کد خبر: 3975957
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
کتاب، مخاطب و تاثیر تخفیفات رایج/ ۴

بیداربخت: تخفیف‌های بالا کلاهبرداری است/ صنعت نشر رو به موت است

مدیر انتشارات آوای کلار گفت: در اغلب تخفیف کالا‌ها، ابتدا قیمت را دو برابر می‌کنند و سپس تخفیف ۷۰ درصدی ارائه می‌دهند؛ بنابراین خریدار سرش کلاه رفته است.

تخفیف‌های نامتعارف کتاب ضربه‌ای سنگین بر پیکر بی‌جان نشرآراسته بیداربخت، مدیر انتشارات آوای کلار در گفت‌وگو با ایکنا درباره تخفیف بالای کتاب در سایت‌های فروش کتاب گفت: قیمت کاغذ به قدری سرسام‌آور شده که از تابستان سال گذشته تاکنون، ۱۰ عنوان کتاب با شمارگان زیر ۱۰۰ نسخه چاپ کرده‌ام. عملاً کتاب و نشر در حال موت است و متأسفانه هر از گاهی هم با مسائلی مانند قیمت بالای کاغذ و ملزومات چاپ، تخفیف‌های نامتعارف، قاچاق کتاب و ... ضربات سنگینی بر پیکر بی‌جان آن وارد می‌شود.

وی افزود: تخفیف‌های بالای کتاب که اغلب از طریق دستفروشان و سایت‌های فروش کتاب ارائه می‌شود، با شیوع ویروس کرونا بر تعداد آن‌ها افزوده شده است. تخفیف‌های ۶۰ - ۷۰ درصدی که بله دلیل هزینه‌های بالای چاپ کتاب، عملاً برای ناشران و کتابفروشان امکان‌پذیر نیست و فشار زیادی را بر آن‌ها تحمیل می‌کند. همچنین با وجود این مشکلات، دیگر چاپ کتاب برای ناشر سودی ندارد.

بیداربخت ادامه داد: البته این مسئله گاهی در نمایشگاه کتاب تهران هم از روز‌های پنجم، ششم دیده می‌شود و برخی با تخفیف ۵۰ درصدی کتاب‌های خود را عرضه می‌کردند و در ادامه با اعتراض ناشران جمع‌آوری می‌شد. 


بیشتر بخوانیم

حسین‌زادگان: خواننده کتاب پرتخفیف بیش از همه ضرر می‌کند

میرباقری: ناشران واقعی توان تخفیف‌های نامتعارف را ندارند


این ناشر در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد آنچه در کتاب‌های ارائه شده از سوی دستفروشان دیده می‌شود، در کتاب‌های سایت‌های اینترنتی هم صادق باشد. به این معنی که اغلب کتاب‌های دستفروشان، پرینت نه، بلکه زیراکس است و کتاب‌ها را با نصف قیمت عرضه می‌کنند و فروش خوبی هم نصیبش می‌شود. در حالی که ناشر با هزار زحمت، کتابی را که با جلد نفیس و چاپ باکیفیت چاپ کرده، دستش می‌ماند. 

وی تصریح کرد: آنچه که در جامعه ما در اغلب تخفیف کالا‌ها دیده می‌شود، ابتدا قیمت را دو برابر می‌کنند و سپس برای قیمت دوبرابری، تخفیف ۷۰ درصدی هم ارائه می‌دهند؛ بنابراین فرد، ابتدا سود خود را برده و مخاطب سرش کلاه رفته است.

بیداربخت تأکید کرد: مسئله تخفیف کتاب که مخاطبان به آن عادت کرده‌اند، موجب می‌شود فاصله مردم از کتابفروشان بیشتر شود، زیرا تصورشان این است که می‌توانند کتاب را از سایت‌ها و ناشران ارزان‌تر خریداری کنند، درحالی که اصلا اینگونه نیست و مخاطبان باید نسبت به پشت‌پرده چنین اقداماتی آگاه باشند و بدانند که هیچ تخفیفی بی‌علت نیست. 

انتهای پیام
captcha