خرمشهر آزاد شد اما آباد نشد
کد خبر: 3976180
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کارگردان «معمای اسکله یک» در گفت‌وگو با ایکنا:

خرمشهر آزاد شد اما آباد نشد

محمد دیندار گفت: درست است که خرمشهر آزاد شد، اما بعد از گذشت 32 سال هنوز آباد نشده است و این حرف مستند تازه من است.

محمد دیندار؛ کارگردان مستند «معمای اسکله یک» در گفت‌و‌گو با ایکنا، پیرامون چرایی و چگونگی ساخت این مستند، اظهار کرد: چند سالی است در سالروز آزادی سازی خرمشهر همیشه یک فیلم مستند ساخته‌ام. در این آثار جدا از اینکه به رشادت‌های این شهر در زمان جنگ توجه شده،  سعی شده از وضعیت فعلی آن نیز غافل نشویم، زیرا با وجود گذشت 32 سال از پایان جنگ، هنوز این شهر نتوانسته به آبادانی لازم دست پیدا کند. این معضل در شرایطی است که مردم خرمشهر در طول هشت سال دفاع مقدس رشادت‌های بالایی را از خود نشان دادند و توانستند برای عزت این سرزمین از جان هزینه کند. با توجه به توضیحات فوق باید بگویم؛ «خرمشهر آزاد شد، اما آباد نشد».

وی افزود: قبل از این مستند، پیشتر کاری با عنوان «حماسه سوم» ساخته بودم. در این کار گفته می‌شود خرمشهر سه حماسه را پشت سر گذاشته است؛ مقاومت، آزادسازی و آباد‌سازی که در دو کار نخست به پیروزی، ولیکن در بازسازی، نتوانسته به آنچه انتظار می‌رود، دست پیدا کند. در این کار تلاش شده به مطالبات مردم این شهر توجه شود.

این مستندساز تاکید کرد: «معمای اسکله یک» درباره یک کشتی غرق شده در اروند است که هنوز از آب بیرون کشیده نشده است، همین عامل نیز باعث کندی حرکت کشتی‌ها شده است. جالب است مطالبه مردم خرمشهر در رابطه با این کشتی از زمان دولت آقای هاشمی بوده است، حتی وی دستور مستقیم داده بودند که این کشتی بیرون کشیده شود، اما هنوز پس از سال‌ها این کشیده غرق شده در جای خود باقی مانده است!

دیندار با تاکید بر اینکه مردم از کارهایی که در آن معضلات شهرشان مطرح می‌شود، استقبال می‌کنند، تصریح کرد: مردم از آثار مستند انتظار دارند که مشکلات آنها را بازگو کند، برای همین وقتی در فیلم یا مجموعه‌ای به درستی این اتفاق رخ می‌دهد از آن استقبال می‌کنند، ولیکن امیدوارم این چنین کارهایی بتواند مطالبه‌گری مردم را به گوش مسئولان برساند تا مشکلات آنها حل شود. نمایندگان مجلس نیز «معمای اسکله یک» را پسندیده‌اند، ولیکن امیدوارم این مسئله در نهایت برای مردم منتج به عمل شود، والا تعریف و تمجید خالی، ما را به هیچ جا نخواهد رساند.

در حال ادیت/ خرمشهر آزاد شد، اما آباد نشد

وی تاکید کرد: انتظار فیلمسازانی که در حوزه دفاع مقدس کار می‌کنند این است که اثرشان دیده شود، چون معمولاً کار کردن درباره این موضوعات بسیار سخت است، پس اگر حماسه صورت نگیرد دیگر نمی‌توان انتظار داشت در این رابطه کار چندانی تولید شود. این مسئله نیز در درازمدت این سبک تولیدات را به فراموشخانه خواهد برد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد فاجعه‌ای برای مستندسازی کشورمان است.

دیندار در انتها تاکید کرد: ممکن است عده‌ای بگویند چرا چنین کارهایی باید ساخته شود؟ جواب این سوال را سینمای جهان داده، چون هنوز هم درباره جنگ جهانی اول و دوم فیلم و مستند ساخته می‌شود، اما هیچگاه روند تولید این دست آثار متوقف نمی‌شود، چون هر کشوری دوست دارد، نسل جوانش از آنچه بر آن کشور گذشته آگاه باشد.

انتهای پیام
captcha