کشورهای اسلامی همچنان منتظر تعیین تکلیف حج از سوی عربستان هستند
کد خبر: 3976072
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

کشورهای اسلامی همچنان منتظر تعیین تکلیف حج از سوی عربستان هستند

رئیس سازمان حج و زیارت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، اعلام کرد: کشورهای اسلامی همچنان در انتظارند تا عربستان تکلیف حج آینده را مشخص کند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، به مناسبت گرامی‌داشت ایام ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، امروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در جوار مرقد مطهر امام خمینی (قدس سره) تشکیل شد.

در ابتدای این نشست، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص حج 1400 در آستانه فرا رسیدن ماه ذی القعده، اظهار کرد: کشورهای اسلامی همچنان در انتظارند تا عربستان تکلیف حج آینده را مشخص کند و سازمان حج و زیارت نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود پیگیر این موضوع است. 

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: زمان به سرعت در حال گذر است و ما منتظریم تا مسئولان کشور عربستان اعلام کنند که در چه سطحی توانایی برگزاری مراسم حج را دارند. 

بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در مکه گزارش شده است

در ادامه این جلسه، اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، از بررسی‌های انجام شده در خصوص پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های منتشر شده از طرف کشور میزبان درباره حضور زائران در عمره مفرده در شرایط کرونا و پیش‌بینی‌ها در مورد حج 1400 گزارش داد و با اشاره به آمار اعلام شده درباره شیوع کرونا در عربستان اظهار کرد: بیشترین تعداد مبتلایان به این بیماری در مکه مکرمه گزارش شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز تأکید کرد: ابهاماتی که در این بررسی‌ها مشخص شده است جمع بندی و با رعایت مناسک فقه شیعه در حج و عمره به کشور میزبان منعکس شود تا در بازنگری‌ها به ویژه در دو نرم‌افزار اعتمرنا و توکلنا مورد توجه قرار گیرد.

فوری ارسالی/ کشورهای اسلامی همچنان منتظر تعیین تکلیف حج از سوی عربستان هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین برلزوم توجه به تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سطح کشور به مناسبت فرارسیدن هفته حج (اول الی هفتم ذی القعده، بیست و دوم الی بیست وهشتم خرداد ماه) تأکید کرد و خواستار بهره‌گیری از فرصت فضای مجازی برای یادآوری جایگاه حج و زیارت خانه خدا و حرم رسول اکرم (ص) در میان زائران و علاقه مندان به خاندان نبوت شد.

برپایه این گزارش، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ابتدای این جلسه طی سخنانی با بزرگداشت سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی(قدس سره) و یوم الله 15 خرداد و تقارن آن با سالروزشهادت امام صادق(ع)، به تبیین نقش بی بدیل امام امت در عصر حاضر پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه جوامع اسلامی و بشری بدهکار امام راحل هستند، راهنمایی‌ها، حکمت‌ها، سیره و منش امام خمینی را برای همه انسان‌های جهان درس‌آموز دانست.

وی با اشاره به وجود رهبران تک‌بعدی و چند‌بعدی در جوامع انسانی گفت: به لطف خداوند از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، جمهوری اسلامی ایران از رهبران جامع برخوردار بوده و هست.

وی نمونه‌هایی از توجه امام به ابعاد فردی، خانوادگی، کشوری و بین‌المللی را یادآور شد و گفت: ملاک امام امت حق بود، ایشان به مردم عشق می‌ورزید و به همه اقشار توجه داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب افزود: اگر رژیم صهیونیستی با کشیدن دیوار خود را محصور می‌کند، از هدایت‌های امام امت و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری است و امروز با الطاف الهی و این راهنمایی‌ها پیروزی از آن نیروهای مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی است.

وی در پایان سخنان خود به انتخابات پیش رو اشاره کرد و مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای برای انتخاب فردی شایسته به عنوان شخصیت دوم کشور فراخواند و گفت: این فرد باید از اخلاق، منش، علم، دانش و دیگر صفات لازم برای قرار گرفتن در این جایگاه برخوردار باشد.

این گزارش حاکی است، در پایان این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین نواب و رشیدیان به همراه جمعی از معاونین و مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(قدس سره) با آرمان‌های بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

مسئولان حج و زیارت با قرائت فاتحه و نثارگل ضمن ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی برعهد و پیمان خود با آرمان‌های والای امام راحل، رهبر معظم انقلاب و شهدا دوباره تاکید کردند.

حاضران دراین مراسم همچنین نماز ظهر و عصر را در جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به امامت نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اقامه کردند.

انتهای پیام
captcha