درخواست برنده جایزه نوبل برای تحقیق درباره مرگ مشکوک فعال اماراتی
کد خبر: 3979233
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

درخواست برنده جایزه نوبل برای تحقیق درباره مرگ مشکوک فعال اماراتی

فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل خواستار تحقیق مقامات انگلیس درباره مرگ مشکوک یک مخالف حکومت امارات در لندن شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیاالیوم، توکل کرمان، فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل در توئیتی در سوگ مرگ آلاء الصدیق، فعال اماراتی، مقامات انگلیس را به تحقیق در مورد حادثه منجر به مرگ وی در لندن فراخواند.

کرمان در توییتی در حساب خود در توییتر گفت: با مرگ آلاء الصدیق، امارات و جهان عرب فرد شجاعی را از دست دادند که از ارزش‌های آزادی، عدالت و حقوق بشر دفاع می‌کرد.

وی افزود: علت هرچه باشد، مرگ آلاء الصدیق، اگرچه برای مدافعان حقوق بشر یک شوک بود، اما بر موضوعی که من خود را وقف آن کرده‌ام، یعنی آزادی بازداشت‌شدگان سیاسی در امارات و جهان عرب، نوری افکند.

وی ادامه داد: مرگ آلاء الصدیق به این روش مرموز، مقامات انگلیسی را ملزم می‌کند که تحقیق کنند که آیا تصادفی که باعث مرگ وی شده است، از قبل برنامه‌ریزی شده است.

گفتنی است آلاء الصدیق مدیر اجرایی مؤسسه حقوق بشری «القسط» در لندن روز شنبه در یک سانحه مشکوک رانندگی جان خود را از دست داد. وی در زمینه احقاق حقوق زندانیان سیاسی امارات فعالیت می‌کرد. 

این فعال حقوق بشری مدتی در کشور قطر اقامت داشت تا اینکه از دولت انگلیس پناهندگی سیاسی دریافت کرد. با این حال، وی چندی پیش رسماً از دولت امارات تقاضای بازگشت به کشورش را کرده بود.

فعالیت‌های الصدیق در زمینه‌های حقوق بشری و حمایت‌هایش از زندانیان در امارات موجب شده است تا بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی مرگ او در جریان یک سانحه رانندگی را مشکوک تلقی کنند.

سارا لی ویتسن، وکیل و مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر هم گفت: دولت انگلیس باید به ما اطمینان دهد که هیچ جنایتی علیه آلاء الصدیق رخ نداده است.

انتهای پیام
captcha