فراگیری مفاهیم قرآنی برای سرعت بخشیدن به حفظ و ارائه بهتر محفوظات و آشنایی با کلمات، خروجی بهتری خواهد داشت.

تأثیر حفظ قرآن در موفقیت قاری / توصیه‌ای به علاقه‌مندان حفظبه گزارش ایکنا از یزد، اولین جشنواره هنر قرآنی «دانش» که به همت اداره‌ قرآن، عترت و نماز اداره‌ کل آموزش و پرورش استان و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در حال برگزاری است، به معرفی فعالان و پیشکسوتان عرصه قرآنی با هدف بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند این قشر می‌پردازد.

در سومین برنامه فائزه‌السادات قریشی‌نسب، بانوی حافظ و قاری قرآن کریم، به معرفی و نحوه ورود به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:

قریشی‌نسب با بیان اینکه از 5 سالگی در مؤسسه مهد قرآن جوادالائمه یزد تحت نظر خانم میرجلیلی از اساتید برجسته این حوزه، حفظ قرآن کریم را آغاز کرده است گفت: در 6 سالگی هفت جزء قرآن را حفظ کردم و سپس به دلیل علاقه بسیاری که به قرائت داشتم، به این سمت رفته و سپس در 10 سالگی زیر نظر خانم‌ها نصیری و تجملیان از دیگر اساتید رشته حفظ موفق به حفظ 8 جزء قرآن شده و از سال 95 تحت نظر خانم صالح‌بیگ ضمن تثبیت 15 جزء اول، به حفظ 15 جزء دوم پرداخته و در دی ماه 97 توانستم کل قرآن کریم را حفظ کنم.


بیشتر بخوانید:


 

وی افزود: البته در زمینه ترتیل از محضر اساتید ارجمند خانم‌ها ملکوتیان و حاتمی، در زمینه داوری از محضر آقایان مختاری، کاظمی و خانم مدرسی‌زاده و در تجوید هم از محضر خانم اسکندری بهره برده‌ام.

قریشی‌نسب در خصوص علاقه‌مندی به شیوه اساتید بین‌المللی بیان کرد: در دوره‌های مختلف به شیوه اساتید مختلفی علاقه‌مند بودم و در گذشته بخش‌هایی از قرائت منشاوی و سپس مصطفی اسماعیل را تقلید کردم اما در حال حاضر عمران و حصان را بیشتر می‌پسندم.

این فعال قرآنی، رتبه اول ترتیل در مسابقات کشوری اوقاف، رتبه ممتاز حفظ 10 جز کشوری اوقاف و رتبه عالی حفظ 20 جز در مسابقات کشوری اوقاف، رتبه اول قرائت کشوری مدهامتان و رتبه اول حفظ کل مسابقات ملی دانشجویی را از افتخارات خود در این حوزه برشمرد و گفت: اکنون در رشته صوت و لحن ترتیل تدریس می‌کنم و بیشتر شاگردانم حافظ یا مرتل هستند البته اکنون کلاس‌ها به صورت مجازی زیر نظر مؤسسه گلشن مبین برگزار می‌شود.

وی پیرامون تأثیر حفظ قرآن کریم در موفقیت قاریان اظهار کرد: شکی نیست که خروجی قرائت یک حافظ به دلیل فراگیری مفاهیم قرآنی برای سرعت بخشیدن به حفظ و ارائه بهتر محفوظات و آشنایی با کلمات خروجی بهتری خواهد داشت، ضمن اینکه حافظان قرآن کریم دغدغه روخوانی و روانخوانی را نداشته و تسلط بیشتری بر روی وقف و ابتدای آیات و تجوید دارند چرا که بسیار نوار گوش می‌دهند و این به مرور ملکه ذهن آنان می‌شود و یقیناً حافظان قرآن، قاریان موفق‌تری خواهند شد.

قریشی‌نسب به علاقه‌مندان و جوانان تازه وارد هم توصیه کرد ابتدا با تقلید از اساتید در حوزه قرائت فعالیت خود را آغاز کنند و بیان کرد: شیوه من در ترتیل برای شروع، تقلید بوده و در بحث قرائت هم هنوز از قاریان مصری تقلید می‌کنم بنابراین این موضوع یک تجربه شخصی است و به افراد نیز توصیه می‌کنم ابتدا در کلاس‌هایی که بر پایه تقلید است، شرکت کرده و پس از اینکه در این خصوص مسلط شدند در کلاس‌های صوت، لحن و تجوید شرکت کنند.

این قاری قرآن، شهید حسن دانش را یک پدیده قرآنی توصیف کرد و افزود: متأسفانه چند بار بیشتر با ایشان برخورد نداشته و حقیقتاً خیلی هم درک درستی از رفتار و کارهای ایشان نداشتم اما پس از شهادت بود که معنای حرکات و سکنات ایشان را درک کردم و بسیار تأسف‌بار است که امروز وجود چنین شخصیتی در بین ما خالی است.

یادآور می‌شود اولین جشنواره هنر قرآنی دانش به همت اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری یزد در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha