نگاه جهاد دانشگاهی البرز به ساماندهی مشاغل خانگی تکلیفی نیست
کد خبر: 3976489
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳

نگاه جهاد دانشگاهی البرز به ساماندهی مشاغل خانگی تکلیفی نیست

رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: نگاه ما به ساماندهی مشاغل خانگی تکلیفی نبوده و از ابتدا نگاه بر این بود که به یک مدل برسیم تا پس از شش ماه یا یک سال که سهمیه اتصال بازار دو هزار و 500 شغل خانگی به سرانجام رسید یک مدل ماندگار شکل بگیرد که برای آینده تداوم داشته باشد.

نگاه جهاددانشگاهی البرز به ساماندهی مشاغل خانگی تکلیفی نیست

به گزارش ایکنا از البرز، احمدرضا فیروزی، رئیس جهاد دانشگاهی البرز، 19 خرداد در بازدید از مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز که با حضور سرپرست دفتر نیازسنجی و پروژه‌یابی آموزشی جهاد دانشگاهی و معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی انجام شد، با اشاره به مسئولیت جهاد دانشگاهی البرز برای اتصال به بازار دو هزار و 500 شغل خانگی استان، گفت: نگاه ما به ساماندهی مشاغل خانگی تکلیفی نبوده و از ابتدا نگاه بر این بود که به یک مدل برسیم تا پس از شش ماه یا یک سال که سهمیه اتصال بازار دو هزار و 500 شغل خانگی به سرانجام رسید یک مدل ماندگار شکل بگیرد که برای آینده تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به همراهی شهرداری برای ایجاد این مدل و در اختیار گذاشتن فضای بازارچه سیب، افزود: استفاده از ظرفیت شهرداری به‌خوبی به ساماندهی مشاغل خانگی در استان کمک کرده است.

این مسئول تصریح کرد: امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود که این کار در استان‌های دیگر هم الگو قرار گیرد. باید دست به دست هم دهیم که اگر خلأیی وجود دارد آن را پوشش دهیم.

مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز به یک مدل تبدیل شده است

ابوالحسن قاسم‌پور، مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی البرز هم در این جلسه با اشاره به اینکه طرح ساماندهی مشاغل خانگی در البرز مانند یک اکوسیستم کارآفرینی بوده است، گفت: در این راستا ما در البرز موفق شدیم از مجموعه کارگروه‌های تعریف شده، یک تعاونی تولیدی و توزیعی ایجاد کنیم که هیئت مدیره آن تعیین شده و در حال ثبت آن هستیم.

وی افزود: بعد از ثبت و ساماندهی تعاونی، مدیریت کلان مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز بر عهده همان تعاونی است. این مدل اگر پیاده شود به هدف خود در توسعه مشاغل خانگی و نهادسازی آن رسیده‌ایم.

قاسم‌پور با بیان اینکه انتظار این است که منابع مالی در اختیار ما قرار گیرد، گفت: این مرکز در ابتدا می‌تواند ۵۰۰ خانوار فعال در مشاغل خانگی را برای پخش و فروش محصولات تولیدی پوشش دهد.

این مسئول با بیان اینکه برای راه‌اندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی استان ما هیچ روز تعطیل و هیچ شبی بدون کار نبوده‌ایم، گفت: این کار در البرز منحصر به‌فرد است؛ به‌عنوان نمونه تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیام در طول فعالیت رد و بدل شده است، در هفته هیچ روزی نیست که در خصوص کار گفت‌وگو انجام نشود.

وی ادامه داد: بر خلاف سیستم‌های مدیریتی رایج که به‌صورت هرمی است، سیستم مدیریتی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز به‌صورت دایره‌ای است و همدلی خوبی میان اعضا وجود دارد.

قاسم‌پور با اشاره به کمک شهرداری کرج برای راه‌اندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز، تصریح کرد: ما در این مرکز نقطه ضعف شدیدی که قابل رفع نباشد، نداریم. این مرکز به یک مدل تبدیل شده است که شهرداری‌های سایر شهرهای کشور هم می‌توانند براساس آن فضایی را به مشاغل خانگی اختصاص دهند.

