به گزارش ایکنا؛ آیتالله علیاکبر رشاد در ابتدای درس خارج فقه السیاسه، با اشاره به فعالیتهای انتخاباتی برخی نامزدها به بیان برخی تذکرات اخلاقی پیرامون رفتارهای انتخاباتی پرداخت و تأکید کرد: مهمترین مسئله حضور حماسی و حداکثری پای صندوق رأی است.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران اظهار کرد: همیشه وقتی نزدیک انتخابات میشود، شخصاً از اوضاع نگران میشوم؛ نگرانی من از جهت سیاسی نیست، بلکه از حیث اخلاقی است. بنده نگران اخلاق جامعه و حیثیت نظام و انقلاب میشوم؛ متأسفانه مدتی است در این دورههای اخیر با رفتارهای انتخاباتی نوعاً غیر اخلاقی، آثار سوء در وجهه کشور و نظام و انقلاب اسلامی بر جای میماند، مخصوصاً در سخنرانیهایی که بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دارند یا شیوهای که مناظرات برگزار میشود، وضعیت بسیار اسفانگیز و فاجعهباری را شاهد هستیم.
وی افزود: بعضی از نامزدها بسیار اخلاقی، شرعی، متین و موقر عمل میکنند، اما شاهد بودیم و به خاطر داریم طی این دو سه دوره اخیر، برخی از نامزدهای ریاست جمهوری معالاسف در مقیاس ملی و بعضی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مقیاس استانی و محلی رفتارهایی انجام دادند و گفتارهایی از آنان سر زد که بعضاً خلاف اخلاق، خلاف شرع بَیِّن، خلاف قانون و در نهایت جرم قلمداد میشود. به حریف و رقیب خود توهین میکنند و قبح توهین به غیر را در کشور از بین میبرند، به رقیب خود تهمت میزنند و دروغ میبندند و قبح دروغ را از بین میبرند. وعده دروغ میدهند، با علم به اینکه میدانند آن وعده هرگز عملی نخواهد شد یا از عهده آنان بر نمیآید و از شئون رئیس جمهور یا نماینده مجلس نیست.
رشاد اضافه کرد: به شیوههایی متوسل میشوند که نظر عدهای عامی را جلب و رأی ایشان را به یک تعبیر خریداری میکنند، یا در مناطق دور افتاده با هدیه دادن و پذیراییهای غیر متعارف میخواهند رأی افراد را جذب صندوق خود کنند، افشای اسرار غیر میکنند و خطای ناآشکار آنان را افشاء میسازند، در حالی که گاه این افشاء در حد افشای فحشاء قلمداد میشود.
رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اگر اتهاماتی که آنها به یکدیگر نسبت میدهند، صحیح باشد، شخص افشاکننده، صلاحیت شرکت در انتخابات و تکیه زدن بر مسند مسئولیت را ندارد، گفت: تخریبها انجام و اذهان مردم مشوش میشود، مگر تشویش اذهان عمومی جرم نیست؟ افراد یکدیگر را تخریب میکنند، چهره یکدیگر را مخدوش میسازند، بعد از مدتی همین افراد مسئول میشوند! وقتی نامزدها بدون رعایت موازین شرعی و اخلاقی یکدیگر را تخریب کردند، بیانگر فساد است. عدهای این طرف و عدهای دیگر طرف مقابل را متهم میکنند. این اتهامات را که کنار هم قرار میدهیم، غیر از این است که ناصالح بودن برخی از این افراد معلوم میشود؟
وی اضافه کرد: اگر فرد عادی در جامعه نسبت به مقامات و مسئولان امر غیرواقعی را اشاعه میکند، از او با عنوان تشویش عمومی و آزار اذهان عمومی شکایت میشود و وی را محکوم میکنند؛ اما نمیدانم چرا برخی از اتهاماتی که نامزدها نسبت به یکدیگر میزنند و در سطح وسیع باعث تشویش عمومی میشود و مجازات ندارد؟!
آیتالله رشاد تصریح کرد: نوع دروغها و تهمتهایی که زده میشود و نوع تخلفات شرعی و اخلاقی که صورت میگیرد، بسیار شدیدتر، غلیظتر و وسیعتر از تخلفات شرعی و اخلاقی است که بعضیها مرتکب شده و مجازات میشوند. رواج بداخلاقی اجتماعی دهشتناک و وحشتناک از آثار سوء این دورهها است. وقتی مردم مشاهده میکنند، برخی چهرهها و شخصیتهای شناخته شده کشور چنین نسبتهای بدِ اخلاقی به یکدیگر میدهند و توهین میکنند، خواه ناخواه و قهراً این رویه و طرز مواجهه با غیر در جامعه موجه میشود و قبح آن از بین میرود، بلکه در بین آحاد و اقشار مختلف جامعه رسوب میکند و تبدیل به فرهنگ میشود، بسیاری از این رفتارها خسارتبار است و غیر از این، چهره جمهوری اسلامی نزد جهانی مشوش میشود.
