انتخابات زمان تعیین سرنوشت و مانع سلطه دشمن است / دلایل قرآنی شرکت در انتخابات
کد خبر: 3976383
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
حجت‌الاسلام عیسی‌زاده:

انتخابات زمان تعیین سرنوشت و مانع سلطه دشمن است / دلایل قرآنی شرکت در انتخابات

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن تبیین چرایی شرکت در انتخابات براساس قرآن، گفت: دخالت در تعیین سرنوشت، جلوگیری از سلطه دشمنان و تعاون در نیکی از جمله دلایل قرآنی آن است.

انتخابات تعیین سرنوشت و مانع سلطه دشمن است/ دلایل قرآنی برای حضور در انتخاباتحجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در تحلیل قرآنی و اسلامی، حق و تکلیف ناظر به یکدیگر است و هر جا که حقی ثابت شده تکلیف و مسئولیتی نیز اثبات شده است. بنابراین انتخابات یک حق طبیعی و عقلانی و عقلایی است و یک تکلیف و مسئولیت انسانی نیز هست و کسی نمی‌تواند از آن سر باز بزند.

وی افزود: میان حقوق فردی و اجتماعی تفاوت‌هایی وجود دارد که یکی از آنها عدم امکان چشم‌پوشی و گذشت از آن است؛ حتی اگر شخص از حق شخصی و فردی خود بگذرد، به وی اجازه داده نمی‌شود که نسبت به حقوق اجتماعی همان رفتار را در پیش گیرد؛ زیرا حقوق اجتماعی همانند مسئولیت‌های اجتماعی غیرقابل واگذاری یا گذشت است و نادیده گرفتن آن به هیچ وجه مجاز نیست.

عیسی‌زاده با بیان اینکه دشمنان اسلام و انقلاب اعم از استکبار جهانی و گروه‌های نفاق و خائنان خلیج تمام همت خویش ا برای دلسرد کردن مردم به کار بسته‌اند، اظهار کرد: قرآن در این گونه موارد مسلمانان را به مقابله با آنان ترغیب کرده است: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ؛ در برابر آنها [دشمنان‏] آنچه توانائى داريد از [نيرو] آماده سازيد [و همچنين‏] اسبهاى ورزيده [براى ميدان نبرد] تا بوسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و [همچنين‏] گروه ديگرى غير از اينها را كه شما نمى‏شناسيد و خدا مى‏شناسد و هرچه در راه خدا [و تقويت بنيه دفاعى اسلام‏] انفاق كنيد به شما بازگردانده مى‌‏شود و به شما ستم نخواهد شد.»(الأنفال/ 60)

وی تأکید کرد: یکی از راه‌های مقابله با دشمنان حضور پر شور در پای صندوق‌های رأی است، چرا که بارزترین مصداق و نماد قدرت ملت حضور گسترده آنان است، همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند: «انتخابات، مظهر حضور مردم است. انتخابات هم حقّ مردم و هم وظیفه آنهاست. حقّ مردم است؛ برای اینکه بیایند و مدیر اجرایی کشور را انتخاب کنند. تکلیف مردم است؛ چون با حضور شما، نظام تقویت پیدا می‌کند.»

حضور در انتخابات؛ عمل به دستور رهبری

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم اضافه کرد: وظیفه مسلمانان در زمان غیبت کبری عمل کردن به دستور حاکم اسلامی است. قرآن فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً»(النساء/ 59). مقام معظم رهبری در هر انتخاباتی  بر این مورد تأکید کرده‌اند.

عیسی‌زاده با بیان اینکه حضور در انتخابات، تعاون در نیکی است، تصریح کرد: از منظر قرآن، آنچه حلقه­ مؤمنانه و متدینانه­ صالحین را از فاسقین متمایز می‌کند، تعاون بر نیکی و برّ و نیز فاصله گرفتن از تعاون بر اثم و همیاری با دشمنان است؛ قرآن می‌فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوى‌ وَ لاتَعاوَنُوا عَلَى الْإثْمِ وَالْعُدْوانِ وَاتَّقُوا اللهَ إنَّ اللهَ شَديدُ الْعِقابِ؛ و در انجام نیکى‌ها و دورى از ناپاکى‌ها یکدیگر را یارى دهید و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید و از خداوند پروا کنید که همانا سخت ­کیفر است.» (مائده/2)

وی اضافه کرد: حضور در انتخابات به معنای تقویت نظام برخاسته از خون هزاران شهید و تعاون بر تقوا و بِرّ است و نیز حضور نیافتن در انتخابات به معنای پاسخ دادن به خواست دشمنان نظام جمهوری اسلامی و مصداق تعاون بر اثم و هم­سو شدن با دشمنان است؛ بنابراین قطعاً کسانی که دل در گرو نظام جمهوری اسلامی دارند و متعبد به قرآن هستند، از حضور در انتخابات کوتاهی نمی‌کنند.

