ادامه ارسال پیام‌های تبریک سران کشورها به رئیس‌جمهور منتخب ایران
کد خبر: 3978787
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

ادامه ارسال پیام‌های تبریک سران کشورها به رئیس‌جمهور منتخب ایران

ارسال پیام‌های تبریک رهبران، مقامات، شخصیت‌ها و تشکل‌های سیاسی کشورهای مختلف به مناسبت پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایکنا، جمعی از مقامات کشورهای مختلف جهان از جمله افغانستان، کشورهای آمریکای لاتین و عراق امروز، 30 خرداد پیروزی حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفتند. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیروزی سیدابراهیم رئیسی را در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفت و بر روابط نزدیک دو کشور تأکید کرد.

دفتر شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز(یکشنبه) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عبدالله، پیروزی سیدابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس‌ جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران تبریک و تهنیت گفته است.

در این اطلاعیه آمده است که افغانستان و ایران دو کشور همسایه، برادر، هم‌دین، هم‌فرهنگ و هم‌زبان‌اند که دارای روابط حسنه و نیک تاریخی هستند.

شورای مصالحه ملی افغانستان افزوده است که انتظار داریم با پیروزی آقای ابراهیم رئیسی، روابط میان دو دولت و دو ملت در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروریسم بیشتر از پیش گسترش و تقویت یابد.

همچنین رهبران کشورهای آمریکای لاتین از جمله رؤسای جمهوری ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه در کنار سایر مقامات جهانی، پیروزی سیدابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایران به ایشان و ملت ایران تبریک گفتند.

 تارنمای رسمی معاونت ریاست‌جمهوری ونزوئلا و رسانه‌های آمریکای لاتین مانند خبرگزاری کوبا ضمن بازتاب خبر پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران، پیام‌های تبریک دوستانه سران را انعکاس دادند.

«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا با ارسال پیامی به ملت ایران و سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایران تبریک گفت.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در صفحه توئیتر خود نوشت: به برادران خود در جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیشبرد بی‌عیب و نقص و دموکراتیک روند انتخابات که در آن جناب آقای سید‌ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید ملت ایران انتخاب شد تبریک می‌گویم. با اتحاد، به تلاش خود برای صلح و تقویت همکاری و روابط برادرانه دو کشور ادامه خواهیم داد.

«خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز با انتشار پیام تبریک رئیس جمهور ونزوئلا در صفحه توییتر وزارت امور خارجه این کشور، بیانیه‌ای در حمایت از دولت و ملت ایران منتشر کرد.  

معاونت ریاست جمهوری ونزوئلا نیز ضمن بازتاب مراتب تبریک و تهنیت رئیس جمهوری این کشور، نوشت: همانطور که رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد، با اعلام حمایت بی‌قید و شرط از سیدابراهیم رئیسی و ملت انقلابی ایران، هرچه بیشتر در جهت تعمیق اتحاد میان دو کشور برای مبارزه در راه عدالت اجتماعی تلاش خواهیم کرد.

به نوشته خبرگزاری کوبا، «میگل دیاز کانل» رئیس جمهوری کوبا نیز با ارسال پیام‌های گرم تبریک‌آمیز به رئیس دولت منتخب ایران از طریق صفحه رسمی توئیتر خود، برای سید ابراهیم رئیسی در جهت اقتدار جمهوری اسلامی ایران و انجام وظایف خود آرزوی موفقیت کرد.

مقامات ارشد دولت نیکاراگوئه نیز به مناسبت انتخاب سید ابراهیم رئیسی در انتخابات روزجمعه ۲۸ خرداد پیام های تبریک به وی ارسال کردند. در پیام امضا شده از سوی «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه و معاون وی «روساریو موریو» آمده است: از طرف مردم و دولت آشتی و وحدت ملی جمهوری نیکاراگوئه و از طرف خود، عمیق‌ترین مراتب تبریک را به مناسبت پیروزی در انتخابات ابراز می‌داریم. 

 «الکساندر لوکاشنکو»  رئیس جمهور بلاروس نیز پس از اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از طرف خود و مردم بلاروس، پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

لوکاشنکو افزود: اطمینان دارم که تجربه غنی شما در زمینه مدیریت، پشتیبان خوبی در این پست خواهد بود.

وی در ادامه گفت: امیدوارم که با هدایت شما، ایران بتواند بر تمام موانع خارجی غلبه کرده و به پیشرفت قابل توجهی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دست یابد و روابط دوستانه بلند مدت با بلاروس همچنان در تمامی ابعاد، تقویت و گسترش یابد.

همچنین نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق و دبیر کل حزب الدعوة الاسلامیة در پیام تبریکی به مناسبت انتخاب سید‌ابراهیم رئیسی ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور و ملت ارتقا یابد و منافع برادرانه و مشترک دو طرف تامین شود.

 نوری المالکی بعد از تبریک نوشت: امیدواریم که این انتخاب موفق مردم مسلمان و برادر ایران در تحقق آرزوها و اهداف آنها در زمینه رفاه ، پیشرفت و شکوفایی، برداشتن تحریم‌های ناعادلانه از دوش آنها کمک کند و صبر و استواری آنها با پیروزی بزرگ مزین شود. ما مشتاقانه منتظریم روابط بین مردم و دو کشور خود را در سطح عالی، تقویت پیوندهای برادری و دوستی مبتنی بر مشترکات فراوان برای دستیابی به منافع مشترک خود ارتقا دهیم.

المالکی افزود: ملت ایران یک بار دیگر حضور آگاهانه خود در صحنه را نشان داد و پیروزی بر دشمنان و تبلیغات مغرضانه و طرح های مخربشان را محقق کرد.

گفتنی است پیش از این، مقامات برخی کشورهای جهان از جمله روسیه، ارمنستان، عراق، کویت، لبنان و ... نیز با ارسال پیام ‌هایی این پیروزی را به رئیس جمهوری منتخب ایران تبریک گفتند.

انتهای پیام
captcha