ممنوعیت سخنرانی‌های دینی بدون مجوز در مصر
کد خبر: 3980234
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

ممنوعیت سخنرانی‌های دینی بدون مجوز در مصر

دادگاه عالی اداری مصر اعلام کرد که به منظور اجتناب از سوء‌استفاده‌ برای فتنه‌انگیزی‌های دینی و سیاسی، ایراد مواعظ دینی در مساجد و صدور فتوا از سوی افراد غیرکارشناس؛ بدون مجوز نهادهای دینی یا دولتی در این کشور ممنوع است.

مصر سخنرانی در مساجد بدون مجوز از نهادهای دینی یا دولتی را ممنوع کرد/آماده

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز، دادگاه عالی اداری مصر حکم دادگاه اداری شهر اسکندریه این کشور در ممنوعیت صدور فتوا توسط افراد غیرکارشناس و ممنوعیت ایراد سخنرانی در مساجد بدون داشتن مجوز الازهر یا وزارت اوقاف را تأیید کرد تا به عنوان حکمی نهایی و قطعی شناخته شود.

دادگاه عالی مصر به ریاست محمد عبدالوهاب خفاجی، نائب رئیس شورای دولتی درباره دلیل تأیید حکم مذکور گفت: تجربیات تلخی در کشور با سوء استفاده از مساجد پیش آمده است و از افراد ساده، فقیر یا نادان برای جذب طرفدارانی در میان جریان‌های دینی مختلف استفاده می‌شود که منجر به گسترش روحیه نزاع و تفرقه در بین فرزندان یک سرزمین واحد شده است و حتی اختلافات لفظی و خشونت فیزیکی را پیش آورده یا باعث از دست رفتن جان بسیاری از شهروندان، تخریب اموال و در نتیجه افکار افراطی شده است.

در این حکم آمده است: استفاده از تریبون مساجد و اماکن عبادی برای اهداف سیاسی، حزبی یا تبلیغات انتخاباتی مطلقاً ممنوع است، زیرا این امر با قداست مساجد در تعارض است و به منافع عالی کشور ضربه می‌زند.

بر اساس این حکم، احترام به حرمت مساجد و اماکن عبادی امری واجب است و نباید خانه خدا به مکانی برای طرح اختلافات میان جریان‌های دینی درگیر با یکدیگر بر سر مسائلی تبدیل شود که به جایگاه مسجد و رسالت آن ضربه می‌زند و به بروز اختلاف میان مردم یا گسترش نفرت‌پراکنی منجر می‌شود.

انتهای پیام
captcha