رشاد اضافه کرد: بعضی از رفتارها قطعاً خلاف شرع بَیِّن است و نظام باید این را بررسی کند. باید این آحاد، آفات و خسارتهای جبرانناپذیر محدود شود؛ یکی از آنها این است که ضوابطی گذاشته شود تا نامزدها در نطقهای انتخاباتی آن ضوابط و اصول را رعایت کنند و نامزدها برنامههای خودشان را ارائه کنند، نه اینکه به رقیب خود ناسزا گفته و تهمت بزنند. طبیعی است که مردم به برنامه نامزدها رأی بدهند، نه به بداخلاقی و بددهنی آنان. البته افکار عمومی از این رفتارها متنفر هستند.
این استاد حوزههای علمیه همچنین تصریح کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی بدانند این شیوهها در مجموع به نفع آنان نخواهد بود و در آرای آنان تأثیر منفی میگذارد. اگر گفته شود این شیوههای غیرشرعی و غیرانسانی به نفع آنان است، معلوم میشود کسانی به آنها رأی میدهند که رأی آنان منطقی و عقلانی نیست و شاید رأی، رأی ناپاک است، رأی به آنکه ناسزاها قبیحتر و تهمتهای عمیقتری داد و گزندهتر حرف زد از روی خرد و مصلحتاندیشی نیست. کسی که با چنین آرایی، سِمتی را احراز کند آیا این سمت اخلاقی است؟ ضوابطی باید برای مناظرات، تجمعات و نطقهایی که نامزدها برگزار میکنند، وجود داشته باشد و حتی ناظرانی گماشته شود تا بر مناظرات نظارت کرده و به طرفهای مناظره تذکر دهند.
استاد حوزه علمیه گفت: افراد در این مناظرات باید خدمات و برنامههای خودشان را ارائه کنند و وعدههای قانونی قابل اجرا بدهند، مشکلات را تبیین کنند و راهکار خودشان را برای رفع مشکلات بیان کنند. این مهم مکرر از سوی رهبر فرهیخته انقلاب هم ابراز شده است. دردمندی و راهکارشان را در زمینه رفع مشکلات معیشتی مردم ارائه دهند، انتظام و التزام خود نسبت به دین، اخلاق و حیثیت ملی را بیان کنند و بگویند در رفع مشکلات ملی و فرهنگی چه اقداماتی میخواهند انجام دهند. جمعی باید باشد که در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی نمره اخلاقی به نامزدها بدهند تا مردم بدانند به یک فرد متخلف رأی میدهند یا متخلق.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران با بیان اینکه بعضی از نامزدها با رفتارهایشان اصل نظام را تخریب میکند، گفت: برخی نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس، حتی اساس انقلاب و رهبری و نهادهای قانونی کشور را زیر سوال میبرند تا رأی بیاورند، آیا این رأی پاک است؟ مراقب قیامت و شخصیت خود باشید. این رفتارها و اخلاقهای غیرمشروع آیا صلاحیت نامزدها را زیر سوال نمیبرد؟ آیا نباید در بعضی از سمتها شرط عدالت قرار داده شود؟ کسی که نامزد منصب ریاست جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران میشود که تحت اشراف یک مرجع و فقیه متقی اداره میشود، آیا نباید رییس جمهورش عادل باشد؟ آیا میشود چنین رئیس جمهوری رفتارهایی انجام دهد که محرز شود او دیگر عادل نیست؟ آیا کسی که انبوه اختیارات را در مقیاس ملی دارد و ظرفیتهای فوقالعاده و امکانات فوقالعاده ملی در اختیارش است، نباید عادل باشد؟ آیا اصولاً ما شأنی مهمتر از این داریم که شرط عدالت بر آن مترتب نشود؟
رشاد افزود: مسئولیت اجرای انتخابات وظیفه خطیری است و باید رهنمودهای حضرت امام را در مراعات قوانین و ضوابط مورد توجه قرار دهیم و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در نظر داشته باشیم و حرمت و حریم اشخاص را رعایت کنیم و به ضوابط پایند باشیم. مردم بدانند اول مسئله مهم کشور و جامعه حضور حماسی و حداکثری پای صندوقهای رأی است. قبل از آنکه غم انتخاب اصلح خورده شود، باید غم حضور حداکثری را بخوریم؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و ایشان مصرّ و معتقد هستند که حضور حماسی و پرشور مردم و حضور حداکثری اقشار مختلف را تأمین کنیم؛ این اقدام اعتبار نظام را افزایش میدهد.