انتخابات و مبارزه با سلطه دشمن

رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان اینکه انتخابات مبارزه با سلطه دشمنان است، افزود: از الفبای فرهنگ و باور قرآنی این است که کفار به هیچ وجه حق ندارند بر مؤمنان استیلا یابند و آنها را تحت سلطه قرار دهند؛ از همین رو قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَن يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلا؛ و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است» نساء/141؛ امام علی(ع) نیز می‌فرمایند: «اِتَّقُوا اللهَ فی عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُم مسؤولونَ حَتّی عَنِ البِقاعِ وَ البَهائِمِ وَ أطِیعوا اللهَ وَ لاتَعصُوهُ؛ از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید که دارای مسئولیت هستید. حتی نسبت به زمین‌­ها و حیوانات و خداوند را اطاعت کنید و از نافرمانی او بپرهیزید.»

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شرکت نکردن در انتخابات، حضور نیافتن پای صندوق رأی و شانه خالی کردن از این تکلیف به معنای زمینه‌سازی برای سلطه­ کفار و مستکبرین خواهد بود. امتی که پیام قرآنی سلطه­‌ناپذیری را دریافته و رشد معنوی و سیاسی یافته است، هرگز پس از چهل سال مبارزه با سلطه­‌طلبان، با حضور نیافتن در انتخابات راه سلطه کفار را فراهم نمی‌کند.

عیسی‌زاده با بیان اینکه زمینه‌سازی برای نصرت دین خدا از دیگر اهداف حضور در انتخابات است، تصریح کرد: ممکن است با محاسبات مادی و ظاهری، دشمنان از نظر «عِده»، یعنی جمعیت نظامی و «عُده» یعنی تسلیحات برتری داشته باشند. امروز جمهوری اسلامی بدر اوج اقتدار نظامی قرار دارد و همین موجب وحشت استکبار جهانی شده است. اگر هم در جهاتی آسیب‌­پذیر باشد، آنچه در محاسبات دشمنان قرار نمی‌­گیرد امدادهای غیبی و نصرت حق تعالی است.

وی افزود: قرآن کریم خطاب به سپاه اسلام و همه­ کسانی که دنبال نصرت رساندن حق‌ هستند، وعده داده و می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم؛(محمد/7) ای کسانی که ایمان آوردید، اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌سازد.» بی­‌تردید شرکت در انتخابات، به معنای نصرت و یاری رساندن به جبهه حق و مستضعفین است. اگر چنین نصرت خالصانه‌­ای انجام گیرد، نباید شک کرد که نصرت الهی نصیب امت اسلامی خواهد شد.

انتخابات و تغییر سرنوشت

عیسی‌زاده با بیان اینکه یکی از کارکردهای انتخابات، تغییر در سرنوشت افراد و جامعه است، گفت: قرآن کریم فرموده است: «إنَّ اللهَ لايُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ؛(رعد/11)؛ همانا خداوند حال قومى را تغییر نمى‌دهد تا آن­که آنان حال خود را تغییر دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسیبى بخواهد، پس هیچ برگشتى براى آن نیست و در برابر او، هیچ دوست و کارساز و حمایت‌کننده‌اى براى آنان نیست.»

وی با بیان اینکه شکر نعمت، کارکرد دیگر انتخابات است، اظهار کرد: براساس آموزه­‌های وحیانی و قرآنی، کمترین وظیفه، شکر این نعمت است. یکی از راه‌­های شکر نعمت، حضور در انتخابات است که تأیید دیگری بر مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌شود؛ چرا‌که قرآن می‌فرماید: «لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ؛ ابراهیم/7؛ اگر شکرگزارى کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى کنید، مجازاتم شدید است.»

عیسی‌زاده ادامه داد: از منظر قرآن، حکومت امانت الهی است و باید آن را به دست فردی سپرد که شایستگی عملیاتی کردن محتوایش همان اوامر و نواهی الهی و اجرای عدالت را داشته باشد؛ از همین ­رو می‌فرماید: «إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلى‌ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً؛ نساء 58؛ همانا خداوند فرمانتان مى‌دهد که امانت­ها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آنچه خداوند شما را بدان پند مى‌دهد. بى‌گمان خداوند شنواى بیناست.»

این پژوهشگر و نویسنده آثار قرآنی با بیان اینکه یقیناً ورودی‌های میدان سیاست باید کنترل شود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: برای اداره‌ کشور باید ورودی‌های این میدان کنترل و معلوم شود کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود توانایی این کار را دارد یا خیر. ملاک‌هایی وجود دارد و باید کسانی این ملاک‌ها را ببینند و بسنجند. باید کسی انتخاب شود که طرفدار انقلاب، دین، عدالت و نبود تبعیض است و کفایت لازم را دارد.

انتهای پیام
captcha