کرونا جمعیت فعال اقتصادی کشور را کاهش داد

ابراهیم شادمهر، مدیر امور اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز هم در این جلسه با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد همزمان با دولت دوازدهم، سیاست‌های جدید بازار کار توسط وزارت کار اعمال شد، گفت: این سیاست‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده بود و متعاقب اجرای این سیاست‌ها در البرز در سنوات گذشته شاهد کاهش بیکاری بوده‌ایم.

وی با اشاره به اختلالی که کرونا در روند کاهش بیکاری ایجاد کرد، افزود: متأسفانه کرونا علاوه بر کاهش تعداد شاغلان در کشور، از افراد فعال اقتصادی هم کم کرد. بخشی از این افراد زنان سرپرست خانوار هستند که طی این مدت از فعالیت اقتصادی باز مانده‌اند.

شادمهر یادآور شد: با این وجود آمارهای ما نشان می‌دهد که سال گذشته در سامانه‎‌های تأمین اجتماعی افزایش شاغلین را داشتیم و تعداد بیمه‌شدگان اجباری برای اولین بار به عدد ۳۲۰ هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه مشاغل خانگی یکی از بخش‌های مهم سیاست وزارت کار برای ایجاد اشتغال بوده است، گفت: شغل خانگی برعکس چیزی که نشان داده می‌شود شغلی پایدار محسوب می‌شود.

این مسئول در خصوص طرح ساماندهی مشاغل خانگی در البرز، بیان کرد: با تلاش مجموعه جهاد دانشگاهی این موضوع برای گرفتن این فضا محقق شد. وزارت کار این اطمینان را دارد که در البرز تا کاری به‌صورت کامل محقق نشود نتایج آن منعکس نخواهد شد و اکنون نتایج طرح ساماندهی مشاغل خانگی پس از تحقق منعکس می‌شود.

برای ایجاد هر شغل به ۳۰۰ میلیون تومان پول نیاز است

احمد سلگی، سرپرست دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی جهاد دانشگاهی ضمن قدردانی از جهاد دانشگاهی البرز برای ایجاد مرکز ساماندهی مشاغل خانگی، گفت: برای ایجاد هر شغل به‌طور میانگین به ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است. با توجه به این رقم می‌توان به ارزش کار جهاد دانشگاهی و وزارت کار در راه‌اندازی این مرکز پی برد.

وی ادامه داد: کار قشنگی در البرز انجام شده که هم جهاد دانشگاهی، هم شهرداری و هم وزارت کار در قالب مسئولیت اجتماعی این کار را انجام داده‌اند.

طرح ساماندهی مشاغل خانگی در البرز سرانجام خوبی دارد

سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی هم در این نشست با بیان اینکه در موضوع اشتغال به یک بازنگری کلی در حکمرانی داشتیم، اظهار کرد: کلیه سیاست‌های اشتغال اکنون از یک جا فرماندهی و به نوعی در یک جا هم ارزیابی می‌شود و همین نکته باعث شد که جهاد دانشگاهی را به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای در اشتغال ببینند.

وی تصریح کرد: در مشاغل خانگی تمرکز اصلی بر اتصال به بازار با تکیه بر شبکه‌های افقی و عمودی حوزه کسب و کار است و اگرچه هنوز به یک مدل نهایی برای آن نرسیده‌ایم اما کاری که در البرز صورت گرفته سرانجام خوبی خواهد داشت چون پشت آن یک تفکر وجود دارد.

این مسئول گفت: نهادسازی برای ساماندهی مشاغل خانگی در البرز در حال صورت گرفتن است. این کار جای تکثیر دارد و می‌تواند به‌عنوان یک الگو مطرح شود، بنابراین توصیه می‌شود موضوع مستندسازی از کارها جدی گرفته شود.

انتهای پیام
captcha