وی اضافه کرد: به جای اینکه تلاش کنیم مثلاً نامزد مورد نظر ما رأی بیاورد، اول فکر کنیم که چه کنیم اکثریت مردم پای صندوق بیایند، به جای اینکه بیشتر در اندیشه این باشیم که بین دو نامزد صالح و اصلح حتی اصلح رأی بیاورد، نه صالح، اول سعی کنیم همه را پای صندوق رأی بیاوریم و البته که ثانیاً آنوقت باید انتخاب اصلح مورد اهتمام باشد. البته که باید برای رأی نیاوردن افراد احیاناً و احیاناً ناصالح هم تلاش کنیم؛ البته از راه قانونی و از راه اخلاقی و به شیوه اخلاقی و با رعایت جهات شرعی. انتخاب اصلح بسیار بسیار مهم است، ولی قبل از انتخاب اصلح باید بر حضور حداکثری مردم اهتمام داشته باشیم و مهمترین و حساسترین و خطیرترین انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری است.
وی تأکید کرد: به مردم عزیز و جوانهای حزباللهی و مومنین و متدینین و دلسوزان جامعه و نخبگان و دانشگاهیان و حوزویان عرض میکنم رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را طابق النعل بالنعل، جزء به جزء و مو به مو توجه و پیگیری کنیم؛ ایشان تأکید فرمودند سعی کنیم دولتی انقلابی، عدالتگرا، فسادستیز و دشمنستیز روی کار بیاید. همچنین دولتی که در مقابل دشمن نرمی میکند، تواضع میکند و کوتاه میآید، روی کار نیاید؛ دولتی معتقد به توان داخلی و ظرفیتهای داخلی روی کار بیاید، عملاً به ظرفیتهای لایزال و پایانناپذیر داخلی در جنبههای مختلف معتقد و ملتزم باشد، دولتی جوان و با نشاط سر کار بیاید.
رشاد گفت: کارمندی که به سن ۵۵ و ۶۰ سال میرسد، باید کار کارمندی را زمین بگذارد؛ آن وقت مثلاً کار ریاست جمهوری یا کار وکالت مجلس یا کار شورای شهر کم از کارمندی است؟ آیا در آنجا نباید این جهات رعایت شود؟ لااقل بهمثابه ترجیح افراد جوانتر؟ خب این فردی که سنی از او گذشته، دست خودش نیست، اکثراً حال و حوصله کار جدی و فشرده ندارد. افراد متمکن متمول اشرافیتگرایی که زندگی اشرافی دارند، اینها درد مردم را نمیفهمند و نمیتوانند درد مردم را درک کنند. ممکن است بگوییم در اسرار روزه ماه مبارک رمضان گفته شده برای اینکه گرسنه بمانید که درد گرسنگان را بچشید و بکشید و بفهمید. خب کسی که گرسنگی نمیکشد و همه چیز برای او در حد اعلا و فراتر از حد ضرور همیشه فراهم است، چگونه میخواهد از احوال اقشار ضعیف باخبر باشد؟
آیتالله رشاد در پایان تصریح کرد: علما، فضلا، مدرسان حوزههای علمیه و طلاب انقلابی شأنتیت و رسالتی دارند و آن اینکه ابتدا این بزرگواران باید دین را بفهمند و به مردم انتقال دهند. جامعه را راهبری اجتماعی و سیاسی کنند و دیگر اینکه خدمات اجتماعی به مردم ارائه دهند. مردم اگر از برخی مسئولان دل بکنند و مأیوس شوند، نباید از علما و حوزههای علمیه دل ببرند و مأیوس شوند.
وی تأکید کرد: یکی از وظایفی که رهبر انقلاب بیان فرمودند، راهبری اجتماعی و سیاسی است؛ بنابراین علما و حوزههای علمیه باید در حد راهنمایی فعالیت کنند و در نزاعهای کف خیابان و حزبی نباید ورود کنند. حوزه حزب نیست، اما رسالت و شأنیت راهبری و روشنگری دارد و مانند حزب در نزاعهای حزبی و در چالشهای زندهباد و مردهباد احزاب شرکت نمیکند، اما شاخصها و رهنمودهای امامین انقلاب را به خوبی و سادگی تبیین میکند تا توجه مردم به این رهنمودها جلب شود؛ بنابراین اگر این رهنمودها درست تبیین شود، مردم به راحتی میتوانند مصداق را پیدا کنند.
انتهای پیام